تبیان، دستیار زندگی
در ارتباط با فرزندتان سعی کنید صبور باشید و در پاسخ خود تأخیر بیندازید. حداقل صبر کنید تا نوجوان تمام حرف خود را بزند و جملاتی از این قبیل نیز بگویید: “بعضی چیزهایی که گفتی برای من قابل فهم نیست، من متوجه نمی شوم،” یا این که “اجازه بده در مورد حرف هایت ف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حریم تنهایی با نظارت نامحسوس

نوجوان

نوجوانی دوره ای حساس است و رفتار با نوجوان باید با شیوه ها و روش های محتاطانه تری صورت گیرد . این موضوع به هیچ عنوان موید آن نیست که بخواهیم این دوران را به یک بحران تبدیل کنیم و یا آن را برای والدین یک دوران پر مشکل به تصویر بکشیم. تنها کافی است اطلاعات خود را گسترده تر کنیم و به شناخت بیشتری از نیازهای رشدی و خصوصیات فرزندمان در این سنین برسیم. در این خصوص می توان به دوراهکار مفید و سودمند اشاره نمود .

 وقت تان را با نوجوان خود بگذرانید

نوجوانان دوست دارند که با والدین خود باشند به خصوص وقتی که به نوجوان خود اجازه می دهید به شما در تصمیم گیری های تان کمک کند. حتی نوجوان هایی که خواهان تنهایی هستند به توجه والدین نیاز دارند.

قضاوت نکردن کار سختی است. اما در ارتباط با فرزندتان سعی کنید صبور باشید و حداقل در پاسخ خود تأخیر بیندازید. حداقل صبر کنید تا نوجوان تمام حرف خود را بزند و جملاتی از این قبیل نیز بگویید: “بعضی چیزهایی که گفتی برای من قابل فهم نیست.

دکتر لاری جیسون که درس “چگونه می توانیم والدین بهتری باشیم” را بیشتر از34سال تدریس کرده می گوید: نوجوانان امروزی به همان اندازه که به کمیت وقت توجه دارند به کیفیت آن نیز فکر می کنند. بسیاری از کارشناسان این نیاز را تایید می کنند ، اما بسیاری معتقدند وقتی نوجوانان به خودشان متکی هستند نیاز کمتری به مراقبت و نظارت و کنترل دارند. ولی این طور نیست و نوجوانان به نظارت مادرانه نیاز دارند. مهم ترین عامل در پرورش نوجوان موفق، نظارت والدین است.

از نوجوان خود بخواهید که با هم به سینما بروید و یا در کنار هم شام بخورید. این کارها ارتباط شما را تقویت می کند و هر دوی شما بدون اجبار فرصت صحبت کردن پیدا می کنید . چند بار در هفته خانوادگی و دور هم شام خوردن ، راه مناسب دیگری برای با هم بودن است. اما اطمینان حاصل کنید که در طول صرف شام با هم حرف می زنید، نه این که تلویزیون تماشا می کنید. در میان صحبت ها کمتر از سرزنش و نصیحت استفاده کنید و با احساسات نوجوانتان همراه شوید.

مؤدب باشید و قضاوت نکنید

یک نوجوان دوست دارد مورد احترام قرار گیرد. اگر در هنگام تماشای یک برنامه ی تلویزیونی ، نمی توانید با نوجوان خود صحبت کنید و یا تنها وقتی که آن ها می خواهند آخر هفته بیرون بروند به زندگی شان علاقه نشان می دهید ، نوجوان شما احساس می کند که به او علاقه مند نیستید.

نوجوانان علاقه ی زیادی به خلوت و تنهایی دارند. لذا این شرایط از آنها دریغ نکنید. اگر دیدید به اتاقش پناه برده و با خود خلوت کرده، دائماً خلوت او را نشکنید

از سویی اگر قبل از این که به حرف های نوجوان تان گوش بدهید قضاوت کنید و یا پند بدهید ، احساس می کند قادر به برقراری ارتباط با شما نیست. این موضوع به لحن صحبت و زبان غیرمستقیم شما نیز مربوط می شود. تلاش کنید تا حرف های نوجوان تان را محترمانه گوش دهید همان طور که دوست دارید به حرف شما گوش بدهند. دکتر جیسون می گوید: قضاوت نکردن کار سختی است. اما در ارتباط با فرزندتان سعی کنید صبور باشید و  در پاسخ خود تأخیر بیندازید. حداقل صبر کنید تا نوجوان تمام حرف خود را بزند و جملاتی از این قبیل نیز بگویید: “بعضی چیزهایی که گفتی برای من قابل فهم نیست، من متوجه نمی شوم،” یا این که “اجازه بده در مورد حرف هایت فکر کنم ، این صحبت را بعداً ادامه می دهیم ، یا از این قبیل روش ها .

برای نوجوان خود حریم خصوصی قائل شوید.

نوجوانان علاقه ی زیادی به خلوت و تنهایی دارند. لذا این شرایط از آنها دریغ نکنید. اگر دیدید به اتاقش پناه برده و با خود خلوت کرده، دائماً خلوت او را نشکنید. او باید درک کند که نیازش قابل احترام است اما او را در تنهایی رها نکنید و با یک پیشنهاد ساده و کوچک میل او را برای هم احساسی و با هم بودن سئوال کنید.

خانواده مطهر

تنظیم و تغییر برای تبیان: کهتری

برای آگاهی از شیوه های تربیتی نوجوان می توانید با سخنان استاد دهنوی همراه شوید.

مقالات مرتبط

فوت و فن های تربیتی!

نوجوانان اخراجی

در پیچ و خم نوجوانی

آزاد و صمیمی با نوجوانم

در کنارش محکم قدم بردارید

ما جوانان اضافه ایم؟

تو مال منی هر کجا باشی

نوجوانان وارد شوند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.