تبیان، دستیار زندگی
آرامگاه نیمه تخریب شده مرحوم عبدالحسین سپنتا در استان اصفهان که از او به عنوان پدر سینمای ناطق ایران یاد می کنند بعد از گذشت 41 سال از زمان فوتش به محلی برای پارک کردن خودرو و شست و شوی قالی همسایه ها تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبدیل آرامگاه پدر سینمای ناطق ایران به محل شستشوی قالی

محل دفن سپنتا پیش از تخریب آرامگاهش، درست زیر خوردوی وانت قرار دارد!

یک فعال میراث فرهنگی گفت: آرامگاه نیمه تخریب شده مرحوم عبدالحسین سپنتا در استان اصفهان که از او به عنوان پدر سینمای ناطق ایران یاد می کنند بعد از گذشت 41 سال از زمان فوتش به محلی برای پارک کردن خودرو و شست و شوی قالی همسایه ها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین سپنتا را مردم بیشتر با فیلم "دختر لر" به عنوان سازنده نخستین فیلم ناطق فارسی و بازیگر آن می شناسند. عبدالحسین سپنتا، هشتم فروردین سال 1348 در اصفهان درگذشت و در آرامگاه خانوادگی سپنتا و بزرگزاد ایمانی در محله تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد اما اکنون آرامگاه سپنتا که سالها میعادگاه دوستدارانش بود به محلی برای پارک کردن خودرو و شست و شوی قالی همسایه ها تبدیل شده است.

ساماندهی آرامگاه مقبره سپنتا فراموش شده است

یکی از دوستداران میراث فرهنگی با بیان اینکه آرامگاه سپنتا در استان اصفهان یکی از مزارهای مفاخر فرهنگی ایران محسوب می شود به خبرنگار مهر گفت: سال 1385 آرامگاه پدر سینمای ناطق ایران، نویسنده، شاعر و روزنامه نگار برجسته ایرانی، شبانه با خاک یکسان، نبش قبر و به چند متر آن طرف تر کنار دیوار منتقل شد. این موضوع انجمنهای دوستدار میراث فرهنگی و فرهنگ دوستان کشور را بر آن داشت تا نسبت به نبش قبر و تخریب آرامگاه این هنرمند واکنش نشان دهند.

وضعیت کنونی محل دفن استاد سپنتا بعد از تخریب آرامگاه و نبش قبر وی

مجید اصفهانی افزود: متاسفانه بعد از گذشت سالها مناقشه و بحثهای فراوان درباره ساماندهی آرامگاه این چهره ملی، هنوز مقبره سپنتا به عنوان یکی از مفاخر ملی نیمه کاره رها شده است و ظاهرا دوستداران میراث فرهنگی و سینمای ایران که زمانی پیگیر ساماندهی مقبره سپنتا بودند این موضوع مهم را فراموش کرده اند.

وی گفت: اگر چه مقبره مرحوم سپنتا قدمت تاریخی ندارد اما به عنوان یک بنای شناخته شده فرهنگی و متعلق به یکی از مفاخر و مشاهیر فرهنگی و هنری استان اصفهان قابل نگهداری و ارزش است.

این فعال میراث فرهنگی اظهار کرد: حدود پنج سال پیش پسر مرحوم سپنتا مقبره پدرش را که گفته می شود خراب و با فاصله چند متری آن در گوشه ای از آرامگاه خانوادگی شان دفن کرد.

سال 1385 آرامگاه پدر سینمای ناطق ایران، نویسنده، شاعر و روزنامه نگار برجسته ایرانی، شبانه با خاک یکسان، نبش قبر و به چند متر آن طرف تر کنار دیوار منتقل شد. این موضوع انجمنهای دوستدار میراث فرهنگی و فرهنگ دوستان کشور را بر آن داشت تا نسبت به نبش قبر و تخریب آرامگاه این هنرمند واکنش نشان دهند.

وضعیت محل دفن سپنتا شایسته او نیست

مجید اصفهانی افزود: اگر چه این نبش قبر با اجازه مراجع مربوطه انجام شد اما دیگر نه تنها آرامگاهی برای استاد سپنتا وجود ندارد بلکه اکنون محل بعدی دفن وی به مکانی تبدیل شده است که حتی بیان وضعیت آن مایه آبرو ریزی فرهنگ و هنر ایرانی است.

این فعال میراث فرهنگی در استان اصفهان بیان کرد: در این مدت بارها مسئولان پایگاه میراث فرهنگی تخت فولاد که در مجاورت آرامگاه خانوادگی سپنتا قرار دارد از وراث آن مرحوم خواستند تمایل خود را درباره احیا و مرمت آرامگاه اعلام کنند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده اند.

اصفهانی با اعلام اینکه مزار زنده یاد عبدالحسین سپنتا در تخت فولاد اصفهان و در خیابان مسجد مصلا واقع شده است گفت: غیر از آرامگاه و یک خانه تاریخی، تعدادی کتاب گرانبها، آرشیو فیلم، مطبوعات و دست نوشته های با ارزش وسایلی است که از مرحوم سپنتا به جای مانده است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی