تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از کتاب‌خانه‌های مدارس کشور دچار فقر و کاستی بوده و دانش‌آموزان را به سوی خود جذب نمی‌کنند. و این کاری است که مسوولیت آن بر عهده‌ی آموزش و پرورش و وزارت ارشاد است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب‌خوانی با زور اضافه

کتاب

در خبرها آمده بود که یکی از نهادهای کشور، تصمیم دارد در راستای ارتقای مطالعه‌ی کتاب، طی برنامه‌ای کارکنان خود را ملزم به حضور در کتاب‌خانه نماید.

قرار است در این برنامه، کارکنان مجموعه موظف به مطالعه‌ی کتاب خواهند شد و پس از آن به بحث و بررسی در باره‌ی آن می‌پردازند. قرار است به این ترتیب توجه به کتاب و مطالعه‌ی آن بیشتر شود و این کالای فرهنگی جای خود را در میان مردم باز کند.

بحث این نوشتار موافقت یا مخالفت با این تصمیم نیست. چرا که هر برنامه‌ای که با هدف تشویق مردم به مطالعه‌ی کتاب انجام شود کاری است شایسته‌ی تقدیر. بحث اما چیز دیگری است.

یکی از خصوصیات انسان این است که در صورت تکرار یک کار، به آن عادت کرده و به طور ناخودآگاه آن را انجام خواهد داد. بسیاری از ما انسان‌ها طبق همین قاعده و روش، هر روز و هر روز اعمال مشخصی را انجام می‌دهیم؛ بی‌آن‌که احساس خستگی یا کسالت کنیم. چرا که به آن عادت داریم. و البته این عادات، در صورتی که از دوران کودکی در نهاد آدمی شکل گرفته باشد، پایدارتر خواهد بود.

هنوز بسیاری از کتاب‌خانه‌های مدارس کشور دچار فقر و کاستی بوده و دانش‌آموزان را به سوی خود جذب نمی‌کنند. و این کاری است که مسوولیت آن بر عهده‌ی "آموزش و پرورش" و "وزارت ارشاد" است

با توجه به این مقدمه باید گفت: "اگر در سنین کودکی، مطالعه و توجه به کتاب یکی از برنامه‌های همیشگی انسان‌ها باشد و به صورت یک عادت در آید، در سنین بالا نیز این حالت ادامه پیدا کرده و به اصطلاح، ملکه خواهد شد."

مطالعه‌ی کتاب باید از هم‌اکنون در مدارس و نهادهای آموزشی کشور به صورت یک برنامه‌‌ی رسمی انجام گیرد. به این صورت که در هر روز ساعت خاصی برای مطالعه‌ی آزاد دانش‌آموزان در نظر گرفته شود تا آن‌ها بنا به ذوق و سلیقه‌ی خود، کتاب‌هایی را انتخاب کرده و مطالعه کنند.

این البته مقدماتی نیز دارد. باید کتاب‌خانه‌های مدارس تجهیز شده و آثار تازه و مفید به آن‌ها اضافه شود. هنوز بسیاری از کتاب‌خانه‌های مدارس کشور از این لحاظ دچار فقر و کاستی بوده و دانش‌آموزان را به سوی خود جذب نمی‌کنند. و این کاری است که مسوولیت آن بر عهده‌ی "آموزش و پرورش" و "وزارت ارشاد" است.

از طرفی، نگاه خانواده‌ها و خصوصاً والدین به کتاب، چیزی است که باعث خواهد شد کودک از همان دوران با مقوله‌ی مطالعه آشنا شود. شاید بتوان وظیفه‌ی والدین را بیشتر از هر کسی دانست، چرا که شخصیت و امیال کودک برای اولین‌بار در نهاد خانواده شکل گرفته و جهت می‌یابد. بنابراین مطالعه‌ی کتاب توسط پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده، باعث تشویق کودک به این کار خواهد شد.


گروه کتاب تبیان - امیر مقیمی