تبیان، دستیار زندگی
در اینجا می خواهیم نحوه کار با تلسکوپ را به صورت خلاصه به شما آموزش دهیم تا بتوانید به صورت صحیح از تلسکوپ استفاده نمایید. پیش از شروع کار، چند نکته مهم را باید به خاطر بسپارید. از تماس انگشت با لنز یا آینه تلسکوپ خود داری نمایید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه کار با تلسکوپ

نحوه کار با تلسکوپ

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت نحوه کار با تلسکوپ است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

در اینجا می خواهیم نحوه کار با تلسکوپ را به صورت خلاصه به شما آموزش دهیم تا بتوانید به صورت صحیح از تلسکوپ استفاده نمایید.

پیش از شروع کار، چند نکته مهم را باید به خاطر بسپارید.

از تماس انگشت با لنز یا آینه تلسکوپ خودداری نمایید.

هرگز لنز یا آینه تلسکوپ را با پارچه های زبر تمیز نکنید.

زیر باران از تلسکوپ استفاده نکنید.

از قرار دادن تلسکوپ در مکان های ناهموار و دارای گرد و غبار دار خود داری کنید.

هرگز با تلسکوپ به خورشید نگاه نکنید و در هنگام جابجا کردن تلسکوپ، آن را از روی پایه جدا نمایید.

نحوه کار با تلسکوپ

نحوه کار با تلسکوپ

نحوه کار با تلسکوپ

نحوه کار با تلسکوپ

نحوه کار با تلسکوپ

پس از سر هم نمودن تلسکوپ و بستن همه اجزاء به آن باید پایه تلسکوپ را بر روی زمین به خوبی بالانس کنید تا نیرو های اضافه به پایه های آن وارد نشود و آسیب نبیند. برای بالانس کردن خود تلسکوپ باید ابتدا زاویه و سپس مکان آن را بالانس کنید. برای بالانس زاویه پیچ نگهدارنده (RA) را آزاد نموده و بگذارید تلسکوپ بچرخد تا به تعادل برسد، سپس پیچ تنظیم را سفت کنید.

نحوه کار با تلسکوپ

برای تنظیم مکان نیز به همین ترتیب آنقدر تلسکوپ را جلو و عقب کنید تا به تعادل برسد و سپس آن را محکم کنید.

نحوه کار با تلسکوپ

بهتر است برای اولین بار در روز با تلسکوپ خود کار کنید تا ساده تر بتوانید با شاسی های تنظیم کار کنید. پس از کمی تمرین در روز کار کردن با آن در شب برای شما ساده خواهد شد. ابتدا بهتر است یک عدسی چشمی ضعیف به تلسکوپ ببندید تا میدان دید تان وسیع تر شود و بتوانید راحت تر با آن کار کنید. سپس در پوش لنز را بردارید و درون چشمی نگاه کنید.

نحوه کار با تلسکوپ

حال برای دیدن یک جسم در فاصله دور (بیش از 200 متر) پس از شل نمودن پیچ های تنظیم، تلسکوپ را به سمت آن جسم تنظیم نموده و فیکس کنید.

نحوه کار با تلسکوپ

حال پیچ فکوس را آنقدر بچرخانید تا تصویر کاملاً واضح گردد.

نحوه کار با تلسکوپ

تصویری که مشاهده می کنید وارونه و عکس می باشد. تعجب نکنید زیرا تمامی تلسکوپ ها اینگونه اند و مشکلی وجود ندارد. برخی چشمی ها می توانند این قضیه را حل کنند.

نحوه کار با تلسکوپ

در این مرحله می توانید عدسی چشمی تلسکوپ را تعویض نموده و عدسی چشمی قوی تری بکار برید. با این کار تصویر مشاهده شده بزرگ تر خواهد شد.

نحوه کار با تلسکوپ

در صورتی که تلسکوپ شما به تصویر یاب (finder scope) مجهز باشد می توانید از آن برای تنظیم تلسکوپ استفاده کنید.

تصویر یاب در حقیقت بزرگنمایی کمتری دارد ولی تصویر در آن مانند چشمی تلسکوپ عکس نمی باشد و میدان دید آن نیز بسیار وسیع تر است.

نحوه کار با تلسکوپ

نحوه کار با تلسکوپ

پس از یافتن جسم مورد نظر در تصویر یاب می توانید توسط عدسی چشمی آن را مشاهده کنید.

اگر شما علاقه دارید خودتان یک تلسکوپ بسازید می توانید به سایت پروژه های دانش آموزی مراجعه و نحوه ساخت آن را مطالعه کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی