تبیان، دستیار زندگی
از آنهایی نیستم كه در قهوه‌ خانه بنشینم و هنگام نوشیدن قهوه از آلام و دردهای آوارگان و جنگ ‌زدگان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه منتشر نشده شهید چمران

زیر رگبار مسلسل‌ ها می‌خوابم

آنچه می خوانید نامه ای از شهید چمران است که به نظر می‌رسد شهید چمران این نامه را برای یكی از دوستان خود در انجمن اسلامی دانشجویان آمریكا نوشته كه البته هیچ وقت پست نشده است.

شهید دكتر مصطفی چمران در بخشی از این نامه می‌نویسد: از آنهایی نیستم كه در قهوه‌ خانه بنشینم و هنگام نوشیدن قهوه از آلام و دردهای آوارگان و جنگ ‌زدگان تل زعتر و نبئه صحبت بكنم یا از راه روزنامه‌ها و رادیو‌ها به دنیا چشم بگشایم...كاری كه متأسفانه اكثر روشنفكران به آن گرفتارند.

شهید چمران

ای دوست عزیزم:

به ‌علت موقعیت خود و شرایطی كه خواسته یا ناخواسته در آن غرق شده‌ام اكنون با همه طیف‌های مختلف مردم لبنان و رهبران آن از چپ و راست و با همه طیف‌های مختلف فلسطینیان و رهبران آن و با همه مردم بدبخت لبنان از شمالی ‌ترین ده‌ها كه هرمل و عكار باشد تا جنوبی ‌ترین قریه‌های حدود اسرائیل كه ناقوره و عیتاالشعب باشد... از ساكنان تل زعتر تا نبئه با همه و همه تماس دائم دارم.

از آنهایی نیستم كه در قهوه‌خانه بنشینم و هنگام نوشیدن قهوه از آلام و دردهای آوارگان و جنگ‌ زدگان تل زعترو نبئه صحبت بكنم یا از راه روزنامه‌ها و رادیو‌ها به دنیا چشم بگشایم...كاری كه متأسفانه اكثر روشنفكران به آن گرفتارند. و حتی از آنها، كسانی كه به این حوالی می‌آیند باز به همان روش كسب اطلاع می‌كنند.

من همه حقایق را با وجود خودم لمس می‌نمایم و از شمال تا جنوب در همه ده‌ها با مردم زندگی می‌كنم و میان آنها به سر می‌برم. با دردها و رنج‌ها و افكار آنها آشنایم. در بیروت در همه مناطق با جنگندگان در صحنه‌های معركه زندگی می‌كنم. با آنها غذا می‌خورم و زیر انفجار بمب ‌ها و رگبار مسلسل‌ها در محلشان می‌خوابم. شهدا و مجروحین را به دوش می‌كشم و هنگامی كه گلوله به سمت‌ ما می‌بارد فقط مسأله شانس و قضا و قدر است.

شهید چمران

با فلسطینیان نیز شب و روز سر و كار دارم و به علت شرایط و محل خود در میان آنها زندگی می‌كنم در اردوگاه‌های تعلیماتی در جبهه‌های جنگ در مخیم‌ها همیشه با آنها در تماسم. با رهبران بزرگ مقاومت مثل عرفات و ابوجهاد ... و تا كادرهای پایین و جنگندگان عادی مقاومت تماس دائم دارم و شاید تعجب كنی كه اگر بگویم طرح‌ها و نقشه‌های زیادی با حضور و مشورت رهبران مقاومت مشتركاً اتخاذ می‌كنیم و گاهی اخبار و تحلیل‌هایی از خود مقاومت به رهبرانش گزارش می‌دهم كه مورد تعجب آنها می‌شود. از طرز تفكر یكایك آنها و اختلاف داخلیشان آگاهم.

مطالب مرتبط :

چمران از نگاه سید مهدی شجاعی 

مزار شهید چمران در لبنان (عکس)

دست نوشته ای از شهید چمران

خدا بود و دیگر هیچ ...

دشمن مرا به رگبار بسته بود

خاطرات همسر شهید چمران از شهید

ماجرای ازدواج شهید چمران

مثل چمران بمیرید

دانلود کتاب های شهید چمران

رهبر از اولین دیدارش با چمران می گوید

شهیدی با نمره ی 21

منبع : تابناک

تنظیم : رها آرامی – فرهنگ پایداری تبیان