تبیان، دستیار زندگی
امام علی با انسانیت هر زمانی به آنچه كه آن را شرف می‌بخشد و بلند مرتبه می‌سازد، برخورد می‌كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام علی، بزرگ‌مردی ناشناخته

امام علی

كتاب «امام علی، بزرگمردی ناشناخته» تالیف سیدغلامرضا حسینی، ضمن توصیف علی‌بن ابی‌طالب در آیات قرآنی، برگ‌هایی از فضایل و زندگانی آن امام همام را از صفحات كتاب تاریخ ورق می‌زند.

به گزارش ایبنا، علی(علیه السلام) جانشین بر حق پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امام شیعیان است. اگر بخواهیم از بزرگ‌مردی ناشناخته سخن بگوییم، باید چنین شروع كنیم كه او با هر دسته از مردم به مرام خود سخن می‌گفت و برخورد می‌كرد.

در بخشی از این كتاب آمده است: علی(علیه لسلام) با متفكران از منظر بلندی فكرشان، با نیكوكاران از جهت نیكی عملشان، با دانشمندان به علم زیادشان، با محققان از حیث تحقیق و كاوش مستمرشان، با محبت‌پیشگان از نظر مهر و عطوفت‌شان، با بی‌‌رغبتان به دنیا از سیره زهد و با انسانیت هر زمانی به آنچه كه آن را شرف می‌بخشد و بلند مرتبه می‌سازد، برخورد می‌كرد.

او تنها امیر تاریخ است كه در زمان ریاستش به دست خود آسیاب می‌چرخاند و كفش خود را وصله می‌زد. او یگانه عادلی است كه همیشه بر پایه حق عمل می‌كرد، حتی اگر همه مردم روی زمین علیه او متحد می‌شدند و دشمنان، دشت و بیابان را پر می‌ساختند، هرگز هراسی به دل راه نمی‌داد.

رسول ‌خدا(صلی الله علیه و آله) در ضمن حدیثی فرمودند: «ای علی! تو امیرالمومنان و پیشتاز نورانیان می‌باشی و تو پدر دو سبط من و پدر امام‌های نه گانه از صلب حسینی، و مهدی این امت از ماست

از كرامات امام علی(علیه لسلام) این است كه راهب یمامه، ابوطالب را به ولادت وی بشارت داد و به او گفت: به زودی فرزندی از تو به وجود می‌آید كه مهتر اهل زمانش می‌شود، و اوست ناموس بزرگ و در زمان پیامبر(صلی الله علیه و اله) او بازو و یاور، داماد و وزیر وی است و من زمان او را درك نمی‌كنم و چون او را ببینی سلام مرا به وی برسان و نزدیك است كه من هم او را ببینم (یعنی زمان من به او نزدیك است و ممكن است من هم ملاقاتش كنم).

خطیب بغدادی (ابوبكر احمد‌بن علی) از اسماعیل‌بن جعفر (راوی موثق) ... از ابن‌عباس نقل كرده است كه در قرآن 300 آیه درباره علی‌بن ابی‌طالب نازل شده است. برخی از قدما مانند طبری و ابونعیم رساله‌هایی به نام «ما نزل من القرآن فی علی» تالیف كرده‌اند. همچنین ابن حجر و شبلنجی از ابن‌عساكر، از ابن‌عباس موضوع 300 آیه را درباره علی(علیه لسلام) نقل كرده‌اند.

در ضمن حدیثی طولانی از حضرت‌رسول(صلی الله علیه و آله) نقل شده كه آن حضرت فرمودند: «چون علی به دنیا آمد، زمین به نور او روشن گشت و روشنی ستارگان دو برابر شد و مانند خورشید طالع بود. او بر زمین سجده كرد و گفت؛‌ "گواهی می‌دهم كه معبودی جز خدا نیست، و محمد پیغمبر خدا است، و علی وصی پیغمبر است، خداوند نبوت را به محمد و وصایت را به من ختم فرمود، و من امیرالمومنین‌ام"».

وقتی (علیه السلام) متولد شد، حضرت‌رسول(صلی الله علیه و آله) او را گرفتند و علی به یگانگی خدا، و نبوت پیغمبر، شهادت دادند و صحفی كه خداوند نازل كرده بود، خواندند و كلامی طولانی (با آن حضرت) داشتند.

رسول ‌خدا(صلی الله علیه و آله) در ضمن حدیثی فرمودند: «ای علی! تو امیرالمومنان و پیشتاز نورانیان می‌باشی و تو پدر دو سبط من و پدر امام‌های نه گانه از صلب حسینی، و مهدی این امت از ماست».

چاپ نخست كتاب «امام علی، بزرگمردی ناشناخته» در شمارگان 2000 نسخه و بهای 9000 ریال راهی بازار نشر شده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی