تبیان، دستیار زندگی
آلبرت اینشتین در 24 اسفندماه سال 1258 هجرى شمسى در شهر اولم (ulm) آلمان به دنیا آمد. در زمان تولد ، مادر آلبرت به خاطر اینکه سر او بسیار بزرگ بود و حالتی عجیب داشت بسیار نگران بود. هرچند که با رشد او، کم کم بزرگی سرش کمتر به چشم می‌آمد، اما از عکس‌های او
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نابغه یا کند ذهن؟
آلبرت اینشتین

آلبرت اینشتین در سال 1955 در شهر اولم  آلمان به دنیا آمد. در زمان تولد ، مادر آلبرت به خاطر اینکه سر او بسیار بزرگ بود و حالتی عجیب داشت بسیار نگران بود. هرچند که با رشد او، کم کم بزرگی سرش کمتر به چشم می‌آمد، اما از عکس‌های او معلوم است که سر او نسبت به بدنش بزرگ‌تر بوده است.

یکی دیگر از مشهورترین جنبه‌های کودکی اینشتین این است که او خیلی دیرتر از بچه‌های معمولی صحبت کردن را آغاز کرد. طبق ادعای خود اینشتین، او تا سن سه سالگی حرف زدن را آغاز نکرده بود و بعد از آن هم حتی تا سنین بالاتر از نه سالگی به سختی صحبت می‌کرد.

به دلیل پیشرفت کند کلامی اینشتین، و گرایش او به بی‌توجهی به هر موضوعی که در مدرسه برایش خسته کننده بود و در مقابل توجه صرف او به مواردی که برایش جالب بودند باعث شده بود که برخی، همچون خدمه منزل اینشتین، او را کند ذهن بدانند. البته در زندگی اینشتین، این اولین و آخرین باری نبود که چنین نظرات آسیب شناسانه‌ای به او نسبت داده می‌شد.

«هرمان» پدر وى یك مهندس برق بود كه تبحر چندانى در امور اقتصادى نداشت. مادرش «پائولین» نیز زنى خانه دار بود كه گاهى ویولن تدریس مى كرد.

وقتی اینشتین پنج ساله بود، پدرش به او یک قطب‌نمای جیبی نشان داد و اینشتین پی برد که در فضای خالی چیزی بر روی سوزن تأثیر می‌گذارد . او بعدها این اتفاق را یکی از تحول‌آمیزترین اتفاقات زندگی‌اش توصیف کرد.

در همان سالها دانشجویی به نام مکس تالمود، که به مدت شش سال به منزل خانواده اینشتین می‌آمد، و او را با مهم‌ترین متون علمی و فلسفی آشنا کرد. همچنین در اواخر دوران کودکی و اوایل دوران بزرگسالی، دو عموی او با توصیه و تهیه کتاب‌هایی در زمینه علم ، ریاضی و فلسفه ، به رشد فکری او کمک می‌کردند.

آلبرت اینشتین

اینشتین اولین فعالیت علمی خود را با عنوان بررسی وضعیت اتر در زمینه‌های مربوط به مغناطیس، در همان زمان برای یکی از عموهایش می‌نوشت.

اینشتین در 9 سالگى تحصیلات خود را در مدرسه «لوئیت پولد» مونیخ آغاز كرد. گرچه او برای ملحق شدن به خانواده ی خود نتوانست مدرک تحصیلی خود را بگیرد و مجبور به مهاجرت شد.

در سن ۱۶ سالگی، او آزمایش ذهنی که به آیینه آلبرت اینشتین شهرت دارد را انجام داد . او پس از خیره شدن به آیینه ، آزمایش کرد که اگر با سرعت نور حرکت کند چه اتفاقی برای تصویرش خواهد افتاد ؛ نتیجه‌گیری او مبنی بر اینکه سرعت نور مستقل از بیننده‌اش است، بعدها به یکی از دو فرضیه نسبیت خاص تبدیل شد.

وی در سن 17 سالگی توانست در سوئیس مدرک دیپلم خود را بگیرد و در رشته های مختلف ریاضی و فیزیک مشغول به تحصیل و مقاله نویسی شد.

در سن 23 سالگی ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد و در سال های بعدی زندگی اش موفق به گرفتن مدرک دکتری شد.

اینشتین به بررسی و نظریه پردازی در حوضه های مختلف علمی و به خصوص فیزیک و ریاضی پرداخت. فرضیه ها و نسبیت های زیادی از جمله ،هم‌ارزی جرم و انرژی، مکانیک کوانتوم، مکانیک آماری، کشف قانون اثر فوتوالکتریک و ... را مطرح کرد که در این رشته کمک شایانی برای فیزیکدانان و محققین بود.

تهیه و تنظیم : مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

 ماری کوری کاشف اورانیوم

 کاشف الکل

 ارشمیدس چه یافته بود؟

 به بهانه ی روز پزشک

 ملاصدرای شیرازی عارفی فرزانه

 شیخ بهایی کودکی از بعلبک

 خواهران برونته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.