تبیان، دستیار زندگی
از سال 1991 كه انیمیشن «دیو و دلبر» نامزد دریافت جایزه اسكار بهترین فیلم سال شد تا به امروز، سینمای انیمیشن پیشرفت گسترده ای داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انیمیشن پیشگام صنعت سینما


از سال 1991 كه انیمیشن «دیو و دلبر» نامزد دریافت جایزه اسكار بهترین فیلم سال شد تا به امروز، سینمای انیمیشن پیشرفت گسترده ای داشته است


انیمیشن

دیو و دلبر اولین محصول انیمیشنی بود كه در رشته زنده بهترین فیلم سال نامزد اسكار شد و پس از آن هیچ فیلم كارتونی دیگری، نتوانست به چنین موفقیت بزرگی دست پیدا كند.

اگرچه فیلم نتوانست این جایزه را بگیرد و رقابت را به «سكوت بره‌ها» باخت، اما این موفقیت و نامزدی برای دریافت اسكار بهترین فیلم سال، تحلیلگران سینمایی و اعضای آكادمی اسكار را به این فكر انداخت كه رشته بهترین انیمیشن سال را هم (چند سال بعد)‌ به جمع رشته‌های اسكاری اضافه كنند.

شاید اهدای جایزه بهترین فیلم مراسم گلدن‌گلوب (كره طلایی)‌ در رشته بهترین فیلم كمدی یا موزیكال به دیو و دلبر، محرك خوبی برای آكادمی اسكار شد كه در جریان برگزاری مراسم سالانه خود، توجه و اهمیت بیشتری به محصولات انیمیشن بدهد.

دو سال قبل كه آكادمی اسكار اعلام كرد هر سال 10 فیلم سینمایی را به جای پنج فیلم، به عنوان نامزد بهترین فیلم سال معرفی می‌كند، منتقدان گفتند بی‌مهری نسبت به انیمیشن «بالا» و عدم حضور نام آن در فهرست نامزدهای بهترین فیلم سال، عامل اصلی افزایش تعداد فیلم‌های این رشته تا دو برابر بوده است.

همین افزایش تعداد نام نامزدها بود كه سال قبل انیمیشن «داستان اسباب‌بازی 3» را در كنار نام 9 فیلم زنده در فهرست نامزدهای اسكار بهترین فیلم سال قرار داد. تمام این انیمیشن‌ها محصول كمپانی والت دیزنی هستند كه با سابقه‌ترین شركت فیلمسازی در زمینه تولید محصولات انیمیشنی است.

اما این یك روی سكه است. روی دیگر سكه این است كه آكادمی اسكار در بخش بهترین اسكار انیمیشن سال، توجه ویژه‌ای به انیمیشن‌های اروپایی و آسیایی نشان می‌دهد.

اما این یك روی سكه است. روی دیگر سكه این است كه آكادمی اسكار در بخش بهترین اسكار انیمیشن سال، توجه ویژه‌ای به انیمیشن‌های اروپایی و آسیایی نشان می‌دهد.

در طول سال‌های گذشته،‌ در كنار انیمیشن‌های پرفروشی همچون «شرك» و «داستان اسباب‌بازی» محصولات غیرمتعارف و روشنفكرانه كارتونی كشورهای دیگر هم توانسته‌اند نام خود را وارد فهرست نامزدهای بهترین انیمیشن سال كنند.

البته تا به امروز فقط یك انیمیشن غیرآمریكایی («شهر ارواح» محصول ژاپن)‌ توانسته این جایزه را از آن خود كند و بعید به نظر می‌رسد امسال هم یك انیمیشن خارجی موفق به كسب این جایزه شود؛ ولی با توجه به جوان بودن اسكار انیمیشنی (اهدای این جایزه از حدود 10 سال قبل شروع شده)‌ می‌توان امیدوار بود كه در دوره‌های بعدی تعداد انیمیشن‌های خارجی كه اسكار بهترین انیمیشن را از آن خود می‌كنند هم افزایش یابد.

منتقدان سینمایی باور دارند كه بالا بودن كیفیت انیمیشن‌های خارجی، خیلی سریع به صورت رقیبی جدی برای انیمیشن‌های آمریكایی در خواهد آمد و انیمیشن‌های كمپانی‌هایی مثل والت دیزنی و دریم وركز (كه تولید‌كننده اصلی محصولات انیمیشن آمریكا هستند و اكثر اسكارهای رشته بهترین انیمیشن را در طول این سال‌ها دریافت كرده‌اند)‌ برای كسب عنوان بهترین انیمیشن‌ سال با مشكلات و دردسرهای زیادی روبه‌رو خواهند بود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:movie star - مترجم: مهبد آستانی