تبیان، دستیار زندگی
گیبون‌های كاكل‌دار تنها در ویتنام، لائوس، كامبوج و جنوب چین یافت می‌شوند. اما دانشمندان آلمانی اخیرا توانسته‌اند گونه‌ای جدید از این میمون‌ها را از روی صدای خاص و منحصر به فردشان كشف كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک میمون جدید

گیبون‌های كاكل‌دار تنها در ویتنام، لائوس، كامبوج و جنوب چین یافت می‌شوند. اما دانشمندان آلمانی اخیرا توانسته‌اند گونه‌ای جدید از این میمون‌ها را از روی صدای خاص و منحصر به فردشان كشف كنند.

یک میمون‌ جدید

این گونه منحصر به فرد و در معرض خطر در جنگل‌های بارانی مناطق استوایی  زندگی می‌كند و گونه‌ای از گیبون‌های كاكل‌دار محسوب می‌شود. گیبون‌های كاكل‌دار از گونه‌های نخستین حیات‌وحش محسوب شده و امروزه خطر انقراض بیش از پیش آنان را تهدید می‌كند. دانشمندان آلمانی نام این گونه جدید را گیبون لپ زرد جنوبی (گونه زرد جنوبی) گذاشته‌اند.

كشف گونه‌ای جدید از میمون‌ها احساس خاصی به دانشمندان داده است. تجزیه و تحلیل‌های انجام شده روی فركانس‌صدای این میمون همراه با تحقیقات ژنتیكی نشان می‌دهد كه در واقع این گیبون گونه جدیدی است كه تاكنون ناشناخته بوده است.

یک میمون‌ جدید

بدن جنس نر این میمون با خز سیاه رنگی پوشیده شده كه در معرض آفتاب نقره‌ای رنگ به نظر می‌رسد. سینه‌اش قهوه‌ای و گونه‌هایش به رنگ نارنجی ـ طلایی است، اما گونه‌های جنس ماده به رنگ زرد نخودی می‌باشد.دانشمندان فكر می‌كردند كه 6 گونه مختلف در این مناطق زندگی می‌كنند؛ اما كشف گونه‌ای جدید، این تعداد را به 7 رساند. امروزه گیبون‌ها به دلیل شكارهای غیرقانونی در معرض انقراض و نابودی قرار گرفته‌اند.از گیبون‌ها به عنوان حیوانات اهلی و دست‌آموز، استفاده خوراكی یا فرآوری اعضای آنها و تبدیل به داروهای سنتی استفاده می‌شود.

در حال حاضر تعداد 100گیبون‌‌ در جنگل‌های بارانی ‌وجود‌ دارند. در رابطه با تعداد گیبون‌های گونه جدید هنوز دانشمندان اظهارنظری نكرده‌اند و برای تعیین دقیق آنها در حال انجام مطالعات جدید هستند. مانند گوریل‌ها، اورانگوتان‌ها، شامپانزه‌ها و بونابوها، این گیبون‌ها متعلق به میمون‌هایی هستند كه نزدیك‌ترین خویشاوندان انسان می‌باشند. دانشمندان معتقدند تنها در صورتی كه بدانیم این میمون‌ها دقیقا در چه محلی زندگی كرده و چه تعداد از آنها موجود است، قادر به حفاظت و جلوگیری از انقراضشان هستیم.

سایتphysorg

تهیه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

 میمون های نگهبان

 چراغ ها را خاموش کنید!

 تار عنکبوتی به طول دو اتوبوس

 قورباغه های تحت تعقیب

 بزرگ‌ترین خرگوش جهان

 خرسی كه موهایش ریخت !

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.