تبیان، دستیار زندگی
سلامت چشم‌ ها خیلی با ارزش‌ تر از آن است که به خاطر زیبایی مقطعی و گذرا به آن آسیب برسانیم. به همین دلیل، استفاده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدارهای لنزی

 لنزها

سلامت چشم‌ ها خیلی با ارزش‌ تر از آن است که به خاطر زیبایی مقطعی و گذرا به آن آسیب برسانیم. به همین دلیل، استفاده از لنزها، به ویژه لنزهای رنگی که برای زیبایی استفاده می ‌شوند، شرایط خاصی می ‌خواهد.

* نکته اول این است که لنز حتما باید توسط چشم ‌پزشک یا اپتومتریست تجویز شود؛ یعنی کسی که خودش مشکلات و عوارض لنز را می‌ شناسد و می داند که موقع بروز مشکل، چه باید کرد.

امکان دارد کسی لنز رنگی را از فردی ناآگاه بخرد و استفاده کند و هیچ اتفاقی هم نیفتد اما نمی ‌توان به استثناها توجه کرد و سلامت چشم را شوخی گرفت.

* نکته دیگر درباره لنزها این است که باید موقع نصب روی چشم بیمار، مناسب باشند؛ نه آن قدر تنگ که اصلا حرکت نکنند و برای قرنیه مشکل ایجاد کنند و نه آن قدر گشاد که حرکت شان زیاد باشد و دید را کم کنند یا از چشم خارج شوند.

* نکته سوم، رعایت نظافت است. ما چشم‌ پزشكان، زیاد می ‌بینیم که بیمارانی با مشکلات چشمی مراجعه می ‌کنند و متوجه می ‌شویم که آن ها مثلا در دوران دبیرستان از دوستان شان لنز رنگی را امانت گرفته ‌اند و برای این که لنز را در چشم شان تجربه کنند، از لنز مشترک استفاده کرده‌ اند.

یادتان باشد که این لنزها به هر حال، یک شیء خارجی هستند و می‌ توانند به انتقال عفونت منجر شوند.

* نکته چهارم که جزو شرایط استفاده از لنزهای رنگی و زیبایی است، مناسب بودن آن ها است. شماره لنز البته متفاوت است. گاهی اوقات، این مساله در نظر گرفته نمی ‌شود. اگر این 3 پارامتر(تحدب چشم، شماره لنز فرد و اندازه قسمت رنگی چشم یا عنبیه) در نظر گرفته نشود، لنزتان نامناسب خواهد بود و استفاده از آن برای سلامت چشم های تان ضرر خواهد داشت.

البته علاوه بر این ها، نوع لنز هم اهمیت دارد. درصد عبور اکسیژن‌ لنزها متفاوت است. درصد وجود آب درون آن ها هم متفاوت‌ است. سخت یا نرم بودن آن ها نیز فاکتور مهمی است. خلاصه این که موضوع چشم و بینایی شوخی ‌بردار نیست.

دکتر ایرج احد زادگان - استاد چشم ‌پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

آشنایی با انواع لنزها؛ فتوکرومیک، آنتی ‌رفلکس و آنتی ‌رفلکس فتوکرومیک

چرا معاینه ی چشم اهمیت دارد؟

نزدیک بینی؛ تشخیص، پیشگیری و درمان

نزدیک بینی؛ علایم و انواع

دور بینی یا پیرچشمی

جراحی لیزیک چشم

اطلاعاتی درباره چشمان شیشه‌ای

انواع عینک های آفتابی

مراقبت‌ از چشم در کار با كامپیوتر

در انتخاب عینك دقت كنید ، زیرا ...

از چشم مصنوعی چه می‌دانید؟

مراقب چشمان خود باشید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.