تبیان، دستیار زندگی
کوه دماوند با ارتفاع 5671 متر به عنوان بلندترین نقطه ایران در شمال این سرزمین بزرگ و در قسمت مرکزی رشته کوه های البرز و در منطقه لاریجان از نوابع شهرستان آمل و در جنوبی ترین نقطه استان مازندران قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بام ایران

بام ایران

کوه دماوند با ارتفاع 5671 متر به عنوان بلندترین نقطه ایران در شمال این سرزمین بزرگ و در قسمت مرکزی رشته کوه های البرز و در منطقه لاریجان از توابع شهرستان آمل و در جنوبی ترین نقطه استان مازندران قرار گرفته است.

این قله در شمال شرقی تهران و شمال شهرستان دماوند واقع است. دماوند به بام ایران شهرت دارد و برجسته ترین پدیده طبیعی ایران زمین به شمار می آید و از گذشته تا امروز نماد پایداری و مقاومت مردم مهربان و دلیر این سرزمین بوده است.

بام ایران

دماوند را در گذشته به اسامی «دنباوند» و «دباوند» نیز می نامیده اند. «دم» به معنای مه و بخار و «آوند» به معنی دارا بودن بخار و گاز است که در مجموع معنای مکانی را می دهد که از آن بخار و گاز بیرون می آید که منظور همان آتشفشان است. دماوند آتشفشانی خاموش بوده که از آخرین فعالیت آن سال های  طولانی می گذرد.

قطر دهانه آن حدود 400 متر می باشد که دریاچه ای از یخ و برف آن را پوشانده است.

از دماوند در تاریخ و ادبیات ما نیز نامبرده شده است چنان که می گویند آرش کمانگیر بر فراز دماوند ایستاد و برای مشخص کردن مرز ایران و توران تیر خود را رها کرد. شاهنامه فردوسی بارزترین اثرهای ادبی ایران می باشد که نام دماوند در آن آمده است.

بام ایران

در ضمن طی سال های اخیر این قله رفیع در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

در اطراف دماوند پدیده های طبیعی کم نظیری وجود دارد از جمله یخچال های طبیعی که «بخار» یکی از آن هاست که با دیواره های یخی و بلورهای یخی شگفت انگیز و مرتفع ترین یخچال طبیعی ایران محسوب می شود. پدیده دیگری که در اطراف این قله دیده می شود وجود حفره های متعددی است که گاز و بخار با فشار از آن ها خارج می شود و دیگر آن که به علت شرایط خاص زمین در دامنه های دماوند چشمه های آب معدنی و آب گرم با خواص درمانی دیده می شوند که آب گرم لاریجان، بایجان و اسک از جمله این چشمه ها هستند.

طبیعت زیبا و دارا بودن دره ها و دشت های سرسبز در دامنه های دماوند و وجود گونه های مختلف جانوری و گیاهی بی نظیر این منطقه را به یکی از گردشگاه های خاص کشور تبدیل کرده است.

رضا بداقی_کیهان بچه ها

تنظیم:نعیمه درویشی_تصویر:مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

در امتداد رشته کوه های بلند

آیا در دریاها و اقیانوس‌ها هم کوه وجود دارد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.