تبیان، دستیار زندگی
ماجرای اسناد ویکی‌لیکس، مثلث ضربات وارده بر آمریکا در دهه اخیر را کامل می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا اسنادی علیه رژیم صهیونیستی در ویکی ‌لیکس وجود ندارد؟

ویکی لیکز

چندی پیش پایگاه خبری "الجزیره " در گزارشی ضمن بررسی اسناد منتشر شده از سوی سایت ویکی ‌لیکس این سؤال را مطرح می‌ کند که در میان انبوه اطلاعات درز شده، علت مخفی ماندن بسیاری از اسناد مرتبط با جنایات رژیم صهیونیستی در چیست؟

این سایت می‌نویسد که در نبود بسیاری از اسناد مختص به رژیم صهیونیستی سؤالاتی مطرح می ‌شود که گریزی از آنها نیست، به ویژه آن که مرحله ‌ای که ویکی ‌لیکس آن را تحت پوشش قرار داده، مرحله‌ای مهم بوده که حوادث بسیاری را به خود دیده است.

آن چه ما را به این اعتقاد می ‌کشاند اوضاع متشنجی است که با مطرح شدن وجود چنین اسنادی در دست ویکی‌ لیکس متوجه سران رژیم صهیونیستی شد و به دنبال انتشار آن آسودگی خاطر عجیبی آنها را دربرگرفت، مسئله ‌ای که نشان از حقیقتی دارد که رژیم صهیونیستی انتظار آن را می‌ کشید. در این جا می ‌توانیم آن چه که در فاصله میان اعلام وجود اسناد در دست ویکی‌ لیکس و انتشار این اسناد رخ داده را پیش‌بینی کنیم؛ یعنی این احتمال که صهیونیست‌ ها فشارهای گسترده‌ای را بر صاحبان سایت وارد کردند تا جائی که منجر به مخفی شدن برخی اسناد گردید.

در مطبوعات صهیونیستی خواندیم که این رژیم خواستار دخالت سریع برای جلوگیری از انتشار مطالبی شد که به ضرر این رژیم باشد و البته در این جا دیگر نیازی نیست که از قدرت نفوذ لابی‌ های صهیونیستی در تأثیرگذاری بر محافل رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی غرب سخن بگوییم.

"شیمون پرز " رئیس رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت چیزی در این اسناد وجود ندارد که بر رابطه این رژیم با مهمترین متحدش یعنی آمریکا تأثیر بگذارد

در همین راستا، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی صراحتا اعلام کرد: "یک مطلب محرمانه واقعی در این اسناد کشف نشده است". این همه ماجرا نبود؛ بنا بر تخمین ‌ها انتشار این اسناد تا حد زیادی مفید بوده و به اعتقاد خود نتانیاهو، این اسناد "دو واقعیت را مشخص کرد، نخست آن که ایران خطر فوری علیه منطقه است و دیگر این که علت آن که پیشرفتی در روند مذاکرات سازش ملاحظه نمی ‌شود، خود فلسطینی ‌ها هستند" .

از سوی دیگر "شیمون پرز " رئیس رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت چیزی در این اسناد وجود ندارد که بر رابطه این رژیم با مهمترین متحدش یعنی آمریکا تأثیر بگذارد. "یووال اشتاینتز " وزیر دارایی این رژیم نیز اعلام کرد :"ما از این درز اخبار سربلند خارج شدیم".

تحلیلگران صهیونیستی بر این باورند که این اسناد نظریه خطرناک‌تر بودن ایران از رژیم صهیونیستی! را در منطقه ثابت کرد، به اضافه این که اثبات کرد، رهبران عرب توجهی به فلسطین ندارند؛ سند این ادعا نیز آن است که هیچ یک از آنها اقدامی در رابطه با حل و فصل مسئله فلسطین و موضع‌ گیری نسبت به ایران انجام ندادند، چرا که در این اسناد اشاره‌ نشده که رهبران عرب خواستار بهبود موضع‌گیری واشنگتن در قبال مسئله فلسطین شده باشند.

جنگ عراق و ایران

در راستای مسائل مربوط به ایران به نظر می‌رسد، این اسناد به دنبال برخورد هر چه سریع تر با برنامه هسته‌ای ایران از راهی دیگر باشند؛ کارشناسان مسائل خارجه آمریکا تخمین می ‌زنند، ارتش رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نسبت به گذشته در فکر حمله نظامی به ایران است، این منابع مدعی هستند که رژیم صهیونیستی قادر به این کار نیز می ‌باشد و این یعنی وادار نمودن واشنگتن به افزایش تحریم‌ها علیه ایران تا بدین ترتیب تل‌آویو به تنهایی دست به حمله نظامی نزند.

برخی می‌ گویند، در رابطه با رژیم صهیونیستی نیز مطالبی منتشر شده، این مطلب اگر چه صحیح است، اما آنچه منتشر شده چیز مضری نبوده و چه بسا فواید زیادی نیز برای این رژیم به همراه داشته باشد؛ این قبیل مسائل تنها مربوط به موضع ‌گیری در برابر ایران یا تحریک علیه حماس و حزب‌الله نیست، بلکه شامل مسائل دیگری نیز می‌ شود که خارج از این چارچوب نیست. برای تاکید بر این موضوع مثال هایی را ذکر می‌کنیم.

اطلاعاتی که در رابطه با روابط مخفی برخی مقامات عرب با رژیم صهیونیستی ارائه شده چه رویکردی را دنبال می کند، آیا این اطلاعات منجر نمی‌ شود به این که آنهایی که در این زمینه شک دارند، پا به ورطه آزمایش و تجربه بگذارند، مسئله‌ای که با برخی روابط تجاری مانند رابطه با عراق نیز مطابقت دارد؟ آیا اطلاعات درز شده که از افتادن ترکیه در اسارت "اسلام رادیکال " سخن می ‌گوید، منجر به آن نمی‌شود که آنکارا بیش از پیش مقابل رژیم صهیونیستی عقب بنشیند؟

موضع‌گیری این اسناد در قبال مصر نیز خارج از این چارچوب نیست، منظور موضع ارتش مصر است که هم چنان رژیم صهیونیستی را اولین و تنها دشمن منطقه می ‌داند تا در ورطه وراثت جمال مبارک گرفتار نشود، به ویژه آنکه "آموس گلعاد " رئیس بخش سیاسی امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در سخنان خود این بعد از ماجرا را با وراثت جمال مبارک مرتبط ساخت.

اگر مسئله‌ای در رابطه با دیپلماسی عمومی باشد و تحلیلگر بتواند به دور از تعارفات خارجی آنها را ارائه دهد، دیگر اسرار زیادی در سیاست وجود ندارد

در مقابل یادآوری این نکته ضروری به نظر می‌ رسد، دوره‌ای که توسط این اسناد تحت پوشش قرار گرفته، شامل بسیاری از اطلاعات احتمالی دیگر است که خبری از آنها نیست و ممکن بود انتشار و درز آنها عملا به ضرر رژیم صهیونیستی تمام شود؛ در این رابطه کافیست به ماجرای ترور "یاسر عرفات " رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره کنیم که همگان می‌دانند، وی با مسمومیت به قتل رسید و فرانسه با سرپوش پزشکی که بر روی ماجرا گذاشت، در این عملیات سهیم شد و به دنبال آن مسائل مربوط به جانشینی عرفات و انتقال حکومت به کسانی پیش آمد که مقابل وی ایستاده و در تلاش برای کودتا علیه او بودند، پس از آن مرحله انتخاباتی است که حماس در آن شرکت کرد، به ویژه پافشاری آمریکایی - صهیونیستی بر اجرای این انتخابات با مشارکت حماس جهت تکمیل طرح بلند مدت "اریل شارون" نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و به دنبال آن تعجب از نتیجه انتخابات و شیوه برخورد با آن و طرح دایتون در کودتا علیه حکومت حماس و سایر مسائلی که واشنگتن در قلب جزئیات آن حاضر بود.

در همین دوره جنگ 33 روزه سال 2006 علیه لبنان نیز انجام شده و مسایل مربوط به نگرش عمومی اعراب و جامعه بین‌المللی در قبال این جنگ وجود دارد، پس از آن عملیات "سرب گداخته " علیه نوار غزه است، مسائلی نیز که در رابطه با موضع ‌گیری این رژیم با تشکیلات خودگردان و مصر منتشر شده، اگر چه برای تمامی ناظران واضح و مبرهن است، اما در حقیقت چیز مضری نبوده، بلکه به نوبه خود مفید نیز می‌باشد. به خاطر داریم که "آویگدور لیبرمن " وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی زمانی که تهدید به کشف مکالمات و مکاتبات آن دوره کرده بود، به طور ضمنی به این افشاگری‌ها اشاره داشت، اینها همه مسایلی است که جای آنها در افشاگری‌های ویکی‌لیکس به صورت مشکوکی خالی است.

ایران و اسرائیل

واقعیت آن است که پشتوانه اسناد ویکی‌لیکس بسیار قوی است، اما موضوعاتی که توسط این اسناد منعکس می‌شود، تا حد زیادی بدیهی و روشن است و نشان از این حقیقت دارد که اگر مسئله‌ای در رابطه با دیپلماسی عمومی باشد و تحلیلگر بتواند به دور از تعارفات خارجی آنها را ارائه دهد، دیگر اسرار زیادی در سیاست وجود ندارد.

درست است که در این اسناد برای آنان که پیگیر ماجرا هستند، جزئیات بسیاری وجود دارد، اما به ندرت پیش می‌آید نتیجه‌ای که از طریق بررسی اطلاعات موجود به دست آمده تغییر کند، به گونه‌ای که با مطالعه اکثر اسناد منتشر شده به چیز جدیدی دست نمی یابیم. اگر چه اسناد منتشر شده پیرامون نقش داشتن هواپیماهای بدون سرنشین در بمباران مواضع القاعده با موافقت حکومت یمن باعث شادی مخالفان یمنی شد، اما این مطلب پیش از این نیز برای هر فرد مبتدی در عرصه سیاست واضح و روشن بوده است.

البته همه اینها به معنای نفی این مطلب نیست که رابطه همه رژیم‌های عرب یا اکثرشان با ملت خود حداقل شفافیت را دارد، یعنی همان مطلبی که اسناد آن را افشا کردند، این همان مسئله‌ای است که نتانیاهو را به شماتت آنها واداشته و از این دولت‌ها خواست با ملت خود شفاف برخورد کنند.

در هر حال ما با اسنادی روبرو هستیم که حجم استبداد آمریکا در تعامل با تمامی جهان و حجم روح امپریالیسم حاکم بر مسلک این کشور را نشان می‌دهد، اما درز این حجم از اسناد تأکیدی است بر این مطلب که زمان این دولت به پایان رسیده و دیری نخواهد پایید که جهان علیه آمریکا خواهد شورید و این کشور تبدیل به قدرتی در میان بسیاری از قدرتهای جهان می‌گردد، نه یگانه قدرتی که پیش از این بر جهان حکومت می‌کرده است.

در همین راستا "آوی شیلون " نویسنده صهیونیست گفت: "ماجرای اسناد ویکی‌لیکس، مثلث ضربات وارده بر آمریکا در دهه اخیر را کامل می‌کند. ضربه نخست ضربه نظامی حادثه 11 سپتامبر بود که جنگ‌هایی را به راه انداخت و خون نیروهای ارتش آمریکا را ریخت. ضربه دوم ضربه اقتصادی بود که شامل بحران اقتصادی بانک و وام‌های مسکن سال 2008 می‌شد که تهدید اقتصادی چین که در واقع مسلط بر اسناد بدهی آمریکا است، چینی که قادر است هر زمان بخواهد این کشور را از پا در آورد. درز اسناد ویکی لیکس نیز این مثلث را با ضربه دیپلماتیک کامل می‌کند.

قبس زعفرانی

گروه جامعه و ارتباطات تبیان

تنظیم:مسلم حقیقی