تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از زنان که مبتلا به استعمال دخانیات هستند در مراجعات شان به پزشک از چروکیدگی زودرس پوست و تغییرات تن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیگار برای زنان خطرناک تر است

زنان سیگاری

بسیاری از زنان که مبتلا به استعمال دخانیات هستند در مراجعات شان به پزشک از چروکیدگی زودرس پوست و تغییرات تن صدای خود شکایت دارند، این در حالی است که این تنها بخش کوچکی از عوارض استفاده از سیگار است.

عوارض وحشتناک سیگار و مشکلاتی که طی زمان برای افراد سیگاری و اطرافیان ‌شان به‌ وجود می ‌آید تقریبا برای همه ما آشنا است. اما از آن جا که امروزه زنان، گروه مهمی برای طعمه ‌واقع شدن، توسط صنایع دخانی هستند و ترفندهای مختلفی از سوی این صنایع برای افزایش آمار زنان سیگاری در همه جای دنیا ترتیب داده شده است، توجه به این موضوع می ‌تواند از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار باشد.

مطالعات حاکی از آن است که بین پدیده ی مرگ ناگهانی جنین و سیگار کشیدن مادر ارتباط وجود دارد. در واقع استعمال دخانیات، موجب کاهش حجم جفت و نیز اختلال خون ‌رسانی می ‌شود.

بررسی ‌ها نشان می‌ دهد در زنان سیگاری اگر جنینی تشکیل شود، میزان تکثیر و تکامل سلول ‌هایی که باید جفت را تولید کنند، کاهش پیدا می ‌کند و به همین ترتیب میزان سقط در زنان سیگاری بیشتر می ‌شود.

از آن جا که افزایش سن ازدواج می‌ تواند موجب کاهش قدرت باروری شود، باید گفت سیگار نیز می ‌تواند علاوه بر فاکتور سن به‌ عنوان یکی از عوامل زمینه ‌ساز اختلال در باروری مورد توجه قرار گیرد.

همچنین تماس با دود سیگار، مشکلات بارداری را نیز تشدید می‌ کند، به همین جهت است که گفته می شود بارداری بهانه ی خوبی برای ترک سیگار در زنان تلقی می ‌شود.

همچنین زنان به‌ عنوان مادر خانواده، نقش مهمی در پیشگیری از استنشاق عمیق دود سیگار توسط خود و کودکان دارند.

فرزندان افراد سیگاری از میزان دقت و ضریب هوشی پایین ‌تری برخوردار هستند، و خطر ابتلا به عفونت‌ های ریوی و آلرژی در کودکان زیر 2 سال که والدین سیگاری دارند بیشتر است.

از سوی دیگر استعمال سیگار موجب تشدید علائم آزاردهنده ی سندرم پیش از قاعدگی در زنان می ‌شود، این در حالی است که این سندرم با علائمی نظیر بی ‌قراری، عصبانیت، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، کاهش توان تمرکز و درد شکمی، یکی از عوامل مؤثر در بروز مشاجرات و منازعات درون خانوادگی میان همسران و نیز بدرفتاری مادران با کودکان است.

متأسفانه به ‌رغم آن که مطالعات مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تأثیرگذاری ترکیبات گیاهی موسوم به فمی در کاهش معنادار اختلالات سندرم پیش از قاعدگی حکایت می ‌کند، اغلب زنان بر اساس باوری قدیمی مبنی بر عدم‌ امکان کنترل این علائم آزاردهنده، از طرح آن حتی با پزشک متخصص نیز طفره می ‌روند.

در پایان باید اذعان کرد بهترین و مؤثرترین شیوه ی رویارویی با این معظل بهداشتی، بدون شک، اطلاع‌ رسانی مبتنی بر شواهد ارزشمند پژوهشی و مطالعاتی است.

مسلما اطلاع از میزان بالای افسردگی، تشدید اختلالات پیش از قاعدگی، مشکلات پوستی و ریسک بالای ابتلا به بیماری‌ های تنفسی در میان خانم ‌های سیگاری می ‌تواند بارقه‌ هایی از امید را برای رسیدن به اراده ‌ای مطمئن در ترک سیگار این افراد و حفاظت از کودکان آن ها به‌ وجود آورد.

دکتر رکسانا سعید پور - متخصص زنان و زایمان

همشهری

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

افزایش مصرف سیگار در میان زنان

کاهش سن مصرف دخانیات

آمار دانشجویان معتاد تهرانی

قلیان و بوی بد دهان

فروش سیگار بدون تصاویر هشدار دهنده از اول تیر ممنوع است

8 باور غلط درباره نیکوتین

دود سیگار شما به چشم من هم می ‌رود

حتی وسایلی که بوی سیگار می دهند،...

تاثیر سیگار بر اثر بخشی داروها

دنیای شیرین بعد از ترک سیگار

زندگی بدون سیگار

طعم‌ غذا در ترک سیگار موثر است

تغذیه در افراد سیگاری، چگونه باید باشد؟ 

ترک سیگار، یک موضوع همیشه مهم 

سیگار کشیدن را ترک کنید

لذات ترک سیگار (قسمت اول) و (قسمت دوم)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.