تبیان، دستیار زندگی
گاهی اوقات وقتی که رانندگی می کنید از پشت صندلی ماشین صدایی می آید که می گوید: مامان می شه نزدیک آن همبرگر فروشی یا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای کوچک ترین قلب ها

کودک، خوردن هویج

گاهی اوقات وقتی که رانندگی می کنید از پشت صندلی ماشین صدایی می آید که می گوید: مامان می شه نزدیک آن همبرگر فروشی یا شیرینی فروشی بایستیم! یا برایم کیک شکلاتی بخرید؟

غریزه تان به شما می گوید که کودک تان را خوشحال کنید، اما می دانید که تبعات این تصمیم گیری چیست؟ چاقی و تغذیه نادرست، روند خطرناکی را در میان کودکان و نوجوانان دارد که دامنه وسیعی از مشکلات بهداشتی و سلامتی را که قبلاً فقط در بزرگسالان دیده می شد را در بچه ها ایجاد می کند. به نظر می آید که بیشتر از گذشته بخشی از غذای کودکان و نوجوانان از غذاهای آماده، فست فودها و نوشابه های شیرین تأمین می شود و غذاهایی که از لحاظ تغذیه ای غنی هستند و می توانند سلامتی کودکان را تأمین کنند، نادیده گرفته می شود. بر طبق این روال بچه های امروزی اولین نسلی از نوع خود هستند که از پدر و مادرهای شان عمر کوتاه تری خواهند داشت.

هنوز برای تغییر دیر نشده است. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کند که برای رژیم غذایی بچه ها جهت گیری مثبت تری در نظر گرفته شود که این تصمیم که غذای سالم تری بخورند به وسیله ی خود بچه ها پیشنهاد شود، نه به وسیله ی والدین و خودشان نیز در این امر دخالت داشته باشند.

با 8 روش زیر به کودکان کمک کنید تا غذای بهتری بخورند:

1- خودتان الگوی خوبی باشید.

با گفتن این جمله که "هر چه من می گویم باید انجام دهی" کاری از پیش نمی رود. شما باید با عمل تان به بچه ها کار صحیح را نشان دهید. برای مثال اگر کودک تان ببیند که شما یک کیک را به طور کامل می خورید، دیگر این که به او بگویید غذای سالم بخورد فقط و را گیج و سرگردان می کنید. اما زمانی بچه ها به حرف شما ممکن است گوش دهند که ببینند شما میان وعده های سالمی مثل سیب، هویج، یا ماست کم چرب می خورید و بعد آن ها هم همان کار را انجام می دهند.

کودک، ماست کم چرب

2- آن ها را مشارکت دهید:

اجازه دهید که بچه ها نقش فعال تری در آشپزی و برنامه ریزی برای غذاها انجام دهند. آن ها را درگیر بحث و گفتگویی کنید که مشخص شود چه مواد غذایی برای همه ی افراد خانواده مفیدتر است؟ اجازه دهید که بچه های کوچک کارهای کم خطر را داخل آشپزخانه انجام دهند و همین طور که سن شان بالا می رود، مسئولیت های شان را نیز بیشتر کنید.

3- هوشمندانه تر آشپزی کنید:

به بچه های خود نشان دهید که چگونه می توان غذای مورد علاقه ی آن ها را به صورت سالم تر تهیه کرد، بدون این که مزه خوبش از بین برود. برای مثال ناگت مرغ را می توانید به این صورت تهیه کنید: اول چربی های مرغ را بگیرید و سپس به جای آرد معمولی از آرد سبوس دار یا غلات صبحانه ای استفاده کنید و به جای این که آن را در روغن سرخ کنید، آن را در فر بگذارید.

4- پارامترهای غذا را شما مشخص کنید اما به بچه ها انتخاب دهید.

زمان و مکان غذاها و میان وعده های شان را انتخاب کنید. نوع غذا و نوشیدنی هایی که به بچه ها داده می شود را برای آن ها شرح دهید و چند انتخاب برای شان بگذارید. مثلاً به جای نوشابه، دوغ را به آن ها پیشنهاد کنید. به آن ها اجازه دهید تصمیم بگیرند که با در نظر گرفتن مقدار غذایی که برای سن آن ها مناسب است، چه مقدار غذا بخورند.

5- همه را سر میز بیاورید:

وقتی که همه افراد خانواده با هم غذا می خورند، شانس این که بچه ها غذاهای نامناسب و هله هوله بخورند، کمتر است.

6- خواندن برچسب های مواد غذایی را به صورت بازی به بچه ها یاد بدهید.

اگر هنگام خرید بچه ها با شما هستند، مهارت های آن ها را آزمایش کنید برای این که روی برچسب های مواد غذایی را بخوانند و سطح چربی های اشباع شده، نمک و پارامترهای دیگر مواد غذایی را شناسایی کنند، به آن ها جایزه بدهید.

7- حرف تان را بزنید:

با مدرسه بچه ها تماس بگیرید و در انتخاب غذاهای سالم تأکید کنید. اجازه دهید که اولیای مدرسه بدانند که این مسئله برای شما مهم است که بدانید کودک تان چه مواد غذایی را در مدرسه می خورد؟

8- دیدگاه ها را مثبت کنید:

کاری را به بچه ها بگویید که می توانند انجام دهند. وقتی که آن ها غذاهای خوب و مفید را برای خوردن انتخاب می کنند، آن ها را تشویق کنید و به آن ها زمان بازی اضافه جایزه  دهید. اما یادتان باشد که این جایزه، بازی های کامپیوتری یا تلویزیون یا شیرینی نباشد.

پختن غذا برای کودکان

این راهنمایی ها تنها به کودکان و نوجوانان کمک نمی کند بلکه به کل خانواده کمک می کند.

* سبزی ها و میوه های تازه یا یخ زده و یا کنسرو شده را در هر وعده غذایی داشته باشید و مواظب سُس ها و شکر اضافه شده به آن باشید.

* فقط گوشت بدون چربی استفاده کنید و چربی محصولات را کاهش دهید. پوست مرغ را حتماً قبل از خوردن جدا کنید.

* بیشتر از حبوبات، لوبیا، توفو یا (پنیر سویا) به جای گوشت استفاده کنید.

* غذاها را با روغن کانولا، سویا، ذرت، آفتابگردان یا سایر روغن های غیراشباع بپزید.

* به طور منظم ماهی را مصرف کنید و آن را جزو انتخاب های اصلی تان قرار دهید.

* نان سبوس دار و یا غلات کامل بخورید. به دنبال محصولات سبوس دار بر روی برچسب غذاها باشید. وقتی که نان یا غلات صبحانه ای یا غذاهای آماده مثل سوپ را خریداری می کنید، انواعی را که فیبر بالا و نمک کمتری دارند را انتخاب کنید.

* از شیر کم چرب و بدون طعم، آب میوه های بدون شکر استفاده کنید و کودکان و نوجوانان را به نوشیدن آب کافی در طول روز تشویق کنید.

آن ها را به تحرک وادار کنید

خوردن غذای سالم تنها بخشی از داستان هست. انجام فعالیت های فیزیکی حداقل به مدت 30 تا 60 دقیقه در روز نیز به همان اندازه مهم است. به گونه ای برنامه ریزی کنید که تمام اعضای خانواده با هم فعالیت داشته باشند، چه این فعالیت دوچرخه سواری، شنا یا قدم زدن باشد چه بازی هایی مثل گرگم به هوا. به جای این که بچه ها ساعت ها مقابل تلویزیون و کامپیوتر بنشینند، آن ها را به فعالیت های خارج از خانه مانند طناب بازی، بازی های دویدنی و... تشویق کنید.

ترجمه: معصومه آیت اللهی- کارشناس تغذیه تبیان

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

غذای سالم برای کودکان

عوارض روحی روانی مصرف تنقلات در کودکی و بزرگسالی

رفتارهای تغذیه ‌ای نامناسب در بین جوانان

نقش میان وعده ها در سلامت دانش آموزان

غذاهای مضر برای یادگیری دانش آموزان

سوء تغذیه و سوانح در کمین كودكان

تغذیه کودکان دبستانی و پیش دبستانی

تغذیه در دوران بلوغ (1) و (2)

سه اصل برای داشتن تغذیه سالم

غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر

درست غذا خوردن 12 شرط دارد

عادات غلط غذایی (1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.