تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب راجع به علل و علایم آلرژی غذایی، در قسمت دوم آن پیرامون واکنش های مشابه آلرژی غذایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگیری و طب مکمل در آلرژی غذایی

آلرژی غذایی

در قسمت اول این مطلب راجع به علل و علایم آلرژی غذایی، در قسمت دوم آن پیرامون واکنش های مشابه آلرژی غذایی، عوامل خطر و عوارض آن و در قسمت سوم درباره ی نحوه ی ویزیت پزشک، تشخیص و درمان دارویی توضیحات کاملی داده شد، حالا ادامه ی مطلب ...

اصلاح شیوه زندگی و درمان های خانگی

یکی از راه های جلوگیری از یک پاسخ آلرژیک دوری کردن کامل از غذاهایی است که این علایم و نشانه ها را به وجود می آورند.

* به دانسته خود اکتفا نکنید. همیشه برچسب غذاهای صنعتی را برای اطمینان از این که حاوی ماده ی حساسیت زا نباشند، بخوانید. حتی اگر مطمئن هستید که ترکیبات آن غذا را می دانید، باز هم برچسب را چک کنید. برخی مواقع ترکیبات تغییرمی کنند.

برچسب مواد غذایی

چنانچه غذا حاوی هر یک از ترکیبات معمول حساسیت زا باشد، روی برچسب های غذایی باید  به طور واضح لیست شوند. برای اجتناب از مصرف 8 منبع اصلی آلرژن های غذایی با دقت برچسب ها را بخوانید: شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، مغزهای درختی، ماهی، صدفداران، سویا و گندم.

* وقتی در مورد غذایی تردید دارید، فقط تشکر کرده و آن را رد کنید. در رستوران و اجتماعات، شما همیشه در معرض خطر احتمال دریافت یک غذای حساسیت زا هستید. بسیاری از مردم از اهمیت یک پاسخ آلرژیک غذایی بی خبرند و نمی دانند که مقدار خیلی کمی از یک غذا می تواند باعث واکنش های شدید در برخی افراد شود. اگردر مورد این که غذا حاوی یک ترکیب حساسیت زا برای شما است، تردید دارید، کاملا آن را رد کنید.

آلرژی غذایی در کودکان

* افراد مراقبت کننده را نیز در این مسئله درگیر کنید. اگر کودک تان حساسیت غذایی دارد، ازنزدیکان، پرستار بچه، مربی یا مراقبین دیگر درخواست کمک کنید. مطمئن شوید که آن ها می دانند چه قدر برای کودک تان مهم است که از غذاهای حساسیت زا دوری کند وهم چنین این که در مواقع اورژانسی چه باید بکنند.

جایگزین های دارویی(طب تکمیلی):

تحقیقات در زمینه جانشین های درمانی برای آلرژی غذایی محدود هستند. اگرچه بسیاری از افراد در این زمینه تلاش کرده و ادعا می کنند که برخی درمان های جایگزین کمک کننده اند.

* داروهای گیاهی

تعداد کمی از مطالعات اثرات مثبت داروهای گیاهی را مثل برخی ترکیبات دارویی چینی، در کاهش علائم و پیشگیری از آنافیلاکسی نشان داده اند. اگر چه هنوز هیچ دلیل قابل اعتمادی بر این مسئله وجود ندارد. به علاوه، نگرانی هایی در مورد کیفیت برخی ازاین داروهای گیاهی چینی وجود دارد. در مورد مصرف این داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است این داروها بر نتایج آزمایش شما اثرگذار باشند یا با برخی داروهای دریافتی شما تداخل داشته باشند.

* طب سوزنی و ماساژ درمانی

تحقیقات دانشگاهی اندکی در مورد اثربخشی طب سوزنی برای درمان آلرژی غذایی وجود دارند و این مطالعات فواید روشنی را در مورد این روش ها نشان نداده اند. اگرچه برخی از افراد معتقدند که این روش های درمانی به برخی از مشکلات سلامتی آن ها، مثل حساسیت ها، کمک می کند.

* رژیم های غذایی خاص

در گذشته، رژیم های غذایی دوره ای که طی آن باید از برخی غذاهای خاص طی یک دوره خاص اجتناب می کردید، به عنوان یک روش درمانی حساسیت غذایی در نظر گرفته می شد. هیچ شواهدی مبنی بر اثربخشی این رژیم ویا رژیم های مشابه در حساسیت غذایی وجود ندارد. تنها روش غذایی اثبات شده برای عمل این است که به طور کامل از غذاهای محرک آلرژی دوری کنید.

پیشگیری

بهترین راه پیشگیری از یک واکنش آلرژیک، شناخت و اجتناب از غذاهایی است که این علائم را ایجاد می کنند. برای برخی از افراد این مشکل فقط یک مساله ناراحت کننده است، اما برخی دیگر آن را با مشکلات جدی تری تجربه می کنند. برخی از مواد غذایی آلرژی زا می توانند زمانی که به عنوان جزئی از غذایی در یک بشقاب غذا باشند، به خوبی در بین دیگر اجزا پنهان گردند. این اتفاق به ویژه در رستوران ها و دیگر محافل اجتماعی رخ می دهد.

اگر شما دچار یک حساسیت غذایی هستید، موارد زیر را رعایت کنید:

* بدانید که چه می خورید و چه می نوشید. مطمئن شوید که برچسب غذایی را با دقت خوانده اید.

* اگر تا به حال یک واکنش شدید آلرژیک داشته اید، یک بازوبند یا گردنبند پزشکی داشته باشید که در موارد حمله ی آلرژیک یا شرایطی که قادر به برقراری ارتباط نیستید، دیگران متوجه حساسیت غذایی شما شوند.

* در مورد تجویز اپی نفرین اورژانسی(آدرنالین) با پزشک خود صحبت کنید.

* اگر آسم دارید، هنگام صرف غذا در رستوران حتما از این که به غذا سولفات اضافه نشده باشد مطمئن شوید. هنگام خرید مواد غذایی حتما برچسب روی محصولات را به دنبال واژه های سدیم بی سولفات، پتاسیم بی سولفات، سدیم سولفات و پتاسیم متا بی سولفات چک کنید.

* وقتی در جایی بیرون منزل غذا می خورید مطمئن شوید که میزبان شما کاملا از حساسیت غذایی شما باخبر است و لازم است که شما 100 درصد از این که غذا حاوی ترکیب حساسیت زا برای شما نیست مطمئن باشید. هم چنین، از ناخالصی ها و آلودگی های غذایی در آشپزخانه آگاه باشید. مطمئن شوید که غذا روی سطوح یا تابه های حاوی غذای حساسیت زا تهیه نشده است.

اگر کودک شما حساسیت غذایی دارد، اقدامات حیاتی زیر را برای اطمینان از سلامت او انجام دهید:

* حساسیت غذایی کودک تان را به اشخاص مهم اطلاع دهید. با مراقبین کودک تان، پرسنل مدرسه، والدین دوستان فرزندتان و دیگر بزرگسالانی که به نوعی با کودک شما در ارتباط هستند، صحبت کنید. تاکید کنید که حساسیت غذایی می تواند یک پاسخ تهدید کننده ی حیات باشد و به عملکرد سریع نیاز دارد. مطمئن شوید که کودک تان می داند که در مواقع واکنش نشان دادن به یک غذا باید سریع اعلام کمک نماید.

* علائم حساسیت غذایی را توضیح دهید. به افراد بزرگسالی که با کودک تان در ارتباط هستند آموزش دهید که چگونه علائم ونشانه های یک پاسخ آلرژیک را تشخیص دهند.

* یک برنامه عملی بنویسید. برنامه شما باید نحوه مراقبت از کودک تان را در زمان بروز یک پاسخ آلرژیک شرح دهد. یک کپی از این برنامه برای پرستار، مدرسه کودک تان و کسانی که مراقبت از او را به عهده دارند تهیه کنید.

* برای کودک تان یک بازوبند یا گردنبند هشدار پزشکی تهیه کنید. دراین بازوبند علائم حساسیت کودک تان لیست شده و شرح می دهد که دیگران در موارد اورژانسی چه اقدامات اولیه ای را باید انجام دهند.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com  مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

پیدا و پنهان آلرژی ها (1) و (2)

آلرژی‌ غذایی چیست؟‌

غذاهای ضد آلرژی

تفاوت آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی

آلرژی کودکان ایرانی به 4 ماده غذایی

حساسیت به تخم‌مرغ

قبل از یک سالگی، نباید به کودک شیر گاو بدهید

19 راه برای مقابله با آلرژی

رژیم غذایی بر پولیپ بینی موثر است

سلیاک؛ زندگی بدون نان

آدامس‌های دارچینی و حساسیت

حرف‌های ضد آلرژی

انواع بیماری آلرژی ( حساسیت )

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.