تبیان، دستیار زندگی
انتشار قریب به 400 هزار سند محرمانه از جنگ عراق، بزرگ ترین افشاگری تاریخ آمریکاست و تا کنون چنین حجم از اطلاعات محرمانه ای از ارتش آمریکا منتشر نشده است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توسط سایت جنجالی ویکی لیکس

سندهای محرمانه جنگ عراق-آمریکا

جنگ عراق و آمریکا

بخش سیاسی-پنتاگون: می خواهیم برخورد کنیم اما قانون آزادی مطبوعات مانع است

پیش از این برخی مقامات آمریکایی از ممنوعیت انتشار اسناد محرمانه ارتش در زمان جنگ سخن گفته و وب سایت ویکی لیکس را متهم به عمل بر خلاف امنیت ملی کرده اند ، اما قانون آزادی مطبوعات و رسانه ها در آمریکا دست مقامات این کشور را برای برخورد با این وب سایت و رسانه های مشابه بسته است .

وب سایت ویکی لیکس برای دومین بار در ماه های اخیر با انتشار دهها هزار سند محرمانه ارتش آمریکا از جنگ عراق ، تهدید خود  برای افشاگری درباره جنگ عراق در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره را عملی کرد .

ویکی لیکس روز گذشته ( جمعه )  391 هزار و 831  هزار سند محرمانه را منتشر کرد و در اختیار رسانه ها قرار داد . پنتاگون پیش از این کمیته ای 120 نفره برای ارزیابی میزان خسارات این افشاگری و اندیشیدن تمهیدات لازم برای مقابله با تاثیرات منفی این افشاگری تشکیل داده است .

یکی از مهم ترین بخش های این اسناد منتشره بی توجهی پنتاگون به شکنجه هایی بوده است که زیر نظر مقام های عراقی انجام می شده است .  مقام های عراقی در شکنجه های خود از وسایلی چون  شوک الکتریکی و سوراخ کردن بدن با مته های برقی استفاده می کرده اند و در حالی که گزارش های مربوط به این شکنجه ها به دست مقامات نظامی آمریکایی در عراق می رسیده آنها با زدن مهر " عدم نیاز به تحقیقات بیشتر " روی این اسناد ، به آنها بی توجهی می کرده اند .

براساس این اسناد محرمانه پنتاگون که سایت ویکی لیکس به آنها دست یافته و منتشر کرده است، ارتش آمریکا به رغم مخفی کردن رقم واقعی کشته شدگان غیرنظامی در عراق اما تمامی این حوادث را مستند سازی کرده است

همچنین در  این اسناد اشاره شده که در زمان تهاجم سال 2003 آمریکا به عراق  صدها غیر نظامی  عراقی در ایست های بازرسی ارتش آمریکا کشته شده اند .

این اسناد همچنین نشان می دهند که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در این مدت درباره شمار واقعی کشته شدگان غیر نظامی عراقی دروغ گفته است.

این گزارش اضافه می کند: از زمان اشغال عراق توسط آمریکا تاکنون به صورت روزانه غیرنظامیان در این کشور از جمله زنان حامله، پیرزنان و پیرمردان ، کودکان و حتی بیماران روانی در مراکز ایست بازرسی آمریکا و هدف گیری جنگنده ها و بالگردهای آمریکایی به قتل رسیده اند.

براساس این اسناد محرمانه پنتاگون که سایت ویکی لیکس به آنها دست یافته و منتشر کرده است، ارتش آمریکا به رغم مخفی کردن رقم واقعی کشته شدگان غیرنظامی در عراق اما تمامی این حوادث را مستند سازی کرده است.

شبکه الجزیره در گزارش خود تاکید کرده که با تکیه بر این اسناد می توان گفت که برخلاف رقم قبلی اعلام شده توسط آمریکا، تاکنون 150 هزار غیرنظامی عراقی از زمان حمله آمریکا به این کشور کشته شده اند.رقم قبلی اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی 107 هزار نفر بوده است.

ویکی لیکس در ژوئیه سال جاری میلادی نیز با انتشار بیش از 71 هزار سند محرمانه از جنگ  افغانستان خشم مقامات پنتاگون و کاخ سفید را برانگیخت .

جنگ عراق و آمریکا

انتشار قریب به 400 هزار سند محرمانه از جنگ عراق، بزرگ ترین افشاگری تاریخ آمریکاست و تا کنون چنین حجم از اطلاعات محرمانه ای از ارتش آمریکا منتشر نشده است .

پیش از این برخی مقامات پنتاگون و مسوولان سیاسی آمریکا از ممنوعیت انتشار اسناد محرمانه ارتش در زمان جنگ سخن گفته و وب سایت ویکی لیکس را متهم به عمل بر خلاف امنیت ملی کرده اند ، اما قانون آزادی مطبوعات و رسانه ها در آمریکا دست مقامات این کشور را برای برخورد با این وب سایت و رسانه های مشابه بسته است .

بررسی  این حجم از اطلاعات در رسانه ها هفته ها به طول خواهد انجامید .

"ویکی لیکس " همچنین ایران را به حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان شیعه در عراق متهم کرده است .

براساس متن این اسناد ادعا شده ایران برای احزاب و سازمان های شیعه طرفدار خود در عراق به ویژه گروه "جیش المهدی" وابسته به مقتدی صدر و سپاه بدر شاخه نظامی مجلس اعلای اسلامی عراق به رهبری حکیم (قبل از تبدیل آن به عنوان سازمان غیرنظامی) ، از طریق قاچاق سلاح منتقل می کرده است.

ویکی لیکس همچنین درباره سه  آمریکایی دستگیر شده  توسط ایران نیز مدعی است که آنها در خاک ایران دستگیر نشده اند بلکه نیروهای مرزی ایران با ورود به خاک عراق این سه تن را بازداشت کرده اند.

انتشار قریب به 400 هزار سند محرمانه از جنگ عراق، بزرگ ترین افشاگری تاریخ آمریکاست و تا کنون چنین حجم از اطلاعات محرمانه ای از ارتش آمریکا منتشر نشده است

در این اسناد به گزارش هایی اشاره شده که ارتش آمریکا درباره دستگیری این سه کوهنورد آمریکایی ارایه داده و در این گزارش ها از " ربایش توریست های آمریکایی "سخن به میان آمده است.

در گزارش های منتشره ارتش آمریکا از عدم هماهنگی کوهنوردان برای انجام سفر تفریحی خود سخن به میان آمده و ادعای آنها درباره اینکه در خاک عراق بوده اند، مورد تایید قرار گرفته است.

در این اسناد همچنین به گزارش منتشره از سوی دولت اقلیم کردستان عراق اشاره شده که طی آن ادعا شده این سه کوهنورد آمریکایی به دلیل نزدیک شدن زیاد به مرز ایران دستگیر شده اند .

پی جی کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از انتشار این اسناد در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان درباره صحت و سقم موضوع دستگیری کوهنوردان آمریکایی در خاک عراق و اطلاع قبلی دولت آمریکا از این مساله گفت : " این مساله ای است که پیش از این نیز مطرح شده بود .

وی افزود : " پاسخ ساده به سوال شما این است که ما نمی دانیم . همه آن چیزی که ما می دانیم این است که دو کوهنورد آمریکایی همچنان در زندان های ایران هستند و باید همین امروز آزاد شوند ، چون آنها کار اشتباهی نکرده اند ."

منبع:عصرایران

تنظیم:سعید آقازاده