تبیان، دستیار زندگی
ابن سینا Avicenna Research Institute): (ARIبا هدف دستیابی به دانش فنی در زمینه ی فناوری های نوین زیستی از طریق انجام طرح های مطالعاتی و پژوهشی آزمایشگاهی و بالینی از سال 1377 فعالیت خود را آغاز نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی پژوهشگاه ابن سینا (1)

پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی

ابن سینا

ابن سینا  (  Avicenna Research Institute ) با هدف دستیابی به دانش فنی در زمینه ی فناوری های نوین زیستی از طریق انجام طرح های مطالعاتی و پژوهشی آزمایشگاهی و بالینی از سال 1377 فعالیت خود را آغاز نمود. این پژوهشگاه مشتمل بر سه پژوهشکده بیوتكنولوژی تولیدمثل، آنتی بادی منوكلونال و نانوبیوتكنولوژی و یک مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر می باشد.

پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، كه ریاست آن بر عهده دكتر آخوندی است از جمله مراكز فوق تخصصی و معتبر درمان ناباروری در كشور بوده كه هم پایه بسیاری از مراكز فوق تخصصی معتبر خارجی، درجات پیشرفت علمی را مطابق با فناوری روز طی كرده است.

دكتر محمد مهدی آخوندی، جنین شناس و رئیس پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، از چهره های برجسته علمی كشور و از مدیران ارشد جهاد دانشگاهی است كه از ابتدای تاسیس این نهاد به عنوان یكی از فعالین علمی و پژوهشی شناخته شده است.دكتر آخوندی كه در سال 1995 دكترای تخصصی خود را در رشته بیوتكنولوژی جنین شناسی از دانشگاه شفیلد انگلستان اخذ نموده و تا كنون بیش از 200 مقاله علمی در ژورنالهای معتبر و كنفرانس های جهانی ارائه نموده است.

گروه‌های پژوهشی یازده‌گانه این پژوهشکده‌ها، با برخورداری از تیمی مجرب با 18 تنوع تخصصی در زمینه‌های علوم زیستی، بیوتكنولوژی و پزشكی مولكولی و بالینی و در تعامل با یكدیگر، زمینه انجام فعالیت‌های علمی آموزشی بسیاری را فراهم كرده است.

از مهم‌ترین اهداف‌ شکل‌گیری پژوهشگاه ابن سینا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• انجام طرح‌های پژوهشی پایه، کاربردی و درمانی در زمینه فناوری‌های نوین زیستی در حوزه¬ی بیولوژی تولید مثل و سرطان.

•  پیگیری انجام طرح‌های پژوهشی تا پایان مرحله نهایی.

•  بررسی، شناسایی و کمک به رفع نیازهای پژوهشی بخش‌های تشخیصی و درمانی در زمینه‌ فناوری‌های نوین.

•  فراهم آوردن امکانات لازم و متناسب با برنامه‌ها و طرح‌های پژوهشی.

•  ایجاد ارتباط مطلوب با متخصصان و مبتکران مراکز علمی و پژوهشی کشور.

جنین

•  فراهم كردن امکانات در جهت به ثمر رساندن اهداف پژوهشگاه.

•  ارائه خدمات درمانی و تولیدی متناسب با حوزه‌های فعالیت‌ پژوهشگاه.

•  فراهم كردن زمینه‌های جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجام پایان‌نامه‌های پژوهشی.

•  بهره‌گیری از آخرین نتایج پژوهش‌ها و پیشرفت‌های علمی، جهت توسعه اهداف پژوهشگاه.

• تدوین و ارائه آموزش‌های علمی ـ کاربردی و دوره‌های تحصیلات تکمیلی با همکاری دانشگاه‌ها.

• ایجاد ارتباط فعال و سازنده با دیگر مؤسسه‌‌ها و جوامع علمی و پژوهشی و برنامه‌ریزی علمی

• اطلاع‌رسانی، نشر کتاب‌ها، مجلات و خبرنامه‌های علمی و تحقیقاتی و برگزاری کنفرانس‌ها، سمپوزیوم‌ها و کارگاه‌های آموزشی و کنگره‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی.

1. پژوهشکده بیوتکنولوژی تولید مثل

مركز تحقیقات بیولوژی و بیوتكنولوژی تولیدمثل و نازایی در سال 1374، به همت جمعی از متخصصان علوم پایه، پزشكی و درمان ناباروری و با اخذ مجوز از وزارت بهداشت تاسیس شد.

این پژوهشکده از شش گروه پژوهشی غدد تولید مثل و آندرولوژی، ژنتیك تولیدمثل و بیوتكنولوژی، ایمونولوژی تولید مثل، جنین‌شناسی، عفونت‌های تولیدمثل و حقوق و اخلاق زیستی برخوردار بوده و همه ساله با برگزاری چندین سمینار کشوری و کارگاه تخصصی، ضمن ارائه‌ی جدیدترین نتایج علمی حاصل از تحقیقات در یکی از زمینه‌های تخصصی، نگاه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را به ابعاد بین رشته‌ای آن موضوع ویژه معطوف می‌دارد.

پژوهش روی سلولهای بنیادی

با توجه به اینکه در این حوزه گستره‌ی وسیعی فراروی محققان قرارگرفته است و برنامه ریزی و دستیابی به  همه ی آنها به دلیل محدود بودن منابع ممکن نمی باشد، این پژوهشكده اولویت‌های تحقیقاتی خود را، در حیطه ی تولیدمثل و ناباروری، بر محورهای سقط مكرر، اندومتریوز، ناباروری با علت نامشخص، سلول‌های بنیادی، حیوانات ترانسژنیک، جنین، ناباروری در مردان و زنان با علل ژنتیکی و عفونت تولیدمثل متمركز كرده است.

این پژوهشکده، در كنار فعالیت‌های پژوهشی خود، به‌منظور زمینه‌سازی جهت ارائه خدمات درمانی و به‌کارگیری نتایج حاصل از تحقیقات در عرصه درمان ناباروری، مركز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن‌سینا را در قالب چهار كلینیك تخصصی سقط مكرر، ناباروری، پره‌ناتولوژی و درمان‌های جایگزین تأسیس كرد.

مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا

مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا جهاد دانشگاهی، كه اولین مركز تخصصی درمان سقط مكرر در كشور است، با همكاری مشترك مركز ART دانشگاه UKSH لوبك آلمان و زیرنظر دانشمند برجسته و از پیشگامان IVF  در ایران، "پروفسور صفا الحسنی"، در پاییز 1382 با هدف رفع نیازهای تحقیقاتی پژوهشگاه ابن سینا و راهگشایی در درمان‌های ناباروری و سقط مکرر فعالیت خود را آغاز كرد.

این مركز‌ خدمات تشخیصی و درمانی خود را در قالب چهار كلینیك فوق تخصصی درمان ناباروری، درمان سقط مكرر، درمان‌های جایگزین، بررسی سلامت جنین و كنترل بارداری‌های پرخطر (پره ناتولوژی) ، 8 بخش پاراکلینیکی و آزمایشگاهی و 8 گروه مشاوره ای به انجام می رساند.

از جمله توانمندی‌های این مرکز، طراحی ، نصب و بهره برداری اختصاصی از سیستم جامع مدیریت اطلاعات بیماران نابارور، (ICTS) ، برای اولین بار در كشور است.

ادامه دارد ...

گردآوری و نگارش: سمانه سادات عنایتی

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی

منابع: Avicenna Research Institute

مطالب مرتبط:

درمان و علت سقط جنین های مکرر

کالبد شکافی جنین و تشخیص دلیل مرگ آن

باروری و ناباروری

باروری در شیشه

درمان ناباروری مردان با روشی نوین

باروری و درمان ناباروری

سلول درمانی در پژوهشگاه رویان