تبیان، دستیار زندگی
سریال «او یک فرشته بود» ، حضور موثر روحانیت را در جامعه و در کنار مردم کوچه و بازار به نمایش گذاشت ، حاج آقا معتمدی در این سریال نشان داد روحانیت می تواند تاثیر مهمی در رفع مشکلات مردم داشته باشد و اکنون یک پرسش: چگونه می ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«او یک فرشته بود»،تصویر روحانیت مردمی درقاب تلویزیون


سریال «او یک فرشته بود» ، حضور موثر روحانیت را در جامعه و در کنار مردم کوچه و بازار به نمایش گذاشت ، حاج آقا معتمدی در این سریال نشان داد روحانیت می تواند تاثیر مهمی در رفع مشکلات مردم داشته باشد و اکنون یک پرسش: چگونه می توان از رسانه ملی برای نمایش این حضور موثر استفاده کرد؟

سعید سلطانی ، کارگردان تلویزیون که آثاری چون «پس از باران» ، «جوانی» و «رسم عاشقی» را در پرونده کاری خود دارد در این باره می گوید: تلویزیون رسانه ای بسیار قدرتمند است.

مسلما اگر یک پیام از طریق این رسانه ارائه شود ، تاثیر بسزایی بر اذهان مردم می گذارد. سلطانی ، سریال «او یک فرشته بود» را یکی از کارهای ارزشمندی می داند که در ماه رمضان از تلویزیون پخش شد. او می گوید: می دانید چرا این سریال در کنار سریال های دیگر که بیشتر برای تفنن ساخته شده بود ، موفق شد؟ چون به یک موضوع و ژانر جدید پرداخته بود و از ساختار دراماتیک و سناریویی قوی بهره مند بود. از طرفی اقبال مردم از این سریال نشان داد که جامعه «خلا» چنین برنامه هایی را احساس می کند و زمانی که در شکل و طرحی نو نمایش داده می شود از آن استقبال می کند. از سلطانی می پرسیم : چرا در آثار نمایشی تلویزیون از حضور روحانیت کمتر استفاده می شود؟ وی در پاسخ می گوید: نگاه ما به روحانیت نگاهی قدیس وار است چون مردم ما روحانیت را نماینده ائمه اطهار می دانند بنابراین نزدیک شدن به آنها همیشه با احتیاط صورت می گیرد. اما سریال «او یک فرشته بود» نشان داد با فیلمنامه قوی و فکر شده می توان به این شخصیت ها نیز نزدیک شد و آنها را به تصویر کشید. سلطانی تاکید می کند: روحانیت عنصری فعال در جامعه است که می تواند پریشان حالی ها را نظام بخشد بنابراین می توان از فیلمنامه نویسان قدرتمند خواست روی این موضوع کار کنند. در این گونه که می توان عنوان ژانر مذهبی به آن داد نکته ، اتکا روی متن است و نباید با قصه های سخیف و سبک سراغ حضور روحانیت در جامعه رفت.

کارگردان سریال «لبه تاریکی» از مسوولان تلویزیون می خواهد کار روی این موضوع را در اولویت قرار دهند، چون معتقد است در کشورهای اروپایی و حتی سینمای هالیوود از خیلی وقت پیش برنامه سازی و فیلمسازی روی موضوعات مذهبی آغاز شده است.

سلطانی می گوید: ما که مردمی مذهبی و مسلمان داریم نباید از قضیه عقب بمانیم ، سالها پیش در سینمای هالیوود فیلمی به نام «روح» به کارگردانی زوکر ساخته شد ، اگر با دقت به این فیلم نگاه کنیم متوجه می شویم این فیلم با احادیث ما تطابق دارد. پس ما چرا نباید از این احادیث در ساخت سریال ها و فیلمهای خود استفاده کنیم؟

احیای یک سنت دیرینه

علیرضا بذرافشان ، فیلمنامه نویس تلویزیون و سینما اما عقیده ای دیگر دارد. او به تاریخ حضور روحانیت در آثار تلویزیونی و سینمایی اشاره می کند و می گوید: اگر به 3035 سال پیش برگردیم حضور روحانیت را در سریال های تلویزیونی و فیلمهای سینمایی می بینیم اما از 20 سال پیش تاکنون این حضور روز به روز کمرنگ تر شده است.

بذرافشان که نگارش سناریوهایی چون «تب سرد» ، «خط قرمز» و «فقط به خاطر تو» را در پرونده کاری خود دارد، تولید و پخش سریالی چون «او یک فرشته بود» را جهتگیری برای بازگشت به گذشته و حضور روحانیت در آثار تلویزیونی ذکر می کند و می گوید: گویا تلویزیون تصمیم دارد با حرکت مثبت این سنت فراموش شده را احیاء کند. بذرافشان معتقد است ، آن چیزی که به عنوان رابطه روحانیت و مردم در سریال «او یک فرشته بود» به نمایش درآمد، بسیار آرمان گرایانه بود. وی تاکید می کند: البته نمایش این گونه آثار می تواند فرهنگ سازی مثبتی انجام دهد تا رابطه بین مردم و روحانیت شکل صمیمی تری به خود بگیرد و مردم باور کنند که می توانند در حل مشکلات خود به روحانی محل مراجعه کنند و او را معتمد خود بدانند. بذرافشان در خاتمه می گوید: سیاستگذاران تلویزیون ، فیلمنامه نویسان و کارگردان ها باید به این نکته توجه داشته باشند که در طرح این موضوع به ورطه شعارزدگی نیفتند. نباید این موضوعات به شکل شعارگونه مدام تکرار شود؛ چون در این صورت کارکرد خود را از دست می دهد و مردم را نسبت به آنها بی تفاوت می کند. علیرضا برازش ، مدیر شبکه یک سیما و کارشناس مذهبی سریال «او یک فرشته بود» نیز در میزگرد «شیطان شناسی» که در شبکه دو سیما تشکیل شد تاکید کرد: فیلمنامه نویسان باید داستان هایی را که قابلیت پرداخت خوب دارند عرضه کنند. نباید در ارائه این مضامین دچار افراط و تفریط شویم.

برازش یادآور شد: شاید در ظاهر این گونه برداشت شود که مردم فقط برای سرگرمی ، تلویزیون تماشا می کنند اما مردم با استقبال از سریال «او یک فرشته بود» نشان دادند دوست دارند مباحث جدی در رسانه ملی مطرح شود و ما برای ادامه این موفقیت لازم است این مباحث را در قالبی خوب ارائه کنیم.

مطالب مرتبط

تقدیر از دست اندرکاران سریال «او یک فرشته بود»

نگاهی به سریال های مناسبتی سیما در ماه مبارك رمضان

رعنا: خیلی ازخانم ها مشکل من را دارند

گفتگو با حسن جوهرچی بازیگر مجموعه او یک فرشته بود

بازیگر سریال تلویزیونی ''او یك فرشته بود'' : در ماه رمضان آثار زیبایی ساخته می‌شود

منبع : جام جم