تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهور در دانشگاه کلمبیا ساعت‌ها بحث کرد و یکی از وی پرسید که چرا شما در کشورتان به هم‌جنس‌گراها اجازه فعالیت نمی‌دهید؟ که احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش تصریح کردند که هم‌جنس‌گرایی در کشور ما مثل کشور شما مطالبه ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اظهارات مشایی درباره همجنس‌گرایی در ایران

بخش سیاسی-رئیس جمهور در دانشگاه کلمبیا ساعت‌ها بحث کرد و یکی از وی پرسید که چرا شما در کشورتان به هم‌جنس‌گراها اجازه فعالیت نمی‌دهید؟ که احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش تصریح کردند که هم‌جنس‌گرایی در کشور ما مثل کشور شما مطالبه ندارد.

مشایی

رئیس دفتر رئیس جمهور صبح دیروز در چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: رئیس جمهور در دانشگاه کلمبیا ساعت‌ها بحث کرد و یکی از وی پرسید که چرا شما در کشورتان به هم‌جنس‌گراها اجازه فعالیت نمی‌دهید؟ که احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش تصریح کردند که هم‌جنس‌گرایی در کشور ما مثل کشور شما مطالبه ندارد.

به گزارش فارس، اسفندیار رحیم مشایی همچنین گفت: ترجمه این پاسخ رئیس جمهور بد فهمیده شد و مثلاً این طور برداشت شد که در کشور ما هم جنس‌‌گرا وجود ندارد که همه خندیدند و از اینکه در ایران هم‌جنس گرا نداریم، تعجب کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینكه اكنون در آخرین ماه‌های دهه اول هزاره سوم قرار داریم اظهار داشت: اكنون باید این دهه را ارزیابی كنیم آیا این دهه كه دهه صلح نامیده شده و جامعه جهانی با این نامگذاری عزم خود را جزم كرد كه صلح را جاری كند و عوامل مخرب را حذف كند آیا موفق بود؟

مشایی در پاسخ به این سؤال تصریح كرد: نه تنها موفق نبوده است بلكه یك مطالعه اجمالی نشان می‌دهد كه شاید بعد از جنگ جهانی دوم، هیچ دهه‌ای به این اندازه خسارت‌بار علیه امنیت جهانی نبوده است و اكنون شاهد یك ناامنی جهانی هستیم.

وی افزود: رئیس جمهور كشور در سازمان ملل این مسئله را به درستی تحلیل كرد كه علت نرسیدن به صلح جهانی در این دهه این است كه منویات ملل جهانی برای تحقق نیازمند مدیریت است و مدیریت این مسئله با علوم انسانی و انسان سر و كار دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینكه رئیس جمهور در این سفر موضوع را به درستی تحلیل كرده و دلایل عدم موفقیت آن را نیز تشریح كرده‌اند یادآور شد:‌ رئیس جمهور در سخنان خود تصریح می‌كند كه سازمان ملل از نظر ساختاری گرفتار است و از نظر مدیریتی بیمار است پس قادر به حل مشكل و ایفای نقش خود نیست.

تکمیلی:

سایت اصولگرای مشرق نوشت:

مشایی دیروز در توضیح سخنان احمدی نژاد درباره همجنس گرایی در دانشگاه كلمبیا، اظهاراتی به زبان آورد كه با واقعیت جاری در متن پیاده شده سخنرانی رئیس جمهور، تناقض دارد.

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور صبح دیروز، شنبه در چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، در اظهاراتی عجیب درباره سخنان رئیس جمهور درباره همجنس گرایی در ایران گفت: «رئیس جمهور در دانشگاه كلمبیا ساعت‌ها بحث كرد و یكی از وی پرسید كه "چرا شما در كشورتان به همجنس‌گراها اجازه فعالیت نمی‌دهید؟" كه احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش تصریح كردند كه "همجنس‌گرایی در كشور ما مثل كشور شما مطالبه ندارد."»

وی افزود: «ترجمه این پاسخ رئیس جمهور بد فهمیده شد و مثلاً این طور برداشت شد كه در كشور ما همجنس‌‌گرا وجود ندارد كه همه خندیدند و از اینكه در ایران همجنس گرا نداریم، تعجب كردند.»

این اظهارات در حالی بیان می شود كه سخنرانی رئیس جمهور كشورمان در آن زمان، بطور زنده از ده ها شبكه تلویزیونی از جمله شبكه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد كه فایل تصویری آن نیز موجود است.

متن بخش مربوط به سخنان احمدی نژاد درباره وضعیت همجنس گرایی در ایران كه دقیقاً از فیلم ویدئویی آن پیاده شده به این شرح است: «ما در ایران، در ایران اولاً همجنس باز مثل كشور شما نداریم؛ در كشور ما چنین چیزی وجود ندارد؛ در ایران این چیزها وجود ندارد. در ایران، در ایران چنین چیزی اصلاً وجود خارجی ندارد. من نمی دانم چه كسی به شما این حرف را زده.»

این جملات بوضوح بیانگر این است كه رئیس جمهور، وجود همجنس گرایی در كشورمان را انكار كرده و بر خلاف اظهارات مشایی، ارتباطی به مترجم و بدفهمی ترجمه سخنرانی ندارد.

حال باید دید آیا دیگر اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور و تكذیب هایی كه هر از چندی درباره موضوعات مختلف از وی شنیده می شود مبتنی بر چنین مستنداتی است یا هدف دیگری دارد.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور