تبیان، دستیار زندگی
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حدود 110 حدیث مختلف در خصوص مسواک زدن، در کتب حدیث آمده است. محتوای بیشتر این احادیث، بر نقش مسواک در حفظ سلامت دهان و دندان و لزوم توجه و استفاده مردم از آن تاکید می کنند. این احادیث توصیه های مفیدی در خود دارند که بس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با مسواک زدن سالم بمانید

با مسواک زدن سالم بمانید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حدود 110 حدیث مختلف در خصوص مسواک زدن، در کتب حدیث آمده است. محتوای بیشتر این احادیث، بر نقش مسواک در حفظ سلامت دهان و دندان و لزوم توجه و استفاده مردم از آن تاکید می کنند. این احادیث  توصیه های مفیدی در خود دارند که بسیاری از آنها امروزه توسط دندانپزشکان به بیماران توصیه می شوند.

روش‌ صحیح‌ مسواك‌ كردن‌ :

1.   به‌ اندازه‌ یك‌ نخود، خمیر دندان‌ روی‌ مسواک قرار دهید .

2. موهای‌ مسواك‌ را به‌ طور مایل‌ (با زاویه‌ 45درجه‌) روی‌ سطح‌ خارجی‌ دندانها قرار دهید، بطوریكه‌ نصف‌ موهای‌ مسواك‌ روی‌ لثه‌ قرار گیرد به‌ این‌ ترتیب‌ موهای‌ وسط مسواك‌ روی‌ طوق‌ دندانها قرار می‌گیرد. در هر بار سعی‌ كنید مسواك‌ روی‌ دو دندان‌ را به‌ طور كامل‌ بپوشاند.

3. مسواك‌ را همانطور كه‌ روی‌ دندان‌ گذاشته‌اید با دقت‌ و ملایمت‌ به‌ داخل‌ فضای‌ بین‌ دندانها و لثه‌ فشار دهید و 10 تا 15 بار در جای‌ خود بلرزانید.

4.  این‌ كار را برای‌ سطوح‌ خارجی‌ تمام‌ دندانهای‌ آن‌ فك‌ انجام‌ دهید .

5.  همچنین‌ این‌ كار را برای‌ سطوح‌ داخلی‌ (زبانی‌) دندانهای‌ آن‌ فك‌ هم‌ انجام‌ بدهید .

6.  برای‌ سطح‌ داخلی‌ دندانهای‌ جلو، مسواك‌ را به‌ صورت‌ عمودی‌ برروی‌ دندانها قرار دهید و با حركات ‌بالا و پایین‌ این‌ سطح‌ را تمیز كنید .

با مسواک زدن سالم بمانید

7.  بعد از اینكه‌ سطوح‌ داخلی‌ و خارجی‌ دندانها را مسواك‌ كردید مسواك‌ را برروی‌ سطوح‌ جونده‌ دندانهای‌ آن‌ فك‌ قرار دهید و مسواك‌ را كمی‌ فشار دهید تا موهای‌ آن‌ به خوبی‌ به‌ داخل‌ شیارهای‌ سطح‌ جونده‌ وارد شود بعد از چند بار مسواك‌ را به‌ جلو و عقب‌ بكشید تا سطوح‌ جونده‌ بخوبی‌ تمیز شود .

8.  تمام‌ اعمالی‌ كه‌ گفته‌ شد در فك‌ دیگر نیز تكرار كنید .

9.  چون‌ خرده‌های‌ مواد غذایی‌ و میكروب‌ ها روی‌ سطح‌ زبان‌ جمع‌ می‌شود بهتراست‌ روی‌ زبان‌ را هم‌ بامسواك‌ تمیز كنید . برای‌ این‌ كار مسواك‌ را در عقب‌ زبان‌ قرار دهید و به‌ طرف‌ جلو بكشید این‌ كار را چند بار انجام‌ دهید. تمیز كردن‌ زبان‌ نقش‌ مهمی‌ برای‌ از بین‌ بردن‌ بوی‌ بد دهان‌ دارد .

10.  پس‌ از مسواك ‌كردن‌ دندانها و زبان‌، دهان‌ را چندبار با آب‌ بشویید.

11.  مسواك‌ را با آب،‌ خوب‌ شسته‌ و در جایی‌ دور از آلودگی‌ نگهداری‌ كنید . توجه‌ داشته‌ باشید كه ‌هیچوقت‌ مسواك‌ خیس‌ را در جعبه‌ سر بسته‌ نگذارید چون‌ هوای‌ داخل‌ جعبه،‌ دم‌ می‌كند و باعث‌ رشد میكروب ها می‌شود.

تهیه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

 بهداشت دندان‏ها یک امر ضروری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.