تبیان، دستیار زندگی
به 25 سانتی متر آخر روده، به علاوه ی قسمت انتهایی کولون و راست روده، به اصطلاح کولورکتوم می گویند و سرطان این قسمت را سرطان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگیری از سرطان کولورکتال با رژیم غذایی

غذاهای سالم

به 25 سانتی متر آخر روده، به علاوه ی قسمت انتهایی کولون و راست روده، به اصطلاح کولورکتوم می گویند و سرطان این قسمت را سرطان کولورکتال می نامند.

رژیم غذایی مناسب که سرشار از غذاهای حاوی فیبر بوده و چربی کمتری در خود داشته باشد، برای کسانی که به این سرطان مبتلا هستند یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، بسیار مفید است، چرا که می تواند تا اندازه ای از پیشروی بیماری یا بروز آن پیشگیری کند.

بر خلاف بسیاری از سرطان ها، این سرطان قبل از این که به طور کامل خود را نشان دهد، با هشدارهایی بیمار را خبر می کند.

یک پولیپ که در شرایط پیش سرطانی قرار دارد و به وسیله یک کولونوسکوپی دوره ای مشخص می شود، هشدار می دهد که بیش از قبل مراقب رژیم غذایی خود باشید و خوراکی هایی را در سفره روزانه خود بگنجانید که خطر بروز این نوع سرطان را کاهش دهد.

اگر در روده ی شما پولیپی مشاهده شده یا پزشک به شما گفته که به سرطان کولورکتال مبتلا شده اید، قطعا می خواهید بدانید که چطور می توانید از بروز آن پیشگیری یا سیر پیشرفت آن را کندتر کنید.

پولیپ

دکتر کولین دویل، متخصص تغذیه و مدیر مرکز تغذیه و فعالیت های فیزیکی در انجمن سرطان آمریکا در این باره می گوید: " درباره ی پیشگیری از بیماری، بیشتر از درمان یا کند کردن سیر پیشرفت آن تحقیق شده است، ولی با توجه به آن چه تا به حال مشاهده کرده ایم، توصیه ما به کسانی که از این سرطان جان سالم به در برده اند این است که روش های پیشگیری از بروز بیماری را همچنان دنبال کنند ".

به طور کلی رعایت یک رژیم غذایی مناسب نه تنها می تواند از عود سرطان کولورکتال پیشگیری کند، بلکه در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در دیگر اعضای بدن هم موثر است.

معمولا کسانی که از یک سرطان جان سالم به در می برند، خطر ابتلا به سرطان های دیگر هم آن ها را تهدید می کند. به همین خاطر دکتر دویل توصیه می کند که چنین افرادی باید تا جای ممکن از نظر ابتلا به سرطان های دیگر هم بررسی شوند. او در ادامه می گوید: " به طور کلی احتمال بروز بسیاری از سرطان ها با رعایت رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی لازم و متعادل می تواند کاهش یابد ".

اصولاً رژیمی که بتواند در پیشگیری از بروز این سرطان موثر باشد، بر پایه ی غذاهای گیاهی استوار است؛ به این معنا که فرد هر روز پنج سهم از میوه ها و سبزی های رنگارنگ بخورد، خوراکی های چرب را به طور متعادل مصرف کند و بیشتر چربی مورد نیاز بدنش را از ماهی یا منابع گیاهی تامین نماید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند مصرف مکمل های کلسیم می تواند تا اندازه ای از بروز مجدد پولیپ ها جلوگیری کند، ولی چون مقادیر زیاد کلسیم در بدن با بروز سرطان پروستات ارتباط دارد، پزشکان به مردان توصیه می کنند که تنها مطابق دستور پزشک و با دوزی که او تجویز می کند، مکمل کلسیم بخورند و ترجیحا کلسیم مورد نیاز خود را با خوردن منابع گیاهی حاوی این ماده به بدن برسانند.

ماهنامه ی دنیای تغذیه

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

کی به سرطان گوارش شک کنیم؟

روش‌های تشخیص سرطان روده

سرطان روده بزرگ، خاموش و مرگبار

سرطان روده بزرگ

نگاهی به رابطه سرطان و سبک زندگی

عوامل سرطان زا در رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی در سرطان ها

درمان سرطان با رژیم غذایی

تاثیر تغذیه بر سرطان معده

سئوالاتی درباره غذا و سرطان (1) و (2)

چرا نوع تغذیه سرطانی ها مهم است؟

نقش میوه و سبزی در پیشگیری از سرطان

افزایش یا کاهش سرطان با غذا

رژیم غذایی در سرطان ها

نقش چربی ها در پیش گیری از سرطان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.