تبیان، دستیار زندگی
کتاب‌خواندن برای نوزاد باعث ارتباط والدین با کودک شده و همچنین نوزاد را با زبانی كه آن رابه كار می‌برید آشنا می‌كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب‌خوانی برای نوزاد

کودک و کتاب

از آن‌جا که "کل یوم!" مشکل کتاب و کتاب‌خوانی در کشور حل شده است و ایران روی سکوی نخست کتاب‌خوانان قرار گرفته و دیگر هیچ گونه نگرانی بابت عدم توجه ملت شریف، به مقوله‌ی با اهمیت کتاب وجود ندارد و به عبارتی کتاب در سبد خانواده‌ها جا گرفته، برنامه‌ای هم برای سوق دادن "نوزادان" به سوی مطالعه‌ی کتاب ترتیب دادیم تا خیالمان را بابت فرهنگ راحت شود.

قضیه از این قرار است که در خبرها آمده: "کتاب‌دار یکی از کتاب‌خانه‌های کشور گفته است: والدین اغلب تصور می‌كنند كه كتاب خواندن برای نوزاد كار بی فایده‌ای است. ‌در حالی ‌كه اگر مادر كنار فرزند بنشیند و كتاب مناسبی برایش انتخاب كند، آمادگی و اشتیاق وی را برای یادگیری مشاهده خواهد كرد."

البته کتاب‌دار محترم به این اکتفا نکرده و ادامه داده که: "اگر والدین یا مربی هنگام خواندن كتاب، انگشت خود را زیر خط ‌های نوشته شده قرار دهد، توجه وی به مطالب بیشتر می‌شود و به این ترتیب علاقه به مطالعه در نوزاد شكوفا خواهد شد. چنین نوزادی هنگامی كه بزرگ شد، خود به سوی مطالعه در موضوعات گوناگون خواهد رفت‌."

این کتاب‌دار محترم برای شیرفهم‌تر شدن والدین ایرانی مطلب را تشریح کرده و فرموده است: "كتاب‌هایی مقوایی انتخاب كنید كه عكس‌هایی بزرگی داشته باشد. بهتر است هر صفحه موضوعات زیادی نداشته باشد. همان‌طوری كه قدرت تمركز نوزاد در هشت هفته اول زندگی پیشرفت می‌كند می‌تواند كتاب را هم بیشتر و بیشتر درك كند."

والدین اغلب تصور می‌كنند كه كتاب خواندن برای نوزاد كار بی فایده‌ای است. ‌در حالی ‌كه اگر مادر كنار فرزند بنشیند و كتاب مناسبی برایش انتخاب كند، آمادگی و اشتیاق وی را برای یادگیری مشاهده خواهد كرد

ایشان وقتی مشاهده کرد که جماعت از تعجب خشکشان زده و به قول گفتنی شوکه شده‌اند، گفت: "نوزاد عاشق نگاه كردن به عكس ها و تصاویر كودكان دیگر است و چهره اشخاص توجه او را خیلی به خود جلب می‌كند. مخصوصاً اگر چشمانی بزرگ داشته باشد و بخندد. در هنگام خواندن كتاب به این تصاویر اشاره كنید و درباره آن‌ها با وی حرف بزنید و سایر افراد خانواده را به این كار تشویق كنید."

این کتاب‌دار گرامی که در یکی از استان‌های غرب کشور مشغول به فعالیت است ادامه دارد: "وقتی قدرت تمركز نوزاد كامل شد و شروع به فهم تصاویر و در آوردن صداهای بیشتری از خود كرد كتابهایی كه جزییات آن كمی بیشتر است به وی نشان دهید و برایش داستان بخوانید."

ایشان در خاتمه اضافه کرد: "نوزاد عاشق آن است كه به حالت صداها و آهنگ كلام شما درحالی كه روی پای شما نشسته است گوش بدهد. اگر نوزادمان به اندازه‌ای بزرگ شده كه خود می‌تواند در مورد اشیاء اظهارنظر كند پس باید به علایق وی، كتاب را انتخاب كنیم. به عنوان مثال اگر نوزاد به گربه همسایه توجه كند والدین كتابی را در مورد گربه تهیه كند. اگر چنین كار‌هایی انجام شود نه تنها ارتباط با فرزند تقویت می‌شود بلكه علاقه به مطالعه لذت از آن را  برایش به وجود می‌آورد‌."

در انتها یادآور می‌شویم: علی‌رغم این که حوزه‌ی مربوطه‌ی ما کتاب است و لاغیر، اما به تمامی مسوولین، در بخش‌ها و نهادهای کشور توصیه می‌کنیم از این شیوه در همه‌ی بخش‌ها استفاده کرده و نوزادان عزیز را در بخش‌های مختلفی مانند: بیوتکنولوژی، بیوشیمی، کشاورزی، هوا و فضا، پزشکی هسته‌ای، روان‌شناسی، جنگ سخت، جنگ نرم، فلسفه و غیره به کار گرفته و تحت آموزش قرار دهند.

بدیهی است تنها بعد از گذشت چند سال، نوزادان عزیزی که حسابی با موضوعات فوق‌الذکر خو گرفته و به آن‌ها علاقه‌مند شده‌اند، تخصص لازم را هم به دست آورده و در راه پیشرفت و تعالی کشور می‌کوشند.


گروه کتاب تبیان - امیر مقیمی