تبیان، دستیار زندگی
تکلیف لایحه حمایت از خانواده با 3 ماده بحث برانگیز خود هنوز مشخص نشده و باید به کمیته تخصصی ارجاع داده شود تا در مورد آن پس از بررسی های لازم تصمیم نهایی را بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال دیرکرد در تصویب لایحه

بخش حقوقی- بررسی  لایحه حمایت از خانواده بعد از تعطیلی مجلس

لایحه کاملا با نظر دولت و قوه قضائیه به مجلس ارائه شده

نیره اخوان بیطرف ،نماینده اصولگرای شهر اصفهان در مجلس پنجم و هفتم و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم است. بدلیل آنکه وی یک نماینده خانم در مجلس است در نتیجه در مورد لایحه حمایت از خانواده گفتگویی اختصاصی با او انجام دادیم که مشروح آن به شرح زیر است.

ازدواج

*خانم اخوان به عنوان سؤال ابتدایی اگر موافق باشید در خصوص لایحه حمایت از حقوق خانواده باهم گفتگویی داشته باشیم.در صورت تمایل وضعیت فعلی این لایحه را چگونه ارزیابی می کنید؟

قبل از آنکه بخواهیم در این مورد صحبت کنیم باید بگویم که درحال حاضر نمایندگان به حوزه های انتخابی خود رفته اند و در مرخصی هستند در نتیجه فعلا تصمیم نهایی هنوز برای این لایحه  گرفته نشده است

تکلیف لایحه حمایت از خانواده با 3 ماده بحث برانگیز خود هنوز مشخص نشده و باید به کمیته تخصصی ارجاع داده شود تا در مورد آن پس از بررسی های لازم تصمیم نهایی را بگیرند.

*بر اساس اطلاعات ما برای تصمیم گیری نهایی در مورد لایحه مذکور کمیته ای تشکیل شده است موافقید؟اگر کمیته تشکیل شده مباحث مطرحه در آن  حول چه محورهایی قرار دارد؟

البته کمیته که تشکیل می شود تا بررسی های لازم را در مورد لایحه انجام بدهد ولی در حال حاضر هنوز جلسه ای نداشته اند.باید دید که بعداز تعطیلات مجلس و بازگشت نمایندگان وضعیت به چه شکلی می شود.

*در یک مصاحبه دیگری که انجام دادیم ،شخص مورد نظر از تشکیل کمیته خبرداده بود و گفته است که این کمیته درحال پیگیری مسائل و مشکلات لایحه است ولی شما می گویید هنوز تشکیل نشده؟

تاجایی که بنده اطلاع دارم قرار است تا کمیته تخصصی تشکیل شود در واقع از وضعیت کلی تشکیل آن هنوز خبری به دستم نرسیده؛به احتمال زیاد با توجه به گفته شما کمیته مذکور تشکیل شده و فعالیت خودرا انجام میدهید.

البته باید گفت  رفع نواقص لایحه و رسیدن آن به کمیسیون مهم محسوب می شود که کمیته تخصصی نیز همین وظیفه را بر عهده دارد تا زمانی لایحه برای تصویب وارد کمیسیون شد هیچگونه مشکلی نداشته باشد و مراحل نهایی تصویب به راحتی انجام بپذیرد.

*خانم اخوان در صورت امکان در مورد وضعیت کلی لایحه نیز توضیحی بفرمایید.

قاعدتا در صورتی که کمیته تخصصی تشکیل شود با توجه به اینکه بنده یک نماینده خانم در مجلس هستم در کمیته ای که لایحه مورد بررسی قرار می گیرد شرکت می کنم و بانوان دیگر مجلس هم شرکت خواهند کرد ولی همانطور که گفتم هنوز زمان مشخصی جهت تشکیل جلسه ارائه نشده و منتظر جلسه هستیم تا در آن شرکت کنیم و موارد اصلی که اختلاف نظراتی هم در خصوص آن وجود دارد مورد بحث قرار دهیم.

با تشکیل جلسه باید اطمینان داد که تصویب نهایی چندان به تأخیر نمی افتد و مشکلات لایحه نیز با دقت نظر بررسی می شود.

*با توجه به اینکه شما یک نماینده خانم در مجلس هشتم هستید نظر خود را در مورد کلیت لایحه مورد بحثمان بفرمایید.

به هرحال به طور کلی باید بگوییم که لایحه به صورت یک مجموعه است،در حال حاضر مواد آن دیگر پراکنده مطرح نمی شوند،از هر لحاظ برای آن فصل بندی هایی در نظر گرفته شده و در جمع آوری مواد لایحه تلاش لازم صورت گرفته تا بحث استحکام خانواده با جدیت دنبال شود.

برای استحکام بیشتر خانواده مراکز مشاوره و صحبت با طرفین نیز در نظر گرفته شده تا زوجین به راحتی از یکدیگر جدا نشوند.

ولی به طور کلی باید در عمل دید که لایحه تا چه اندازه می تواند در تحکیم خانواده موفق ظاهر شود و در صورت  آنکه به نتیجه نهایی در خصوص این لایحه رسیدیم نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد.اما باید بگویم که در استحکام خانواده نقش بسزایی دارد ولی به طور کلی باید منتظر نحوه اجراء و عملکرد آن بود.

*چند نفر از بانوان مجلس با برخی از مواد آن مانند 22،23،24مخالف بوده اند؛آیا شما هم مخالفتی داشته اید؟

ما چون در کمیسیون تخصصی مربوط به تصویب نهایی لایحه قرار داریم بحث های زیادی را در این خصوص انجام داده ایم که انشاالله در صورت رسیدن به نتیجه نهایی نظرات کلی را اعلام خواهیم کرد.

*با توجه به موارد گفته شده فکر می کنید که تعیین و تکلیف نهایی این لایحه در چه زمانی انجام می پذیرد؟

اگر لایحه بودجه برنامه پنجم توسعه به کمیسیون بیاید در نتیجه باید با توجه به اهمیت بالای لایحه سریع تر مورد بررسی قرار بگیرد و با این اوصاف احتمال تأخیر در تصویب نهایی لایحه حمایت از حقوق خانواده وجود دارد.

اما اگر لایحه برنامه پنجم دیرتر به مجلس برسد ممکن است تابررسی لایحه حمایت از خانواده مراحل تصویب نهایی خود را زودتر پشت سر بگذارد ولی با توجه به شرایط فعلی و توجه به این نکته که هنوزهم جلسه ای در خصوص لایحه مورد بحثمان تشکیل نشده نباید در تصویب نهایی آن طی کوتاه ترین زمان امیدوار باشیم.

*به عنوان سؤال آخر چند ماده جنجال بر انگیز لایحه بر اساس شنیده های ما با نظر قوه قضائیه به لایحه اضافه نشده است  و خود دولت آن را اضافه کرده موافقید با این مسئله؟

به طور دقیق همچین مسئله ای در خاطرم نیست اما بحث هایی راجع به آن مطرح بود ولی باید گفت که هر دو قوه در ارائه لایحه با یکدیگر به طور کامل تعامل کرده اند و در نهایت آنچه که به مجلس وارد می شود و در مورد آن تصمیم گیری می کنیم بر اساس توافقات نهایی شده و فکر میکنم مشکلی هم در این خصوص وجود نداشته باشد.

مصاحبه: مجید سعیدی

تنظیم: ندا پاک نهاد/ گروه جامعه و ارتباطات