تبیان، دستیار زندگی
حاضرید یک ربات به تنهایی شما را جراحی کند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمل جراحی بدون جراح!

حاضرید یک ربات به تنهایی شما را جراحی کند؟

یک تیم جراحی روباتی موفق شد برای اولین بار بدون حضور انسان، یک عمل جراحی را با موفقیت انجام بدهد، البته با نظارت ویدئویی جراحان ماهر! شاید در آینده بخشی از اعمال جراحی به دست تیم‌های روباتی سپرده شود.

عمل جراحی بدون جراح!

اگر قرار باشد یک روبات شما را جراحی کند،‌ آن هم بدون حضور انسان، حاضرید با خیال راحت خودتان را به دست او بسپارید؟ اگر قرار باشد حتی مسئول بیهوشی شما هم یک روبات باشد، آن وقت چه حسی خواهید داشت؟ خب،‌ ظاهرا یک انسان شجاع پیدا شده که به دو روبات اجازه دهد برای اولین بار،‌ جراحی کاملی را بدون حضور انسان روی او انجام بدهند.

به گزارش پاپ‌ساینس، در مرکز سلامت دانشگاه مک‌گیل،‌ دو روبات مک‌اسلیپی و داوینچی، اولین جراحی روباتی دنیا را با خارج کردن پروستات یک مرد، انجام دادند.

داوینچی روبات جراحی پرکاربردی است که جراحان می‌توانند آن (یا شاید باید بگویم او) را از راه دور کنترل کنند. مک‌اسلیپی هم در حقیقت یک متخصص بیهوشی است. این دو روبات با همکاری هم اولین جراحی روباتی را در بیمارستان عمومی مونترال با موفقیت انجام دادند. البته جراحان آن‌ها را به دقت زیر نظر داشتند.

عمل جراحی بدون جراح!

داوینچی تصاویر اچ.دی سه‌بعدی را برای گروه جراحی می‌فرستاد و آن‌ها از طریق کنترل ویدئویی،‌ از بازوهایش استفاده می‌کردند. مک‌اسلیپی هم ثابت کرد که می‌تواند همراه بسیار خوبی برای جراحان روبات باشد. بیهوشی در یک جراحی روباتی می‌تواند دشوار باشد؛ چراکه بیمار باید در حالتی ثابت و با ماهیچه‌هایی کاملا رها قرار داشته باشد. گفته می‌شود که مک‌اسلیپی می‌تواند برای هر عمل جراحی به کار بیاید و به عنوان یک متخصص بیهوشی خوب،‌ میزان هشیاری بیمار را کنترل نماید.

عمل جراحی بدون جراح!

موفقیت این اولین جراحی روباتی باعث شده که مک‌اسلیپی و داوینچی حالا برای خود یک تیم جراحی تشکیل بدهند. محققین تصمیم گرفته‌اند که از این تیم جراحی روباتی در طیف وسیعی از جراحی‌ها و بیماری‌ها استفاده کنند و نحوه جراحی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند. شاید روزی برسد که دست‌کم بخشی از عمل‌های جراحی هم به روبات‌ها سپرده شود. البته ظاهرا به این زودی‌ها قرار نیست نقش انسان در این جراحی‌های حذف بشود. پس خیلی نگران نباشید!

منبع: پاپ ساینس

برگرفته از خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی