تبیان، دستیار زندگی
رشد 13 درصدی کاربران اینترنت در ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد 13 درصدی کاربران اینترنت در ایران

بخش ارتباطات-رشد کاربران اینترنت در حالی در ایران رخ می دهد که در اروپا هنوز 43 درصد از جمعیت این قاره هنوز به اینترنت دسترسی ندارند، این خبر از جهاتی خوب و از جهاتی نیز آسیب است. اگر فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی در کشورمان نهادینه شود، این رشد نوید بخش خواهد بود و در صورت عدم فرهنگ سازی درست ما باید منتظر آسیب های جدیدی در این راستا باشیم.

اینترنت

سایت آمار کاربری جهانی اینترنت در حالی که مسئولان وزارت ارتباطات طبق اعلام مجامع بین‌المللی ضریب نفوذ اینترنت کشور را 9/34 درصد اعلام کرده اند ضریب نفوذ را 43 درصد اعلام کرد که در 10 سال گذشته این متوسط کاربری با رشد 13 درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نرخ ضریب نفوذ اینترنت در کشور موضوع اختلاف نظر میان مسئولان، نمایندگان مجلس و کارشناسان است که هر یک براساس شاخصهای مختلف دراین باره اظهار نظر می کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با احتساب استفاده از اینترنت حتی به دفعات معدود، ضریب نفوذ در این شبکه را 9/34 درصد اعلام می کند اما به اعتقاد معاون امور مجلس رئیس جمهوری و برخی نمایندگان مجلس ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما تنها 11 درصد است که این رقم مبنی بر استفاده مداوم کاربران از اینترنت عنوان شده و طبق اعلام سازمان جهانی مخابرات حتی 50 درصد کمتر از متوسط جهانی است.

کاربری اینترنت در ایران در حالی که در دسامبر سال 2000 تنها 250 هزار نفر بوده در 10 سال اخیر یعنی از سال 2000 تا 2010 با رشد 13 درصدی روبرو شده است

در همین حال برخی کارشناسان فناوری اطلاعات ضریب نفوذ اینترنت در کشور را کمتر از 5 درصد اعلام می کنند و معتقدند که طبق شاخصهای جهانی دسترسی به اینترنت پرسرعت ملاک ضریب نفوذ کشورها در مقوله اینترنت است که از این حیث کشور ما با دارا بودن تنها 500 هزار نفر مشترک اینترنت پرسرعت در جایگاه قابل قبولی قرار ندارد.

اما در تازه ترین بررسی های انجام شده از سوی سایت اینترنتی internetworldstats  ضریب نفوذ اینترنت ایران 43 درصد اعلام شده و کشور ما از حیث متوسط کاربری اینترنت در خاورمیانه بعد از کشور بحرین قرار دارد.

کاربری اینترنت در ایران در حالی که در دسامبر سال 2000 تنها 250 هزار نفر بوده در 10 سال اخیر یعنی از سال 2000 تا 2010 با رشد 13 درصدی روبرو شده است.

اینترنت

در حالیکه قاره آسیا به عنوان پرجمعیت ترین قاره جهان با 825 میلیون کاربر اینترنت همچنان مقام بزرگترین میزبان منطقه ای کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده است منطقه خاورمیانه با اختصاص سه درصدی از سهم جهانی کاربری اینترنت با رشد معادل یکهزار و 825 درصدی از میزبانان مستعد افزایش میزان کاربری اینترنت محسوب می شود.

ایران در منطقه خاورمیانه در کاربری اینترنت با ضریب نفوذ 43 درصدی بعد از کشور بحرین قرار گرفته و در حالیکه در دسامبر 2000 تنها 250 هزار کاربر اینترنت داشته توانسته در 10 سال اخیر این میزان را تا 180/13 درصد رشد دهد.

براساس این اعلام در قاره آفریقا تنها 110 میلیون کاربر اینترنت وجود دارد و این اختلاف فاحش قاره آفریقا با آسیا، نرخ متوسط کاربری اینترنت در جهان را روی عدد 28 درصد نگه داشته است.

77 درصد جمعیت آمریکای شمالی، 61 درصد جمعیت آسیا و اقیانوسیه و 58 درصد جمعیت قاره اروپا با کاربری اینترنت توانسته اند مقامهای اول تا سوم منطقه ای جهان در میزان ضریب نفوذ اینترنت را به خود اختصاص دهند.

در طول دهه جاری یعنی سالهای 2000 تا 2010 قاره آفریقا از بیشترین میزان رشد در کاربری اینترنت یعنی معادل 2 هزار و 357 درصد رشد برخوردار بوده است.

هزینه بالا، نگرانی های امنیتی و عدم رضایت از کیفیت خدمات ارائه شده از جمله مهم ترین عواملی است که باعث شده 43 درصد مردم قاره اروپا از اینترنت استفاده نکنند

حدود 43درصد اروپایی‌ها هنوز به اینترنت دسترسی ندارند

43 درصد از شهروندان قاره اروپا هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و این در حالی است که تاکنون دهها طرح و پروژه برای تسهیل دسترسی عموم مردم به اینترنت در این قاره به اجرا درآمده است.

به گزارش فارس به نقل از آی تی ورلد، گزارش تازه کمیسیون اروپا نشان می دهد که در حدود 43 درصد از شهروندان اروپایی هیچ گونه دسترسی به اینترنت ندارند، اما از سال 2007 بدین سو اشتراک سرویس های تلویزیون کابلی و شبکه ای به طور مرتب 9 درصد افزایش یافته و حدود 38 درصد از مردم قاره حداقل از یکی از این نوع سرویس ها استفاده می کنند.

هزینه بالا، نگرانی های امنیتی و عدم رضایت از کیفیت خدمات ارائه شده از جمله مهم ترین عواملی است که باعث شده 43 درصد مردم قاره اروپا از اینترنت استفاده نکنند.

از هر 5 خانواری که از اینترنت استفاده نمی کنند، یکی هزینه های بالا را علت عدم اتصال خانگی به اینترنت عنوان کرده است.

یک سوم شرکت کنندگان در این تحقیق موسوم به Eurobarometer 2010 هم گفته اند سرعت اینترنت در اروپا هنوز در حد مطلوب نیست. 36 درصد هم از اختلال و قطع مکرر ارتباط خود خبر داده اند و 24 درصد هم می گویند خدمات ارائه شده به آنها با آنچه که در ابتدا وعده داده شده بود تفاوت دارد.

این آمار در شرایطی منتشر شده که بر طبق دستور کار دیجیتال قاره اروپا تا سال 2020 باید تمام شهروندان این قاره به اینترنت با سرعت 30 مگابیت در ثانیه و نیمی از کاربران اینترنت پرسرعت به خطوط 100 مگابیت در ثانیه دسترسی داشته باشند.

جمع آوری و تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور