تبیان، دستیار زندگی
بیشتر احتمال دارد که پشه‌ ها هنگام صبح یا غروب افراد را نیش بزنند، زیرا در این مواقع آنها فعال‌تر هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امان از نیش پشه

نیش زدن پشه

بیشتر احتمال دارد که پشه‌ ها هنگام صبح یا غروب افراد را نیش بزنند، زیرا در این مواقع آنها فعال‌تر هستند. اما همیشه هم نمی توانیم در این مواقع در خانه و در محیط‌ های بسته بمانیم.

خوشبختانه می‌توانیم به شیوه‌هایی این پشه‌های مزاحم را دور نگه داریم. با این حال هیچ راه‌ حل صد در صد و قطعی برای در امان بودن از آنها وجود ندارد.

گزش پشه

پشه‌های ماده باعث گزش می‌شوند. این پشه‌ها با شکافتن پوست از خون فرد تغذیه می‌کنند. در این روند و درحال مکیدن خون، مقداری از بزاق آنها در پوست باقی‌ می‌ماند. این بزاق شامل پروتئینی است که در پوست می‌ماند. سیستم ایمنی بدن نیز به این پروتئین واکنش نشان می‌دهد. این واکنش منجر به خارش و تورم می‌شود.

اگرچه پس از گزیدگی توسط پشه خارش شدیدی در محل گزش حس می‌شود، ولی اگر محل گزیدگی را بخارانید، باعث پارگی پوست می‌شود. این مساله می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری شود. در نتیجه بهتر است از خارش محل خودداری کنید.

علائم گزش پشه

خارش و برجستگی روی پوست که می‌تواند قرمز یا صورتی رنگ نیز شود، از جمله علائم گزیدگی توسط پشه هستند. این برآمدگی ممکن است بلافاصله پس از گزش پشه یا دو روز بعد از آن ظاهر شود.

اگر شما به نیش پشه بسیار حساس باشید، ممکن است قسمت وسیعی از پوست خارش پیدا کند. البته به ندرت ممکن است واکنشی شدید در نتیجه گزیدگی حاصل شود. در این شرایط مراجعه فوری به پزشک نیاز است.

پشه های آلوده

پشه‌ها می‌توانند باعث انتقال برخی بیماری‌ها نیز شوند. علائم و نشانه‌های عفونت‌های شدیدتر شامل این موارد است: تب، سردرد شدید، تغییرات عصبی مانند ضعف عضلات یک طرفه، درد بدن ، تهوع، استفراغ، بی‌حالی و حساسیت به نور.

البته اگر نیش پشه باعث بروز مشکلات و علائم جدی‌تری شده است، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

پشه ها چه کسانی را بیشتر نیش می زنند؟

پشه‌ها قربانیان خود را انتخاب می‌کنند. در این مورد برخی عوامل باعث می‌شوند شما بیشتر در معرض این مشکل قرار بگیرید. البته هنوز دلیل این مساله مشخص نیست، ولی پشه‌ها مردان را بیشتر نیش می‌زنند. به علاوه کسانی که گروه خونی O دارند و افراد چاق نیز بیشتر در معرض این مشکل هستند.

علاوه بر این، پشه‌ها جذب محیط‌های گرم نیز می‌شوند. بنابراین پوشیدن لباس‌هایی با رنگ تیره که موجب جذب گرما می‌شوند نیز در انتخاب پشه‌ها موثر است.

چگونه پشه‌ها را دور کنیم؟

* به طور معمول پشه‌ها در آب‌های راکد و بی‌حرکت به راحتی زندگی و تولید مثل می‌کنند. بنابراین برای کاهش تعداد پشه ها، باید این آب‌های راکد را از اطراف محیط خانه و حیاط خود از بین ببریم.

* پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن بهتر است و باعث می‌شود پشه‌ها کمتر جذب ما شوند.

* در مناطقی که پشه‌ها زیاد هستند باید تا حد امکان پوست خود را بپوشانیم؛ مثلا جوراب بپوشیم و حتی آن را داخل شلوار خود قرار دهیم تا هیچ راهی برای پشه‌ها باقی نماند.

* در مورد کودکان و نوزادان بهتر است با استفاده از لباس‌هایی که مانع از گزیدگی می‌شوند (مانند لباس‌های آستین بلند) از بروز این مشکل جلوگیری کنیم. به علاوه تختخواب آنها را توسط پشه بند بپوشانیم.

* در کنار تمام موارد بالا، بهتر است تمام درزهای در و پنجره‌ها را بپوشانیم. این طور راهی برای ورود آنها باقی نمی ‌ماند.

منبع : Mayoclinic

مترجم : نیلوفر اسعدی ‌بیگی – جام جم

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

10 روش طبیعی برای مقابله با پشه

نیش حشرات هم حساسیت زاست

اگر زنبور نیش زد چه کنیم؟

محل گزش جانوران را بشویید

خطرات سوسک ‌های خانگی

دراکولا در کمین مسافران شمال

بیماری های مشترک بین انسان و حیوان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.