تبیان، دستیار زندگی
شایع‌ ترین علل سوزش ادراری در بچه‌ ها، التهاب پوست ناحیه کهنه شیرخوار(محل پوشک گرفتن) در اثر عفونت‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودکان را در وان کف ‌آلود، حمام نکنید

کودک در وان کف ‌آلود

شایع‌ ترین علل سوزش ادراری در بچه‌ ها، التهاب پوست ناحیه کهنه شیرخوار(محل پوشک گرفتن) در اثر عفونت‌ های قارچی و التهاب‌ های پوستی ناشی از حساسیت‌ های تماسی است.

همچنین التهاب‌ مجرا در زمینه ی عوامل شیمیایی و عفونت‌ های ادراری از عوامل شایع سوزش ادرار هستند.

در مطالعه ‌ها نشان داده شده است که انجام ختنه در دوره ی نوزادی ممکن است از التهاب و عفونت ادراری در پسر بچه ‌ها جلوگیری کند ولی باید در نظر داشت که اگر عمل ختنه به خوبی انجام نشود و با التهاب زیادی همراه شود، امکان دارد خود به تنگی مجرای پسربچه‌ ها منجر شود که از عوامل سوزش ادراری است.

برای جلوگیری از سوزش ادرار کودکان می ‌توان به والدین توصیه‌ هایی داشت:

مهم ‌ترین توصیه، رعایت مسایل بهداشتی و رفتاری کودکان است.

رعایت شست ‌و شوی دختربچه‌ ها از سمت جلو به عقب پس از اجابت مزاج، عدم نشاندن کودک در وان کف حین حمام کردن و بررسی کامل قبل از خروج از حمام و اجتناب از باقی ماندن کف صابون در ناحیه تناسلی از نکات مهم هستند.

برخی از مطالعات نشان داده که نشستن کودکان، به خصوص دختربچه ها، در وان پُر از کف، خطری برای بروز عفونت ادراری است.

جدا از این، باقی ماندن کف صابون یا تماس آن با مخاط مجرا و ناحیه تناسلی چه در پسرها و چه در دخترها می ‌تواند به سوزش ادرار موقتی منجر شود.

پوشاندن لباس‌ های تنگ زیر یا شلوارهای خیلی تنگ نیز از آن جا که باعث ایجاد تعریق زیاد و التهاب ناحیه تناسلی می ‌شود، می‌ تواند به سوزش ادرار و احیانا عفونت‌ های ادراری منجر شود. پس لباس‌ های زیر کودکان باید گشاد انتخاب شود.

در انتخاب جنس پوشک نیز باید دقت کرد. این موضوع به خصوص برای شیرخواران و کودکانی با پوست حساس و خشک از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا مواد جاذب پوشک‌ ها از نظر کیفیت متفاوت بوده و در مورد استفاده از کهنه‌ ها نیز باید در نظر داشت که باقی ماندن کف مواد پاک ‌کننده در پارچه می ‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. بهتر است جنس این پارچه‌ ها را هر چه می ‌توان لطیف ‌تر انتخاب کرد و با صابون بچه آن ها را شست و کاملا آبکشی کرد.

در مورد شیرخواران کم ‌سن‌ و سال نیز از آن جا که علل مختلفی برای گریه کردن آن ها وجود دارد، نمی ‌توان به خصوص در چند ماه اول زندگی به راحتی به تشخیص مشکلات ادراری رسید.

از طرف دیگر، به ‌خصوص در شیرخواران مذکر، تنگی‌ های سر آلت مجرای تناسلی یا تنگی‌ ها و پرده ‌های ناقص که گاهی به طور مادرزادی در مسیر مجرای ادرار وجود دارد، ممکن است به ادرار کردن قطره ‌ای و درد حین ادرار کردن منجر شود كه بسیار مهم است و باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود؛ وگرنه به تدریج کلیه ‌های کودک را تحت فشار قرار می ‌دهد. پس هر درد و ناراحتی حین ادرار را جدی بگیرید و پیگیری کنید.

دکتر علیرضا ناطقیان - فوق تخصص بیماری ‌های عفونی کودکان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

بی اختیاری ادراری

عدم کنترل ادرار، چرا؟

راهنمای برخورد با شب ادراری کودک

عفونت ادراری در کودکان 

مدفوع نوزادتان چه رنگی است؟

سوختگی پوشک و قنداق کردن نوزاد

خطر پوشک برای پوست بچه

مثانه نوروژنیک به چه معنا است؟

بی اختیاری؛ زنگ خطر بیماری ‌ها

مشکلات ادراری

ادرار سوختگی در کودکان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.