تبیان، دستیار زندگی
مباحث شیطان در نهج البلاغه(5) - از شیطان، آن دشمن بشریت بترسید که پنهانی در سینه ها راه گشاید و راز گویان در گوش ها بدمد و سخن سراید تا آدمی را گمراه کند و تباه سازد و وعده دهد و به دام هوس اندازد. زشتی گناهان را در دیده او بیاراید و گناهان بزرگ را خرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوزخ، منزلگاه تقصیر کاران

دروغ و گناه

مباحث شیطان در نهج البلاغه(5)- از شیطان، آن دشمن بشریت بترسید که پنهانی در سینه ها راه گشاید و راز گویان در گوش ها بدمد و سخن سراید تا آدمی را گمراه کند و تباه سازد و وعده دهد و به دام هوس اندازد. زشتی گناهان را در دیده او بیاراید و گناهان بزرگ را خرد و آسان نماید؛ چندان که انسان را بفریفت وراه چاره را به روی او بست و به گروگانی گذارد که از آن نتواند رست.

- بدانید که اندک ریا شرک است و همنشینی پیروان هوا، فراموش کردن ایمان و جای حاضر شدن شیطان است. از دروغ دوری کنید که از ایمان بدور است.

- شیطان راههای خود را به شما آسان می نماید تا گره های محکم دین شما را یکی پس از دیگری بگشاید و به جای هماهنگی، بر پراکندگی تان بیفزاید.

- پس خداوند، محمد(ص) را به راستی و حق برانگیخت تا بندگانش را از پرستش بت ها برون آرد و به عبادت او وادارد و از پیروی شیطان برهاند.

کفر بر چهار سـتون اسـتوار اسـت: پی وهم رفـتن، خصـومت کـردن، از راه حـق به دیگری گرویدن، دشمنی ورزیدن. زیرا کسی که دنبال وهم رفت، به حق بازگشت و آن که از نادانی فراوان خصومت ورزید، از دیدن حـق کور گشـت و آنکه از راه حق به دیگر سو شد، نیکویی را زشت و زشتی را نیــکویی دید و مسـت گمراهی گردید و آنکه دشمنی ورزید، راه ها برایش دشوار و کارش سخت و ناپایدار شد.

- شما در روزگاری هستید که خوبی در آن پشت کرده و همچنان می رود و بدی روی آورده و پیش می رود و طمع شیطان در تباه کردن مردمان بیشتر می شود. این روزگاری است که ساز و ساخت شیطان قویتر گردیده و فریب و فساد او فراگیرتر گشته و شکار وی در دسترس قرار گرفته است.

- آیندگان دچار مشکلاتی می شوند که بر اثر پیروی از شیطان سرکشی کنند و کردارهای زشت خود را به حساب آوردند. پس دوزخ منزلگاه تقصیرکاران واپس مانده است.

- از آنچه شیطان تو را به دانستن آن وا می دارد و کتاب خدا را از کف شیطان در آور که دنیا از تو بریده است وآخرت به تو نزدیک شده است.

- از خشم بپرهیز که نشانه سبکی سر است و شیطان آن را رهبری می کند.

- کفر بر چهار ستون استوار است: پی وهم رفتن، خصومت کردن، از راه حق به دیگری گرویدن، دشمنی ورزیدن. زیرا کسی که دنبال وهم رفت، به حق بازگشت و آن که از نادانی فراوان خصومت ورزید، از دیدن حق کور گشت و آنکه از راه حق به دیگر سو شد، نیکویی را زشت و زشتی را نیکویی دید و مست گمراهی گردید و آن که دشمنی ورزید، راه ها برایش دشوار و کارش سخت و ناپایدار شد.

جهت خرید کتاب سایه های خورشید کلیک نمایید.

تنظیم: آقایی


برای خرید کتب اسلامی کلیک کنید.

برای خرید کتب حکمت و عرفان کلیک کنید.

برای خرید از فروشگاه اینترنتی کلیک کنید.