تبیان، دستیار زندگی
هفت بازیکن پرسپولیس رفته بودند گل بچینند؟! معدنچی راست می گوید. در فجر او مهاجم سوم بود و پشت سر مهاجمان تیم بازی می کرد. آمار گل ها و پاس گل های او گواه توان و قدرتمندی اش در این پست است. کادر فنی پرسپولیس اکنون او را به دف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباه بزرگ کادر فنی و بازیکنان بر سر گل استقلال

هفت بازیکن پرسپولیس رفته بودند گل بچینند؟!


معدنچی راست می گوید. در فجر او مهاجم سوم بود و پشت سر مهاجمان تیم بازی می کرد. آمار گل ها و پاس گل های او گواه توان و قدرتمندی اش در این پست است. کادر فنی پرسپولیس اکنون او را به دفاع کشانده است.

با تاسف، بازیکنان ما توان بازی در چند پست را ندارند. این اصرار و خواست بیهوده ای است که گاه مربیان از بازیکنان ما می خواهند.

معدنچی از جمله آنها است. پست او تغییر کرده، از یک مهاجم به مدافع تبدیل شده است. مهاجم سومی که امروز در ترکیب پرسپولیس از او توقع دفاع دارند. او مشکل دارد و به گفته خودش آن را به ابراهیمی گفته و کسی نشنیده است. معدنچی نشان داده در این پست کارآیی ندارد اما مربیان مصرند او را در این پست به کار بگیرند. اشتباه کادر فنی در مورد تغییر پست کاظمیان نیز صدق می کند. کاظمیان هم در پست کارآیی ندارد، چرا اصرار به ماندن او دارید؟

در همان آغاز یارگیری پرسپولیس یادآور شدیم پرسپولیس در استخدام چند هافبک دچار اشکال خواهد شد. اشکالی که ناچار خواهد شد بسیاری از این این هافبک ها را یا بر نیمکت و سکو بنشاند یا در پست غیر تخصصی شان به کار گیرد واین یعنی هدر دادن میلیون ها تومان پول. معدنچی از جمله این به هدر رفته ها است که کسی چون برانکو معتقد است از بهترین بازیکنان ایران است و با توانایی بالایش می تواند به بازیکن بزرگی مبدل شود.

اما ماجرای گل استقلال که همه آن را ناشی از اشتباه معدنچی می دانند و همه نگاه ها به آن معطوف شده است، به تک اشتباه معدنچی. مهرزاد معدنچی به سبب خصلت و توان تهاجمی اش، این هافبک خوش نقش، طرح یک ضدحمله را از جناح خود می ریزد. فرار او را از برابر مجیدی تا زمین استقلال می کشاند.

در آن منطقه نگاه که می اندازد، تنها کاظمیان و علیزاده را می بیند که در نقطه دلخواهی جای ندارند. با این همه می خواهد به آنها پاس بدهد که قربانی با تردستی توپ را از او می گیرد و به جباری و بعد کاظمی می رساند. کاظمی با یک پاس بلند و کشیده، توپ را به مجیدی می رساند. برخی می گویند مجیدی در منطقه آفساید بوده است. در هر حال کمک داور پرچم نمی زند و داور وسط هم دستور توقف نمی دهد. مسافتی که توپ از زیر پای معدنچی تا مجیدی طی می کند، نزدیک به 70 متر است.

معدنچی راست می گوید، زمانی که توپ به دست او می آید 3 بازیکن پرسپولیس در زمین استقلال بودند. 7 پرسپولیسی در زمین خودی بودند. وقتی معدنچی توپ را از مجیدی گرفت، هیچکدام از بازیکنان پرسپولیس او را حمایت نکردند.

در این تهاجم از خط دفاع پرسپولیس، انصاریان جلو کشیده بود که این اشتباه او بود. برابر تیمی چون استقلال، انصاریان سودای زدن گل به سر دارد و جلو می کشد. باقری و بهروز رهبری فرد تنها می مانند. رهبری فرد برابر یورش مجیدی نمی تواند به پای او برسد. این هم اشتباه یا ناتوانی و ضعف رهبری فرد برابر یک دونده رقیب است.

مجیدی در نبود خط دفاعی پرسپولیس، حتی می توان با کریمی تک به تک شود اما در می یابد که شانس گل زدن او کم است. پاس عرضی دقیق زیر پای عنایتی که در عمق حرکت کرده و اکنون برابر دروازه است، می رسد. در اینجا یک اشتباه هم کریمی می کند.

اگرچه قلیچ، مربی دروازه بان ها می گوید فرشید روی گل هیچ نقشی نداشت، فرشید می توانست توپ را قطع کند. کاری که در توان و قدرت عابدزاده بود. این اشتباه یا بهتر بگوییم ضعف فرشید کریمی بود. زمانی توپ زیر پای عنایتی می رسد که باقری در کنار او بود. زرنگی و تردستی عنایتی در این بود که باقری را ناتوان برابر گل حتمی جا بگذارد.

در این میان تنها اشتباه معدنچی بازگشت به موقع او در پست خود برابر مجیدی بود زیرا توپ در این میان از زیر پای قربانی به جباری و از جباری به کاظمی و از آنجا به مجیدی پیش تاخته می رسد. در این فاصله زمانی با توجه به دوندگی و سرعت معدنچی، این هافبک خوش می توانست به موقع خود را به منطقه اش برساند. این اهمال، تنها اشتباه معدنچی بود. متاسفانه بسیاری از بازیکنان ما از سرعت و توان بازگشت برخوردار نیستند.

معدنچی راست می گوید، او توپ را در پشت 18 قدم خودشان لو نداده است یا به عنایتی پاس گل نداده است. چرا در طول این فاصله 70 متری کسی نبود جلوی بازیکنان استقلال را بگیرد؟ معدنچی آن توپ را از مجیدی گرفته و نفوذ کرده بود.

شاید به نوعی حق با ابراهیمی باشد که می گوید آنهایی که معدنچی را مقصر روی گل می دانند، اصلاً فوتبال نمی فهمند. معدنچی در یک سوم دفاعی حریف، توپ را لو داده است. افراد پشت سر او چه کاره بودند؟ نوری، حامد، بهروز و کریم کجا بودند؟ متاسفانه اینها انگار رفته بودند برای عروس گل بچینند!

معدنچی راست می گوید هم بهروز و هم نوری باید فضای پشت او را پر می کردند البته اینجا باز یادآور می شویم اشتباه بزرگ از کادر فنی و به ویژه ابراهیمی بوده که معدنچی را با همه اقرار به عدم کارآیی اش در پست دفاع از خط تهاجم به آنجا کشانده است. این درد بزرگ فوتبال ما است. حالا باید به انتظار برانکو و تیم ملی ماند که سرمربی گفته خود را به اثبات برساند که معدنچی بازیکن بزرگی خواهد بود. او از بهترین ها است. اگر چنین باشد، باید برای شناخت برانکو هورا کشید.