تبیان، دستیار زندگی
تاریخچه ای از هتل های دنیا و ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از کاروانسرا تا گراندهتل

هتل

هتل ها چطور به وجود آمدند؟

هتل به معنای امروزی، اولین بار در سال 1774 توسط دیوید لو در لندن گشایش یافت و سال ها بعد، یعنی در سال 1892در ایالات متحده اولین هتل در ماساچوست به نام ترمانت هاوس ساخته شد. همزمان با پیشرفت صنعت در اروپا و بوجود آمدن راه‌آهن و توسعه وسایل ارتباطی و تجارت و ظاهر شدن طبقه جدید اجتماعی (بورژوا)، گراند هتل ها هم کم کم شکل گرفتند. به طوری که گراند هتل‌ها را می‌توان جلوه‌گاه عظمت همه این ارزش های اجتماعی جدید دانست.

این زمان نه تنها خانواده‌های بزرگ، نجبا، شاهزادگان و حكمرانان هنوز مورد احترام بودند. بلكه هدف اصلی ساخت این هتل ها جلب طبقه جدید شهری در فضای معماری جدیدی بود كه از امكانات مالی وسیعی برخوردار بودند و كمیت و كیفیت احترام در گراند هتل‌ها در رابطه با مقدار سرمایه و اعتبار بانكی اشخاص قرار می گرفت.

اولین هتل ایران

هتل

در ایران هم در سال 1306 خورشیدی  یك مهاجر روسی به نام خاچیك مادیكیانس كافه‌ای بنام نادری در خیابان نادری تهران (چهار راه استانبول)دایر کرد.

او برای اولین بار در تهران شیرینی پزی را باب کرد و چندی بعد در جوار كافه نادری، هتلی به همان نـام تأسیس كرد. برای اولین ‌بار در تهران در رستوران این هتل بود كه غذاهای فرنگی مثل بیفتك و بیف ‌استروگانف و غیره به ایرانیان معرفی شد.

اما با فراهم آمدن امکان سفر برای اقشار مختلف جامعه هتل ها با خدماتی متفاوت از یکدیگر که با قدرت پرداخت مسافر همگون باشد، شروع به فعالیت کردند و هر یک استانداری را برای خود گرفتند و ستاره دار شدند.


گروه گردشگری تبیان