تبیان، دستیار زندگی
پژوهشکده آنتی‌بادی منوکلونال به منظور ایجاد پایگاهی جهت تمركز و هماهنگی فعالیتهای پژوهشی و تولیدی در زمینه تولید سلول‌های انسانی و حیوانی مولد آنتی‌بادی‌های منوكلونال از اسفند ماه 1379 فعالیت خود را آغاز نمود. این پژوهشكده از سه گروه پژوهشی هیبریدوما، م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی پژوهشگاه ابن سینا (2)

پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی

2. پژوهشکده آنتی بادی مونوکلونال

پژوهشکده "آنتی‌بادی منوکلونال"  به منظور ایجاد پایگاهی جهت تمركز و هماهنگی فعالیتهای پژوهشی و تولیدی در زمینه تولید سلول‌های انسانی و حیوانی مولد آنتی‌بادی‌های منوكلونال از اسفند ماه 1379 فعالیت خود را آغاز نمود. این پژوهشكده از سه گروه پژوهشی هیبریدوما، مهندسی آنتی‌ژن-آنتی‌بادی و ایمونوشیمی برخوردار می باشد.

تولید آزمایشگاهی و نیمه صنعتی آنتی‌بادی‌های منوكلونال مورد نیاز مراكز پژوهشی و یا شركت ‌های تولیدی و همچنین تخلیص و مطالعه ویژگی‌ آنتی‌بادی‌ها به منظور استفاده در تولید كیت‌های آزمایشگاهی و فرآورده‌های بیولوژیک تشخیصی و درمانی نقشی بسیار مؤثر و مفید در پیشبرد طرح‌های ملی پژوهشی در كشور خواهد داشت.

با توجه به اهمیت ویژه آنتی‌بادی منوكلونال در مصارف درمانی و تشخیصی و با درنظر داشتن مبالغ هنگفتی كه سالیانه به منظور ورود این آنتی‌بادی‌ها جهت تأمین نیاز بخش‌های تشخیصی، تحقیقاتی و درمانی كشور تخصیص داده می‌شود، تأسیس این پژوهشکده از نظر اقتصادی كاملاً قابل توجیه است.

آنتی بادی مونوکلونال

در مدتی كوتاه كه از تأسیس این پژوهشكده می‌گذرد، تاكنون چندین آنتی‌بادی از جمله آنتی‌بادی‌های ضدآنتی‌ژن‌های سطح اسپرم، ضدفریتین، PSA، BSA،Inhibin و پپتیدهای گوناگون مربوط به شاخص‌های سلول‌های سرطانی و نیز بیش از ۴۲ فراورده آنتی‌بادی پلی‌كلونال و كونژوگه آنزیمی و فلورسانس آنها تولید شده‌اند. در این پژوهشكده امكان تولید و تخلیص انواع آنتی‌بادی‌های منوكلونال و پلی‌كلونال و نیز تعیین ویژگی‌های این آنتی‌بادی‌ها وجود دارد.

3. پژوهشکده نانوبیوتکنولوژی

در سال 1384، با مطرح شدن بحث نانوتکنولوژی و نانوبیوتکنولوژی به عنوان یکی از اولویت‌های کشوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی، مرکز تحقیقات "نانوبیوتکنولوژی" تاسیس شد که از سه گروه پژوهشی نانوتكنولوژی، نانوبیوسنتز و تكنولوژی نوتركیب برخوردار می¬باشد.

این پژوهشكده طرحهای پژوهشی متعددی را درخصوص موضوعات مرتبط با اولویت‌ها و محورهای فعالیت خود با تأمین بودجه از منابع داخلی و بین‌المللی در دست انجام دارد. ازجمله وجوه تمایز این پژوهشكده همكاری و فعالیت تحقیقاتی متخصصین علوم پایه از رشته‌های مختلف علوم زیست‌شناسی و شیمی در كنار یكدیگر در انجام طرحهای پژوهشی و درمانی می‌باشد. هدف همه متخصصین این پژوهشكده توسعه دانش و فناوری نانو در زمینه‌های مختلف علوم پزشكی از جمله تشخیص و درمان بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج می‌باشد.

از جمله اهدافی که این پژوهشکده دنبال می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. دستیابی به دانش بومی تولید نانوذرات مورد استفاده در پزشكی كه قابلیت ‌جایگزینی نمونه‌های خارجی موجود در بازار را داشته باشند.

2. انجام طرح‌های تحقیقاتی در زمینه Drug Delivery كه اولویت اول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در زمینه نانو فناوری می‌باشد.

3. توسعه و راه‌اندازی آزمایشگاه های جدید مرتبط با تكنولوژی نانو.

4. حضور فعال در شبكه آزمایشگاهی نانو.

5. جذب نیروی انسانی متخصص در راستای افزایش بهره وری.

6. پذیرش و آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نانوبیوتكنولوژی.

7. تبدیل شدن به یك قطب پژوهشی از طریق: دستیابی به آخرین فناوری‌های روز و رشته‌های مرتبط، افزایش توان تخصصی جهت انجام فعالیتهای پژوهشی و خدمات تخصصی، ایجاد محیط پژوهشی پویا و مولد علم، برقراری ارتباط موثر بین المللی، انجام پژوهش های نوین در حیطه تخصصی مربوطه و پرورش دانشجویان پژوهشگر قابل و شاخص در حیطه تخصصی.

نانوبیوتکنولوژی

با توجه به جوان بودن نسبی فناوری نانو و گسترش فوق‌العاده سریع آن در یك دهه گذشته، گستره وسیعی از تحقیقات، فراروی محققین علاقه‌مند به این حوزه  قرار گرفته است كه البته دستیابی و برنامه‌ریزی برای تمام این جنبه‌ها امكان پذیر نیست لذا این پژوهشكده اولویت‌های تحقیقاتی خود را در حیطه كاربرد نانو در بیوتكنولوژی و پزشكی بر روی محور‌های ذیل متمركز نموده است:

1. طراحی سیستم های تشخیصی و درمانی نوین سرطان

2. طراحی سیستم رهایش كنترل‌شده دارو

3. تولید پروتئین‌های نوتركیب داروئی و مطالعات مولكولی با استفاده از این پروتئین‌ها

4. جداسازی و تخلیص سلول یا پروتئین‌ها با استفاده از روش‌های نوین (همچون ذرات مغناطیسی)

5. ساخت نانو ساختار‌های هوشمند برای انتقال دارو

6. سنتز نانوذرات شیمیایی و یا بیولوژیكی

اكنون با تلاش اعضاء هیأت علمی این پژوهشكده، دانش فن‌آوری‌های ذیل در این پژوهشكده راه‌اندازی و تثبیت شده است:

1. تولیدذرات نیمه هادی نقاط كوانتومی(CdSe)، استقرار گروههای عاملی و كونژوگاسیون آنها به آنتی‌بادی ضد سرطان پستان و تخمدان.

2. اتصال نانوذرات مغناطیسی به آنتی‌بادی‌های منوكلونال و پپتیدها،‌ بهینه‌سازی و استفاده در تشخیص سرطان پستان.

3. بررسی و بهینه‌سازی كروماتوگرافی تمایلی یون فلزی (metal-ion affinity chromatography) پروتئین‌های واجد دم هییستیدین با استفاده از ذرات مغناطیسی.

4. استخراج و تخلیص نانوذرات مغناطیسی از باكتری مگنتوتاكتیک.

5. ساخت و بررسی كیفیت ستون‌های MACS با همكاری شركت نانورنگدانه شریف

مرکز رشد زیست فناوری پزشکی ابن سینا

پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا، مركز رشد را تاسیس نموده و تامین اعتبارات آن را از مجاری دولتی و غیر دولتی به عهده می‌گیرد.

این مركز رشد تحت مدیریت متخصصین حرفه‌ای كه با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید توسط كارآفرینانی كه در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه‌های تخصصی بیوتکنولوژی تولید مثل، آنتی بادی منوکلونال و نانوتکنولوژی زیستی و صنایع مرتبط منتهی به فناوری متشكل شده اند و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن دارند، پشتیبانی می كند.

بیوتکنولوژِی

تیم كاری متشكل از تعدادی دانش آموخته با زمینه كاری مشخص است كه در صدد تشكیل یك مؤسسه حقوقی برای ایجاد یك حرفه مبتنی بر زیست فناوری پزشکی با ایده ای نو می باشند. هسته پس از طی دوره پیش رشد به شرکت (واحد فناوری) تبدیل خواهد شد.

دوره پیش رشد، دوره ای 4 ماهه (برای شرکت ها و واحدهای تحقیق و توسعه) یا 6 ماهه (برای هسته ها) است كه در آن به هسته‌ها و واحدهای های فناور كه دارای ایده های نوآورانه صنعتی هستند متناسب با شرائط هر كدام، مشاوره و آموزش های لازم برای آشنایی با بازار، شناسائی گروه كاری، تثبیت ایده كاری و ایجاد هویت حقوقی مستقل داده می‌شود.

اهدافی که این مرکز رشد دنبال می کند عبارتند از:

• بسترسازی جهت تجاری كردن دستاوردهای فناوری های زیستی و پزشکی

• كمك به رونق اقتصاد کشور بوسیله تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری زیستی و پزشکی قابل عرضه به بازارایجاد زمینه كارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان

• ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای كوچك و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمینه های موضوع فعالیت پژوهشگاه

• بسترسازی جهت ایجاد فرصت های شغلی مناسب جهت جذب كارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی در زمینه های موضوع فعالیت پژوهشگاه

• تسهیل در انتقال دانش و فناوری های نوین پزشکی از این مرکز به سایر مراکز علمی، پژوهشی و اقتصادی کشور

• فناوری تولید دانش و فناوری های نوین در زمینه های فناوری‌های نوین تولید مثل، آنتی بادی منوکلونال و نانوتکنولوژی زیستی

• ارائه آموزش های تخصصی، حرفه ای و عملی در زمینه های موضوع فعالیت پژوهشگاه

گردآوری و نگارش: سمانه سادات عنایتی

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی

منبع: Avicenna Research Institute