تبیان، دستیار زندگی
سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان تاسیس شده است، به میانه دهه چهل شمسی در سال 1344 باز می گردد و عرصه فرهنگ، ادب ، تعلیم و تربیت و هنر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان تاسیس شده است، به میانه دهه چهل شمسی در سال 1344 باز می گردد و عرصه فرهنگ، ادب ، تعلیم و تربیت و هنر ایران در این سالها شاهد رشد، بالندگی و تکامل این نهاد تاثیر گذار بوده است.

کودکان و نوجوانان دیروز ایران زمین که پرواز مرغک کانون را به تجربه نشسته اند ؛ امروز به مردان و زنان رشید، آگاه، اندیشمند و فرهیخته ای تبدیل گشته اند که ایران به آنان افتخار می ورزد.

میلیون ها کودک و نوجوان هر روز صفحه های کتابهای کانون را ورق می زنند، پای قصه ها و داستان ها، تمثیل ها و ضرب المثل های ایرانی می نشینند و صفحات پاک ذهن و قلب خویش را با جوهر دانش و آگاهی رقم می زنند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از طریق بیش از 500 مرکز فرهنگی ثابت، سیار شهری، سیار روستایی، و پستی در سراسر ایران و با ارائه فعالیت های فرهنگی، هنری با مخاطبین کودک و نوجوان خود، ارتباطی چهره به چهره و نزدیک برقرار می کند.

مربیان کانون در این مراکز که کتابخانه هایی با روش باز در آن قرار گرفته است علاوه بر امانت دادن کتاب به ارائه 37 عنوان فعالیت فرهنگی هنری می پردازند.

قصه گویی، شعرخوانی، نمایش عروسکی، پخش فیلم، تهیه روزنامه دیواری، کتابخوانی، نقاشی، سفالگری، تکه چسبانی، گفتگوهای آزاد و ... از آن جمله است.

از سویی دیگر آثار فرهنگی، ادبی وهنری تولید شده در این نهاد، مخاطبین گسترده ای را در سراسر کشور تحت پوشش خود قرار می دهد.

انتشار140عنوان کتاب با شمارگان بیش از 3 میلیون در سال، تولید هزاران دقیقه فیلم های کوتاه، بلند، مستند و پویا نمایی، تولید دهها عنوان نوار موسیقی، نمایش، نمایش عروسکی، و سرگرمی های سازنده و اسباب بازی های آموزشی، رایانه ای از آن جمله به شمار می رود. همچنین برگزاری جشنواره های یک هفته ای کانون با ارائه فعالیت های مراکز فرهنگی و هنری، قصه گویی، نمایش عروسکی، کتاب کودک و نوجوان، مطبوعات کودک و نوجوان، و جشنواره بین المللی پویا نمایی از دیگر فعالیت های کانون در طول سال است.

«کانون زبان ایران» نیز از زیرمجموعه های کانون است که با دارا بودن 42 شعبه در سراسر کشور، کار آموزش زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و عربی را به عهده دارد.

این در حالی است که تمامی فعالیتهای عنوان شده از پشتوانه پژوهشی گسترده ای برخوردار است که این مهم در بخش پژوهش کانون صورت می پذیرد.

در عین حال فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها به داخل ایران محدود نمی شود. بلکه همکاری های وسیع کانون با نهادهای بین المللی و حضور گسترده آثار اعضا و تولیدات فرهنگی و هنری در رقابت های هنری جهان، از فعالیت های بین المللی کانون به شمار می رود که تاکنون از این راه افتخارات فراوانی نصیب کودکان و نوجوانان، هنرمندان و نویسندگان ایرانی شده است.

كانون های پرورش فكری كودكان و نوجوانان شهر تهران