تبیان، دستیار زندگی
توماس الوا ادیسون مخترع و بازرگانی آمریکایی بود . او وسایل متعددی را طراحی یا کامل کرد که مهم‌ترین و معروفترین آنها لامپ الکتریکی است. توماس ادیسون در سال 1847 در میلان متولد شد. تام در كودگی نتوانست مانند دیگر بچه ها در مدرسه موفق باشد . مادرش تصمیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چراغ های روشن

توماس ادیسون

چراغ های روشن

توماس الوا ادیسون مخترع و بازرگانی آمریکایی بود . او وسایل متعددی را طراحی یا کامل کرد که مهم‌ترین و معروفترین آنها لامپ الکتریکی است.

توماس ادیسون در سال 1847 در میلان متولد شد. تام در كودکی نتوانست مانند دیگر بچه ها در مدرسه موفق باشد . مادرش تصمیم گرفت او را در خانه تحت تعلیم قرار دهد، تعداد زیادی كتاب به او داد تا مطالعه كند. تام پسری كنجكاو بود و همیشه علاقه داشت كه بفهمد كه چیزهای اطرافش چگونه عمل می كنند. دوست داشت كه بتواند كاری كند كه آنها بهتر عمل كنند.

دوران نوجوانی را با کارهایی چون فروختن ساندویچ و آب‌نبات در کنار ریل قطار و یا سبزی فروشی گذراند. با پول کمی که پس انداز کرده بود توانست یک ماشین چاپ دست دوم خریداری کند. او دستگاهش را در یک واگن بارکشی نصب کرد و در سن پانزده سالگی اولین شماره ی روزنامه ی خود را با نام «ویکلی هرالد» منتشر ساخت. این نشریه که تمام کارهایش را ادیسون خود انجام می‌داد، نخستین و تنها روزنامه‌ای بود که در یک قطار در حال حرکت حروفچینی و چاپ می‌شد.

مادرش به وی اجازه داد تا لابراتواری در خانه برایش درست شود تا او بتواند آزمایشات خود را انجام دهد. در هنگام جوانی تام آزمایشگاهی از خودش درست كرد جایی كه می توانست ایده ها و نظریاتش را آزمایش كند. بسیاری از چیزها را در این آزمایشگاه اختراع داد. می توانید حدس بزنید كه اختراع مورد علاقه اش چه بود؟

گرامافون یا دستگاه ضبط صوت اگر در آن زمان موسیقی گوش دهید، یا باید خودتان آنرا می نواختید و یا به كنسرتها می رفتید. معروفترین اختراع ادیسون چراغ حبابی بود . در آن زمان، مردم از چراغ های نفتی و گازی برای روشن كردن خانه هایشان استفاده می كردند.

ادیسون می دانست كه استفاده از الكتریسیته بسیار ساده تر و ارزانتر خواهد بود. مشكل اینجا بود كه كسی نمی دانست چگونه باید این كار را انجام دهد .

توماس ادیسون مدت زیادی بر روی ایده اش كار كرد. بسیاری چیزها را استفاده كرد كه هیچ كدام عمل نمی كردند. اما او هیچ گاه مایوس نشد و كارش را قطع نكرد، او ادامه داد تا روزی كه توانست آنچه را می خواست بدست آورد. امروز ، شما به سادگی می توانید با فشار دادن كلیدی هر زمان نور و روشنایی را داشته باشید. همچنین ادیسون اولین نیروگاه برق را ایجاد كرد كه به 85 مشتری برق می فروخت و توانایی روشن كردن 5000 لامپ را دارا بود. او در سال 1882 در نیویورك این كار را انجام داد. ادیسون همچنین دوربین متحرك را اختراع كرد . هنگامی كه شما به تماشا فیلم و یا تلویزیون می روید، می توانید از ایده و كارهای سختی كه انجام داده است تشكر كنید. بسیاری از ماشین های الكتریكی كه امروزه در خانه ها یا مدارس دیده می شوند از ایده ها و نظریات ادیسون نشات گرفته اند.

در سال 1862 م. وی اتفاقاً با تلگراف که در آن زمان وسیله جدیدی بود آشنا شد و با وجود کم‌شنوایی چندی بعد توانست در اداره راه‌آهن به‌عنوان تلگرافچی شغلی برای خود بیابد و با تمرین زیاد یکی از چابک دست‌ترین مأموران تلگراف در آمریکا شود.

چراغ های روشن

ادیسون در سال های میانی زندگیش در اختراع وسایل متعددی به سرعت در حال پیشرفت بود که توانست با پولی که از بابت اختراعات خود بدست آورده بود، کارگاهی برای ادامه ی اختراعات خود برپا کند.

ادیسون هنگامی که فقط بیست و یک سال داشت، اولین اختراع خود را که یک دستگاه الکتریکی شمارش آراء بود عرضه کرد. آن دستگاه فروش نرفت و او تصمیم گرفت که دیگر تا احتیاج و تقاضای عامه ایجاب نکند به فکر اختراع دیگری نیافتد .

واقعیت این است که بیشتر اختراعات وی تکمیل شده ی کارهای دانشمندان پیشین بودند و ادیسون کارمندان و متخصصان پرشماری در کنار خود داشت که در پیشرفت تحقیقات و به سرانجام رسانیدن نوآوری‌هایش یاریش می‌کردند.

دهنی ذغالی تلفن،ماشین تکثیر، میکروفن، گرامافون، دیکتافون،فونوگراف (آوانگار)، کینتوسکوپ (نوعی دستگاه نمایش فیلم)، دینام موتور و لاستیک مصنوعی از جمله مواد و وسایلی هستند که بدست ادیسون و همکارانش ابداع یا اصلاح شدند.

ادیسون از اولین مخترعانی بود که توانست با موفقیت بسیاری از اختراعات خود را به تولید انبوه برساند.

اختراع كردن بهترین چیزی بودن كه ادیسون به آن علاقه داشت. او ابتدا می اندیشید كه اشیاء پیرامونش چگونه كار می كنند، پس فكر می كرد كه چگونه می تواند كاری كند كه آنها بهتر عمل كنند. كه به آن الهام می گویند. اما قسمت متشكل كار اینجا بود كه ادیسون باید ایده هایش را در عمل پیاده می كرد طوری كه آنها كار می كنند. او انواع چیزها را استفاده می كرد تا در نهایت دقیقا" آن چه را كه می خواست می توانست پیدا كند . خود او آنرا سخت كاركردن و نا امید نشدن می دانست او می گفت اختراع " یك درصد الهام گرفتن و 99 درصد پشتكار و جدیت است . "

تهیه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

 نابغه ای کند ذهن

 ماری کوری کاشف اورانیوم

 کاشف الکل

 ارشمیدس چه یافته بود؟

 اختراع ذره بین

 ارسطو معلم یونانی

 وینتون سرف،پدر اینترنت

 الکساندر گراهام بل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.