تبیان، دستیار زندگی
همانگونه که می دانید پلکسی گلاس از مواد بسیار پر کار برد در ساخت بسیاری از پروژه ها می باشد زیرا به سادگی قابل برش، خم کاری و سوراخ کاری می باشد. یکی از عملیاتی که بر روی پلکسی گلاس انجام می شود، عمل خم کاری می باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خم کردن پلکسی گلاس

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت خم کردن پلکسی گلاس است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

همانگونه که می دانید پلکسی گلاس از مواد بسیار پر کاربرد در ساخت بسیاری از پروژه ها می باشد زیرا به سادگی قابل برش، خم کاری و سوراخ کاری می باشد. بدین منظور مهارت خم کردن آن را در زیر بررسی می کنیم.

خم کردن پلکسی گلاس

یکی از عملیاتی که بر روی پلکسی گلاس انجام می شود، عمل خم کاری می باشد.

خم کردن پلکسی گلاس

یکی از خواص پلکسی گلاس خاصیت شکل پذیری آن در دماهای بالا می باشد، یعنی در صورتی که پلکسی گلاس را از حد خاصی گرم تر نماییم قادر خواهیم بود آن را خم نموده و تغییر شکل بدهیم.

اصولاً برای حالت دادن و خم نمودن پلکسی گلاس روش های زیادی وجود دارد که در زیر به چند روش متداول اشاره می کنیم. لازم به ذکر است که در تمامی روش ها، قبل از خم کاری پلکسی گلاس حتماً باید بر چسب کاغذی روی آن کنده شود.

1- خم کاری به وسیله المنت داغ:

در این روش یک المنت را در یک شیار نسوز از جنس سرامیک قرار می دهند و آن را با اتصال به جریان الکتریسیته داغ می نمایند. حال اگر مطابق شکل زیر پلکسی گلاس را روی شیاری که المنت درون آن است قرار دهیم، بخشی از پلکسی گلاس که روی شیار قرار دارد، داغ می شود و می توانیم به راحتی آن را از محل مذکور خم نماییم:

خم کردن پلکسی گلاس
خم کردن پلکسی گلاس

در صورتی که می خواهید از این روش استفاده نمایید لازم است نکات ایمنی را جهت جلوگیری از آتش سوزی و برق گرفتگی، به خوبی رعایت نمایید.

2- خم کاری به وسیله هوای گرم:

در این روش می توان محل مورد نظر را به وسیله هوای داغ، گرم نموده و خم نمود. برای تولید هوای گرم می توان از سشوار های صنعتی استفاده نمود. در شکل زیر یک نمونه از این سشوارها را مشاهده می کنید:

خم کردن پلکسی گلاس

در صورتی که به دستگاه فوق دسترسی نداشته باشید می توانید از حرارت شعله آتش نیز استفاده نمایید، ولی این روش دقت خوبی ندارد و ممکن است محل گرم شده دچار دوده زدگی و سوختگی شود.

3- استفاده از فرهای مخصوص:

در صورتی که هدف تغییر فرم کلی ورق پلکسی گلاس باشد، می توان آن را درون فر های مخصوص حرارت داد در این حالت پلکسی گلاس نرم شده و با قرار گرفتن روی قالب های فلزی فرم این قالب ها را به خود خواهد گرفت.

از این روش برای تهیه استوانه نیز استفاده می شود.

خم کردن پلکسی گلاس
خم کردن پلکسی گلاس

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی