تبیان، دستیار زندگی
توپ های کم باد مدرسه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توپ‌های كم باد روی آسفات مدرسه قل می‌خورند

اجتماعی- حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش از همان روزهای آغازین فعالیت، به ورزش مدارس توجه كرده و با انتصاب قائم‌مقامی در امور تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان، گامی مؤثر برداشته است اما هنوز توپ‌های كم‌باد روی آسفالت مدرسه قل می‌خورند.

آقای رضایی، دبیر ورزش داشت با تلفن صحبت می‌كرد و از صورت گُر گرفته و حالت خشمگین چهره‌اش می‌شد فهمید كه مكالمه جالبی ندارد و در این میان دائم می‌گفت «یك فرصت دیگه بدی جور می‌شه».

در دفتر به غیر از آقای رضایی، آقای محمدنژاد مدیر مدرسه نیز حضور داشت كه سرش توی پرونده‌ها بود و داشت حساب و كتاب می‌كرد.

همه چیز آرام بود و به غیر از صدای آقای رضایی كه گه‌گاهی بلند می‌شد و فرصتی برای پرداخت بدهی‌اش می‌خواست، صدای شیطنت‌ها و هیاهوی دانش‌آموزان كه در حیاط مدرسه مشغول بازی فوتبال بودند، شنیده می‌شد.

ناگهان صدای فریاد دانش‌آموزان تمام مدرسه را فرا گرفت؛ آقای محمدنژاد به سرعت به سمت پنجره دوید اما به جز همهمه و جمعیت دانش‌آموزی، هیچ چیز مشخص نبود و آقای رضایی هم همچنان در مكالمه‌اش غرق بود.

هنوز چند لحظه‌ نگذشته بود كه یكی از بچه‌ها در چارچوب در ظاهر شد و در حالی كه به شدت نفس نفس می‌زد با فریاد گفت « آقای مدیر، سعیدی مُرد».

توپ های کم باد مدرسه،زنگ ورزش،تربیت بدنی

تلفن از دست آقای رضایی بر زمین افتاد و دقایقی بعد، آقای محمدپور و آقای رضایی در بین جمعیت دانش‌آموزی، "رضا سعیدی " را یافتند كه معصومانه بر زمین افتاده بود؛ رگه‌های خون از گوشه پیشانی‌ به روی چشم و و دهانش سرازیر بود و حركتی نداشت.

آقای رضایی در حالی كه سعی می‌كرد "سعیدی " را به هوش آورد، دائم زیر لب با خود می‌گفت «چرا از این بچه‌ها غافل شدم».

بابا كریم، بابای مدرسه هم خودش را رساند و كمك كرد كه "سعیدی " را كه كم‌كم در حال به هوش آمدن بود، از زمین بلند كنند و داخل ماشین آقای مدیر ببرند.

چند تا از بچه‌ها گریه می‌كردند و برخی نیز تنها در سكوت تماشاگر بودند؛ مدرسه راهنمایی انگار پر از ماتم شده بود؛ هنوز رگه خون "سعیدی " روی زمین بود و آن طرف‌تر، بخشی از میله‌ای از زمین بیرون زده بود؛ شاید هیچ كدام از دانش‌آموزان نمی‌دانستند كه این تكه میله فرو رفته در آسفالت حیاط مدرسه، روزی پایه ستون بسكتبال بوده است.

*تولد زنگ ورزش در ایران

از سال 1306 هجری شمسی بر اساس قانونی كه از تصویب مجلس شورای ملی وقت گذشت، درس تربیت‌بدنی و ورزش به صورت اجباری جزو برنامه‌های درسی تمام دوره‌های تحصیلی قرار گرفت.

به موجب این قانون هر روز یك ساعت از برنامه‌های دانش‌آموزان به درس تربیت‌بدنی اختصاص یافت اما اجرای این قانون به علت كمبود نیروی انسانی متخصص و امكانات اجرایی عملاً با مشكل مواجه شد، به طوری كه در سال 1314 به منظور تأمین معلم تربیت بدنی مورد نیاز آموزش و پرورش مقرر شد تا اجرای درس تربیت بدنی در تمام پایه‌های تحصیلی از ابتدایی تا پایان دوره متوسطه از سوی معلم متخصص تربیت‌بدنی تدریس شود.

اما پس از مواجه شدن با برخی مشكلات با صدور بخشنامه‌ای، بكارگیری معلم خاص تربیت‌بدنی در دوره ابتدایی حذف و تدریس تربیت بدنی به معلمان یا آموزگاران همان پایه محول شد كه این موضوع به اعتقاد اكثر كارشناسان با توجه به اهمیت دوره ابتدایی زیان‌های بزرگی به ورزش آموزشگاهی و ورزش كشور وارد كرد.

پس از گذشت سال‌ها بالاخره ورزش مدارس برای خود جایی باز كرد و تدبیرها بر این اساس قرار گرفت كه معلمان ورزش باید از تخصص لازم برخوردار باشند.

*نوجوانانی كه فعالیت‌های ورزشی می‌كنند، نمرات بهتری می‌گیرند

پروفسور رونالد. ام. جزیرسكی، نویسنده كتاب « اهمیت ورزش مدارس »، معتقد است نوجوانانی كه در فعالیت‌های ورزشی شركت می‌كنند، نمرات بهتری را در دروس خود كسب می‌كنند همچنین رفتارهای پسندیده‌ای را در داخل و خارج از مدرسه از خود بروز می‌دهند.

منوچهر بهمنی، مدیركل تربیت‌بدنی آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: در راستای جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های ساختار قامتی در دانش‌آموزان سال گذشته 688 هزار و 576 دانش‌آموز در سراسر كشور سنجش ساختار قامتی شدند.

وی ادامه‌می‌دهد: رسیدگی به وضعیت قامتی دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است كه اهمیت دادن به این موضوع، وظیفه‌ای سنگین برای اداره‌كل تربیت‌بدنی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

بهمنی اضافه می‌كند: اگر به رشد، ساختار قامتی و در كل به وضعیت تندرستی دانش‌آموزان اهمیت داده شود، مطمئناً آنها با سلامتی جسمانی شایسته‌ای كه كسب می‌كنند، می‌توانند در تمام عرصه‌ها برای ایران اسلامی افتخار آفرینی كنند.

* نخبه‌های ورزشی در مدارس كی شكار می‌شوند؟

سال‌هاست دانش‌آموزان ساعت ورزش كه می‌شود منتظر می‌مانند تا معلم ورزش از فایل طوسی رنگ، چند توپ بسكتبال و والیبال در آورد و به آنها بدهد تا دنبال بازی و تفریح بروند؛ آخر سال هم كه می‌شود چند تا تشك وسط حیاط مدرسه پهن می‌شود و معلم می‌گوید «هر كه دراز نشست بیشتری بزند نمره بهتری می‌گیرد».

شاید هر از گاهی طرح‌های جالب ارائه شود اما كلیت ورزش مدارس اینگونه است؛ درحالی كه در بعضی از كشورها، آموزش و پرورش و باشگاه‌هایی متولی ورزش پایه هستند؛ آنها استعدادها را كشف و پرورش داده و فدراسیون‌ها قهرمان‌پروری می‌كنند.

البته حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در تاریخ 14 مهر با اشاره به باخت تیمی ملی ایران به كویت، گفت «دلیل این باخت، تخصصی نبودن ورزش پایه در كشور است و این ضعف از تعطیلی ورزش دانش‌آموزی در سال‌های گذشته نشأت گرفته است» این صحبت وزیر آموزش و پرورش نگاه مثبت وی را به ورزش دانش‌آموزی می‌رساند كه جای تقدیر دارد.

*تیرك دروازه فوتبالمان مناسب نیست

وارد یكی از مدرسه‌های شهر تهران كه می‌شویم، در ابتدای ورودمان نگاه‌ها به دو تیرك لخت دروازه فوتبال، می‌خورد كه روبروی هم قرار گرفته‌اند.

امیرحسین دانش آموز اول دبیرستان این مدرسه می‌گوید: تیرك‌های دروازه مدرسه ما به شكل ناموزون و نامتناسب هستند همچنین از تور دروازه خبری نیست.

وی به تفاوت این تیرك‌ها با تیرك‌های استاندارد اشاره می‌كند و ادامه می‌دهد: تفاوت تیرك دروازه، به گِرد بودن آهن آنهاست كه هنگام برخورد بازیكنان با آن، آسیب‌ كمتری ببینند در حالی كه تیرك‌های دروازه فوتبال مدرسه‌ ما چهار ضلعی طراحی شده است و حتی پشم شیشه به دور آن نبسته‌اند كه خطر‌پذیری آن كمتر شود.

امیر حسین می‌افزاید: ما به جای چمن‌، بر روی آسفالت‌های سخت و سیاه حیاط مدرسه فوتبال بازی می‌كنیم.

*تورهای وصله دار والیبال

كمی آن طرف‌تر تورهای والیبالی را می‌بینیم كه یك سمت آن با طناب به میله‌ای وصل شده است و طرف دیگر آن به نرده‌های پنجره‌ كلاسی كه به حیاط اشراف دارد، گره خورده است.

در تمام این تور والیبال، جای سالم پیدا نمی‌شود و هر قسمت از آن گره خورده یا پوسیده و پاره شده است.

اگر مدرسه‌ای همچنان از امكانات سالم و كافی برخوردار نباشد، این كم‌كاری متوجه مسئولان و مدیر آن مدرسه است؛ از دانش‌آموزان و اولیا آنها خواهشمندیم تا از طریق شماره تماس 1820 شكایات خود را به ما اطلاع دهند تا طی مدت 24 ساعت پیگیری‌های لازم انجام گیرد

علی، یكی از دانش‌آموزان مقطع سوم دبیرستان این مدرسه به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: این تورها فقط برای ورزش والیبال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلكه برای بازی با بدمینتون هم می‌توان از آن استفاده كرد.

وی با بیان اینكه هر فردی كه از این قسمت حیاط عبور می‌كند مجبور است كه خم شود، ادامه می‌دهد: قد ما بلند نیست و نمی‌توانیم تور را بالاتر وصل كنیم؛ بارها پیش آمده است كه برخی از دوستانمان هنگام دویدن و بازی در حیاط متوجه تور نشدند و سرشان به آن برخورد كرده و نقش بر زمین شدند.

*دعوا برای بازی فوتبال یا بسكتبال

سینا كه دوم دبیرستان است، می‌گوید: در مدرسه ما، زمین بسكتبال با زمین فوتبال مشترك است یعنی به دلیل كوچك بودن حیاط مدرسه ما یا باید فوتبال بازی كنیم یا بسكتبال! گاهی وقت ها هم سر این موضوع با هم دعوا می‌كنیم.

*دبیر ورزش متخصص و با انگیزه می‌خواهیم

وقتی از مدیر این مدرسه‌‌ كه در مركز تهران واقع است، درباره امكانات كم و محدود ورزشی مدرسه پرسش می‌شود، می‌گوید: مهمترین مشكل ما، كمبود فضای حیاط مدرسه و معلمان ورزش است.

توپ های کم باد مدرسه،زنگ ورزش،تربیت بدنی

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» ادامه می‌دهد: اكثر معلمان ورزشی از تخصص و انگیزه كافی برخوردار نیستند حتی تعدادی از آنها، معلمان دیگر رشته‌های درسی هستند و در رشته‌های ورزشی تخصصی ندارند. شاید باور نكنید ولی من معلم ورزشی در سال‌های گذشته داشتم كه فوق لیسانس علوم اجتماعی داشت.

مدیر این مدرسه كه نمی‌خواهد نامش فاش شود، نبودن سالن ورزشی مجزا را یكی دیگر از دلایل رشد نكردن ورزش در بین دانش‌آموزان عنوان می‌كند و می‌افزاید: بسیاری از دانش‌آموزان از استعداد زیادی در رشته‌های مختلف برخوردار هستند و اگر زمینه رشد و شكوفایی آنها فراهم شود، مطمئناً در سلامتی و قدرتمند شدن ورزش ملی كشور، مؤثر است.

* با 50 دقیقه ورزش در هفته كسی ورزشكار نمی‌شود

مدیر مدرسه‌‌ای درجنوب شهر تهران، كم بودن ساعات ورزشی در مدارس را یكی از عوامل توجه نكردن دانش‌آموزان و اولیا به زنگ ورزش در مدارس می‌داند و تصریح می‌كند: از 80 دقیقه‌ای كه در هفته برای زنگ ورزش اختصاص داده شده است، باید 10 الی 20 دقیقه، معلم ورزش در مورد آئین‌نامه‌ها،دستورالعمل‌ها و راه و رسم هر ورزش آموزش لازم را به دانش‌آموزان بدهد و بعد از آن، دانش‌آموزان را برای نرمش و گرم كردن به حیاط بفرستد كه در این صورت شاید دانش‌آموزان فقط 50 دقیقه فرصت ورزش داشته باشند.

وی بیان می‌كند: با 50 دقیقه ورزش در هفته، كسی ورزشكار نمی‌شود و این در حالی است كه در فصل پاییز و زمستان به علت سرمای هوا و شرایط نامناسب حیاط مدرسه، عملا ورزش كردن برای دانش‌آموزان مقدور نیست، مگر آنكه دانش‌آموزان به سالن ورزشی بروند كه هزینه‌ آن برای مدرسه دولتی سنگین است.

این مدیر مدرسه ادامه می‌دهد: ما برآورد كردیم هزینه حفاظ‌هایی كه باید دور حیاط نصب كنیم تا مانع از عبور توپ از حیاط شود حدود 5 میلیون تومان می‌شود یا هزینه حفاظ‌هایی كه به دور آهن‌ها و تیرك‌ها نصب می‌كنیم تا دانش‌آموزان آسیب‌ كمتری ببرند مبلغ بالایی است در حالی كه مدارس دولتی چنین بودجه‌ای ندارند.

وی امكانات اولیه ورزشی در مدارس را با توجه به بودجه‌ای كه در اختیار مدارس قرار گرفته است، ناكافی می‌داند و می‌افزاید: یك تور والیبال مناسب بیت 20 تا 40 هزار تومان، و توپ بسکتبالی كه 10 كلاس در طول یك سال باید از آن استفاده كنند بالغ بر 28 هزار تومان است؛ با این حال ما تمام توان و هزینه خود را برای ارتقای سطح علمی و ورزشی دانش آموزان به كار می‌گیریم.

این مدیر مدرسه با اشاره به كمبود معلم ورزش متخصص در مدارس، می‌افزاید: خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش این خطر را حس كردند و برای رفع این مشكل 15 هزار معلم ورزش متخصص را به آموزش و پرورش تزریق كردند.

*تأسیس «مدرسه ورزش» در شهر تهران

محمد بنیادی، معاون پرورشی و تربیت بدنی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» ضمن اشاره به تجهیز مبلمان ورزشی، نمازخانه‌ها و كلاس‌های درسی مدارس، در سه ماه تابستان امسال، اظهار می‌دارد: در سه ماه تابستان امسال تمامی دانش‌آموزان، مدیران و فرهنگیان مدارس شهر تهران بسیج شدند تا مدرسه را با مرمت‌سازی و بهسازی، برای ورود دانش‌آموزان آماده و مهیا كنند.

توپ های کم باد مدرسه،زنگ ورزش،تربیت بدنی

وی ادامه می‌دهد: تمامی مدارس شهر تهران را موظف كردیم كه از تمام ظرفیت‌ها، امكانات و پتانسیل‌ سازمان‌های همجوار استفاده كنند تا تمام مدارس شهر تهران از سالن‌های ورزشی و سالن‌های اجتماع بهره‌مند شوند.

بنیادی با اشاره به توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش، به تأسیس «مدرسه ورزش» در شهر تهران، تصریح می‌كند: تهران نخستین استانی است كه طرح«مدرسه ورزش» را افتتاح كرده است، و هم‌اكنون 7 مدرسه ورزشی در مناطق 4، 6، 14و17 ،مشغول به فعالیت هستند كه تابلویی تحت عنوان مدرسه ورزش در این مدارس برافراشته شده است.

وی «مدرسه ورزش» را، فعالیتی ورزشی و تخصصی می‌داند كه در كنار درس‌های عمومی دانش‌آموزان به شكل مضاعف و مكمل مدیریت می‌شود و می‌گوید: این فعالیت‌ها با سرفصل‌های مشخص و برنامه‌ریزی شده در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

بنیادی ادامه می‌دهد: كلیه استخر‌های شهر تهران از اول مهرماه،‌در اختیار 95 هزار دانش‌آموز مقطع سوم ابتدایی قرار گرفته است تا با آموزش شنا در پروسه‌ای یك ساله، در پایان سال تحصیلی 90 ـ 89 شاهد یادگیری شنا در بین تمامی دانش‌آموزان درمقطع سوم راهنمایی باشیم.

*با شماره تماس 1820 شكایات خود از ورزش مدارس شهر تهران پیگیری كنید

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نامناسب بودن فضا و امكانات ورزشی مدارس شهر تهران، بیان می‌دارد: به طور مستقیم، مبلغ 200 هزار تومان به حساب هر مدرسه واریز كرده‌ایم تا مسئولان مدارس ،مسائل بدیهی مانند تیرك‌های دروازه، تور والیبال، رنگ آمیزی و دیگر نیازهای ورزشی را تأمین كنند.

بنیادی اضافه می‌كند: اگر مدرسه‌ای همچنان از امكانات سالم و كافی برخوردار نباشد، این كم‌كاری متوجه مسئولان و مدیر آن مدرسه است؛ از دانش‌آموزان و اولیا آنها خواهشمندیم تا از طریق شماره تماس 1820 شكایات خود را به ما اطلاع دهند تا طی مدت 24 ساعت پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

*رهبر معظم انقلاب: احساس نیاز به ورزش را در همه افراد زنده كنید

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و معاونان سازمان تدبیت بدنی در 8 دی ماه سال 75، فرمودند«هنرتان را باید صرف كنید،برای اینكه روح ورزشكاری، ورزش‌خواهی و احساس نیاز به ورزش را در همه، در جوان‌ها و پیرها،زنده كنید».

ایشان اضافه كردند «وظیفه اصلی دولت و مسئولان ورزش كه از قِبَل دولت تعیین می‌شوند، این است كه این شوق را در مردم زنده كنند، از هرطرفی كه نگاه كنید، ورزش یك نیاز ویك ضرورت است و این ضرورت را اكثر مردم نمی‌دانند وبه آن توجه ندارند.شما باید كاری كنید»

حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای ادامه دادند «این یك كار بلند مدت است، یك فرهنگ است.این فرهنگ،باید در جامعه به وجود آید و باید جا بیفتد. همه احساس كنند كه به ورزش نیاز دارند؛ این، كار اصلی شماست كه بایستی آن را انجام دهید».

منبع:فارس

تنظیم برای تبیان:هنگامه سهرابی