تبیان، دستیار زندگی
تهدید بزرگ برای تهران بزرگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهدید بزرگ برای تهران بزرگ

هزار هکتار بافت فرسوده تهدیدی بزرگ برای تهران

اجتماعی - به گفته مسوولان وزارت مسکن و شهرسازی در تهران تاکنون بیش از 3 هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی شده است که بیشترین بافت فرسوده در کشور متعلق به این کلانشهر استّّ.

حالا دیگر چندسالی می‌شود که ماجرای بازسازی بافت‌های فرسوده تهران جزء یکی از برنامه‌های طولانی مدت شهرداری تهران شده است. برنامه‌ای که هر وقت در مورد آن صحبتی می‌شود امکان ندارد موضوع شعاری شدن و نه اجرا شدنش، در میان صحبتها نباشد. بحث لزوم بازسازی بافتهای فرسوده تهران همیشه موقعی بیشتر داغ می‌شود که در شهری اطراف و یا منطقه‌ای از تهران زلزله‌ای بیاید و مسئولان وزارت مسکن و شهرداری را دوباره به فکر بیندازد برای بازسازی بافتهای فرسوده کلان‌شهر تهران.

به گفته مسوولان وزارت مسکن وشهرسازی در تهران تاکنون بیش از 3 هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی شده است که بیشترین بافت فرسوده در کشور متعلق به این کلان شهر است.

طبق قانون، 10 هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون مصوب مجلس در اختیار دولت است که با این اعتبارات باید شهرداری ها را حمایت کند. گرچه مسئولان شهرداری تهران تا کنون به تنهایی اقدامات موثری در این زمینه انجام داده و تسهیلات زیادی را برای داوطلبان قائل شده، اما روند نوسازی‌ها در این چندساله نشان می‌دهد که اجرای سریع این قانون نیاز به حمایت بیشتر مالی دولت دارد و حتی طرح ١٦ ماده ای که با نام «حمایت از احیاء بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری» در تیرماه گذشته به تصویب مجلس رسید هم هنوز چندان کارساز نبوده است. بر اساس این مصوبه دولت مجاز شده است که  سالانه 10 هزار میلیارد ریال در بودجه سنواتی کل کشور برای احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری لحاظ کند. با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر شده است که هزینه‌های بخش‌های غیردولتی به‌منظور تامین خدمات و فضاهای عمومی، فرهنگی، گردشگری، آموزشی، مذهبی و ورزشی در مناطق یادشده به‌عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی مودیان در نظر گرفته شود.

تهدید بزرگ برای تهران بزرگ،بافت فرسوده،تهران

بافت‌های فرسوده که براساس مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری و کمیسیونهای ماده(5) مشخص می‌شود درصد قابل توجهی از فضاهای شهرها و روستاها را به خود اختصاص می‌دهد. این بافت‌ها به علت فرسودگی واحدهای مسکونی، تأسیسات و شبکه‌های آبرسانی، برق رسانی و گازرسانی، کوچه‌ها و خیابانهای کم عرض، عدم برخورداری از شبکه‌های فاضلاب و سرویس‌های بهداشتی، امنیتی، فرهنگی و آتش‌نشانی محل زندگی کارگران خارجی، مهاجرین وارده به شهر و روستا و کانون بزهکاری و ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی است.

هرچند مسوولان وزارت مسکن وشهرسازی پس از وقفه ای دوباره شعار نوسازی بافت فرسوده را بر سر زبانها انداخته اند اما به گفته برخی از ساکنان بافت فرسوده، دولت در اعطای تسهیلات حمایتی از آنها نکرده است.

در این بین وزیر مسکن وشهرسازی هم اعلام کرده است که احیای 65 هزار هکتار بافت فرسوده به تنهایی توسط دولت  امکان‌پذیر نیست، چراکه با وجود 65 هزار اینکه دولت نباید وارد بازسازی بافت‌های فرسوده شهری شود بلکه باید مردم محور این بازسازی قرار گیرند.

شهرداری تهران به این نتیجه رسیده است که نوسازی بافت‌های فرسوده که یک هزار هکتار آن در شرایط بحران است را با مشارکت خود مردم به تحقق برساند.به همین منظور سازمان نوسازی شهر تهران در راستای نوسازی و توانمند‌سازی‌ بافت‌های فرسوده با رویکرد مشارکت و شهروندمداری اقدام به تهیه طرح‌های منظر شهری کرده و بخش‌هایی از بافت‌های تعیین شده در محله‌های قدیمی را به تعدادی از مهندسان مشاور سپرده است که به‌عنوان دفاتر خدمات نوسازی محل‌ها در مناطق به‌عنوان یک مدعی رسمی از سوی مردم اقدام به پیگیری مسائل آنها برای نوسازی بافت فرسوده از سوی دولت، شهرداری‌ها و بانک‌ها می‌کنند.

تنظیم برای تبیان:هنگامه سهرابی

منبع خبرآنلاین