تبیان، دستیار زندگی
بیش از 80 درصد جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری بحرین را شیعیان تشکیل می دهند که اختیارات و پست های دولتی چندان مهمی را در اختیار ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهیابی 18 نامزد شیعه به پارلمان

بخش سیاسی-به گزارش خبرگزاری ها، «عبدالله البوعینین»، از مسئولان کمیته برگزاری انتخابات بحرین اظهار داشت: همه 18 نامزدهای «گروه وفاق الوطنی» که نماینده شیعیان به شمار می رود به پارلمان راه یافتند.

بحرین

مخالفان شیعه دولت بحرین با پیروزی در انتخابات پارلمانی، 18 کرسی از 40 کرسی مجلس این کشور را به دست آوردند.

به گزارش خبرگزاری ها، «عبدالله البوعینین»، از مسئولان کمیته برگزاری انتخابات بحرین اظهار داشت: همه 18 نامزدهای «گروه وفاق الوطنی» که نماینده شیعیان به شمار می رود به پارلمان راه یافتند.

این در حالی است که این گروه قبلا 17 نماینده در پارلمان بحرین و تقریبا یک سوم نمایندگان را به خود اختصاص داده بود.

شبکه خبری الجزیره نیز در گزارشی به نقل از «شیخ علی سلمان» دبیرکل جمعیت وفاق الوطنی اعلام کرد که همه نامزدهای این جمعیت در 18 حوزه انتخابیه به پیروزی رسیدند.

دولت غربگرا و سنی بحرین پیش از برگزاری انتخابات با ایجاد جو رعب و وحشت تلاش کرده بود که گروه های شیعه در این انتخابات شرکت گسترده ای نداشته باشند تا اکثریت پارلمان در اختیار آنها قرار نگیرد، اما شاهدان عینی گفتند استقبال مردم بحرین از انتخابات روز شنبه، غیرمعمول بود و حضور گسترده مردم و به خصوص شیعیان موجب شد، تمامی پیش بینی ها و اقدامات محدود کننده بی اثر شود.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است، نسبت مشارکت مردم در انتخابات 7/76 درصد بود در حالی که مقامات رسمی از مشارکت 66 درصد مردم در آن خبر داده بودند.

بیش از 80 درصد جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری بحرین را شیعیان تشکیل می دهند که اختیارات و پست های دولتی چندان مهمی را در اختیار ندارند

بر پایه این گزارش رقابت اصلی در این انتخابات بین جناح شیعی «الوفاق» و جناح سنی موسوم به اصاله و تریبون ملی بود.

علاوه بر این، دو جناح اصلی، گروه هایی مانند «المنبر اسلامی اخوان المسلمین، سلفی ها، وعد (کمونیست) منبر دموکرات (لیبرال ها) و تجمع قومی (ملی گراها) در این انتخابات نامزدهای خود را معرفی کرده بودند که هنوز به طور دقیق، تعداد نمایندگان پارلمان اعلام نشده است.

گرچه نبود ناظران خارجی در این انتخابات به سخن روز مخالفان دولت در روزهای اخیر تبدیل شده بود و سیل انتقادهای داخلی و خارجی را متوجه برگزارکنندگان آن کرد، اما گزارش های رسمی از برگزاری انتخابات در کمال آرامش حکایت داشت.

«نبیل رجب» مدیر مرکز حقوق بشر بحرین به فرانس پرس گفت: تعداد مشخصی از سعودی ها که به آنها شهروندی بحرین داده شده است، در رای گیری شرکت کرده اند که این گروه 30 درصد از واجدین شرایط را تشکیل می دادند.

نامزدهای مجلس نمایندگان بحرین 139 نفر و از جمله هشت نفر زن بودند که با توجه به عضویت 56 نفر از نامزدها بدون داشتن رقیب در پنج حوزه انتخاباتی فقط 35 نفر به صورت رای مستقیم مردم انتخاب شدند.

انتخابات روز شنبه، سومین انتخابات از نوع خود از زمان تشکیل پارلمان کنونی که اختیارات اندکی دارد، به شمار می رود.

همچنین اقدامات امنیتی گسترده ای پیش از برگزاری انتخابات بر بحرین سایه افکند و در چارچوب همین اقدامات بود که شماری از مخالفان شیعه دستگیر و به زندان انداخته شدند.

بیش از 80 درصد جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری بحرین را شیعیان تشکیل می دهند که اختیارات و پست های دولتی چندان مهمی را در اختیار ندارند.

منبع:تابناک

تنظیم:سعید آقازاده