تبیان، دستیار زندگی
نمایشنامه «تراژدی عنكبوت» تم باستانی دارد و براساس تراژدی رستم و سهراب نوشته شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیون مرغ مقلد

شیون مرغ مقلد

مجموعه نمایشنامه «شیون مرغ مقلد» نوشته محمدحسن شایانی روانه بازار كتاب شد.

به گزارش ایبنا، این كتاب در سری جدید ادبیات نمایشی ایران كه توسط انتشارات نگیما منتشر می‌شود جا دارد. این مجموعه شامل چهار نمایشنامه «فانتازیا سرزمین شوربختی»، «خواهران شوربختی»، «تراژدی عنكبوت» و «شیون مرغ مقلد» است.

به گفته شایانی، نمایشنامه «تراژدی عنكبوت» تم باستانی دارد و براساس تراژدی رستم و سهراب نوشته شده است. در «خواهران شوربختی» فضای امروز، مشكلات و دلهره زنان و آرزوهای پنهان آنان بازگو شده است.

وی ادامه داد: «شیون مرغ مقلد» درباره دو خواهر است كه پدرشان مریض است و یكی از آنها دوست دارد بازیگر شود. «فانتازیا سرزمین شوربختی» متنی فانتزی دارد و درباره آرزوی سفر به كشورهای خارجی است.

شایانی با بیان اینكه در آثار این مجموعه به غیر از «تراژدی عنكبوت» مشكلات امروز مردم را بررسی كرده است، اظهار داشت: در این متون اضطراب را رمزگشایی كرده‌ام. اضطراب واقعی كه انسان‌ها به زبان نمی‌آورند. یكسری مشكلات به طور تاریخی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد به این فشار و مشكلات در نمایشنامه‌ها پرداخته‌ام.

كتاب «شیون مرغ مقلد» نوشته محمدحسن شایانی در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 3500 تومان منتشر شده است. 

شبیه عطری در نسیم

«شبیه عطری در نسیم» نیز رمانی از رضیه انصاری است كه از سوی نشر «آگه» منتشر شد. داستان این كتاب درباره زندگی برخی از ایرانیان ساكن آلمان و دل‌مشغولی‌های آنان است. 

انصاری رمانش را با شرح حال زندگی گروهی از ایرانیانی نوشته كه به نظر می‌رسد در موقعیتی دوگانه نسبت به هویت خود قرار گرفته‌اند و در نوعی سردرگمی خلسه‌وار با روزمرگی دست و پنجه نرم می‌كنند.

«شبیه عطری در نسیم» از فصل‌های مختلفی تشكیل شده و بخشی از فصل «بگذار بر زمین خود بایستم» این‌گونه نوشته شده است:

«اگر دوستش نداشت كه سر كوچك‌ترین چیزها الم شنگه راه نمی‌انداخت. بعد هم برود بنشیند پیش این و آن، به قول كیا دوست‌های فمینیستش كه خودشان هم سوراخ دعا را گم كرده‌اند، ‌مدام ناله كند و عیب رو كیا بگذارد اگر عیب‌های خودش كم باشد. هی بگوید همه مردها سر و ته یك كرباسند...»

«شبیه عطری در نسیم»، نوشته رضیه انصاری، ‌به شمارگان 1100 نسخه منتشر شده است. این كتاب 128 صفحه‌ای با قیمت 2500 تومان ارایه می‌شود.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی