تبیان، دستیار زندگی
راشل کوری دختر 23 ساله آمریکایی که به همراه دوستانش برای حمایت از مردم فلسطین به غزه سفر کرده بود توسط راننده بلدوزر اسرائیلی کشته شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راشل کوری زیر بلدوزر صهیونیست ها

راشل کوری دختر 23 ساله آمریکایی که به همراه دوستانش برای حمایت از مردم فلسطین به غزه سفر کرده بود توسط راننده بلدوزر اسرائیلی کشته شد.

راشل کوری

روز یکشنبه 16مارس 2003 است. راشل کوری دختر آمریکایی 23 ساله، از اهالی شهر المپیا در ایالت واشنگتن، به همراه 8 تن از دوستانش [پنج آمریکایی و سه انگلیسی] از اعضای "جنبش جهانی همبستگی با ملت فلسطین " (International Solidarity Movement) که برای حمایت از مردم فلسطین به سرزمین های اشغالی سفر کرده اند. آنها به محله "السلام " رفح آمده اند و سعی می‌کنند که از اقدام یک دستگاه بولدوزر نظامی رژیم صهیونیستی، در ویران کردن خانه یک فلسطینی، جلوگیری کنند.

راشل در برابر بولدوزر می‌ایستد و از راننده می‌خواهد که آن را متوقف سازد.

راشل پیراهن پرتقالی شبرنگی به تن دارد که از دور هم قابل تشخیص است. این فعال صلح، با بلندگوی خود با راننده بولدوزر صحبت می‌کند. بقیه دوستانش نیز در فاصله 20 تا 15 متری راشل، با فریاد از راننده بولدوزر می‌خواهند که توقف کند. اما بولدوزر همچنان به سوی راشل حرکت می‌کند، راشل روی یک تل خاک می‌رود؛ اما بولدوزر 60 هزار کیلویی به او امان نمی دهد، بدن راشل را به زیر می‌کشد، تیغه بولدوزر او را در خاک دفن می‌کند. در همین زمان دوستان راشل فریاد می‌کشند و به راننده بولدوزر اشاره می‌کنند که توقف کند!

بولدوزر چند متر جلوتر می‌ایستد. بیل فولادیش را کاملا پایین می‌آورد و به سمت عقب حرکت می‌کند تا خوب مطمئن شود که بدن راشل را درهم شکسته است. پس از این جنایت هولناک، نظامیان اشغالگر هیچ ‌گونه کمکی به راشل نمی‌کنند. چند دقیقه بعد، یک آمبولانس فلسطینی به محل حادثه می‌رسد و راشل را به بیمارستانی در رفح منتقل می‌کند. راشل همان جا جان می‌دهد.

مرگ دلخراش راشل کوری تنها دو روز در برخی رسانه‌‌ها منعکس شد. غیر از روزنامه‌‌های ایالت واشنگتن عملاً هیچ رسانه دیگری در پیگیری این جنایت مخوف، یا مراسم ختم و یادبود او در غزه که با دخالت تانک‌‌های اسرائیلی به هم خورد و یا درباره عبور فخر فروشانه و با استهزاء بولدوزر قاتل از کنار مراسم و مزاحمت نیروهای اسرائیلی برای آمبولانس حامل پیکر راشل و یا درباره مجوز ندادن به والدین او برای سفر به فلسطین، گزارشی منتشر نکرد.

فردای روز شهادت راشل، ارتش اسرائیل 9 غیر نظامی فلسطینی از جمله سه کودک را به شهادت رساند.

گزارش دادگاه بررسی پرونده راشل کوری در اسرائیل

"استیسی سولیوان " مسئول رسانه‌ای بنیاد راشل کوری با ارسال نامه‌ای، خبرگزاری فارس را از جزئیات دادگاه رسیدگی به پرونده قتل راشل کوری دختر 23 ساله آمریکایی باخبر ساخت.

هفت سال از جنایتی که یک صهیونیست در فلسطین اشغالی در حق " راشل کوری " دختر جوان آمریکایی صلح طلب مرتکب شد گذشته است. دختری که در دفاع از حقوق مردم فلسطین قیام کرد و رژیم صهیونیستی سرانجام به فشار خانواده راشل تن داد و نخستین جلسه دادگاه این جنایت برگزار شد.

*شهادت شاهدان از پشت پرده به‎ دور از چشم حاضران و قاضی

"استیسی سولیوان " مسئول رسانه‌ای بنیاد راشل کوری ، در این خصوص اعلام کرد: دادگاه شهر حیفا روز پنج ‎شنبه با دستور دولت اسرائیل مبنی بر اینکه شاهدان عینی که در دادگاه حاضر می‌شوند، از پشت پرده‌ و به دور از چشم حاضران و حتی قاضی در دادگاه شهادت دهند موافقت کرد.

سولیوان با بیان اینکه این اقدام غیرعادی است، اعلام کرد که وکلای متهم اعلام کردند که چنین اقدامی برای حفظ امنیت متهمان و سربازان ضروری است و نباید تصاویر آنان منتشر شود.

طبق شکوائیه خانواده راشل کوری که علیه دولت اسرائیل اقامه شده است، راننده بلدوزری که جان راشل کوری را زیر شنی‌های بلدوزر خود گرفت، متهم اصلی در کشته شدن راشل کوری است.

* درخواست عجیب وکلای متهم بنابر سند محرمانه ایهود باراک

راشل کوری

درخواست عجیب وکلای متهم بنا بر سندی امنیتی و محرمانه صورت گرفته است که ایهود باراک وزیر دفاع این رژیم در سال 2008 صادر کرده است هرچند که وکلا هنوز دلایل مستند خود را برای دلیل نگرانی خود از حفظ جان شاهدان ارائه نکرده‌اند.

شهادت‌ دادن شاهدان از پشت پرده که آن هم قرار است به نفع متهم ادا شود، امری بسیار عجیب است که حقوقدانان مختلف، قانونی بودن آن را رد و تصریح می‌کنند که شاهد باید شهادت خود را در حضور دادگاه، قاضی و شاکیان اعلام کند.

*رد درخواست خانواده راشل برای ملاقات شهود توسط اسراییل

خانواده راشل کوری درخواست کرده‌اند که شاهدان را پس از شهادت و خارج از دادگاه ملاقات کنند ولی این درخواست نیز رد و اعلام شده است که خانواده مقتول حتی پس از دادگاه نیز حق دیدن شاهدان را ندارند.

نکته عجیب ‌تر این است که بنابر اعلام، قرار است که متهم یعنی همان راننده بولدوزری که راشل را کشته است نیز به همین صورت در دادگاه حاضر شود.

سولیوان گفت: راننده بلدوزر و سرباز دیگری که شاهد این ماجرا بوده است شهادت خود را در جلسه اول دادگاه با نام مستعار "ا.س " و با صدایی بسیار ضعیف و از پشت پرده ادا کرد و به دادگاه اعلام کرده اند که چیز زیادی از ماجرا به خاطر نمی‌آورد.

*سخنان سیدنی کوری مادر راشل در دادگاه

سیدنی کوری مادر راشل گفت که راشل برای دفاع از خانواده‌های فلسطینی مقابل دیوار خانه آنان ایستاد و خانواده فلسطینی پشت وی ایستادند ولی اکنون شاهدیم که اسرائیل سربازان خود را پشت دیوار و پرده مخفی می‌کند تا ما نتوانیم آنان را ببینیم. اسرائیل هفت سال است که متهمان را مخفی کرده است. کجاست عدالتی که از آن دم می‎زنید؟

*شهادت رئیس واحد بازپرسی وابسته به ارتش اسراییل در دادگاه

ماجرا وقتی جالب ‌تر می‌شود که "شالوم میکالی " رئیس واحد بازپرسی وابسته به ارتش، شهادت خود را پنج‎ شنبه گذشته در مقام ناظر بازرسی ادا کرد و مدعی شد اصلاً دلیلی وجود ندارد که کسی در این ماجرا متهم و محاکمه شود.

شالوم میکالی کسی است که در تحقیقات قتل "امان الحمص " نوجوان فلسطینی در غزه مسئول بازپرسی و تحقیقات بود. این نوجوان فلسطینی در سال 2004 با گلوله سربازی اسرائیلی کشته می‌شود ولی این مسئول صهیونیست با اهمالی عامدانه ‌که در تحقیقات اعمال می‌کند، سرباز صهیونیست سرانجام تبرئه می‌شود.

* مسئول تحقیقات پرونده حتی به محل قتل هم نرفته است

سولیوان به فارس گفت: حال چنین اهمالی نیز درباره تحقیقات قتل راشل اتفاق افتاده است مثلاً اینکه میکالی که مسئول تحقیقات این پرونده است، حتی حاضر نشده است به محل قتل برود زیرا به زعم وی شکل منطقه در آنجا تغییر یافته است.

همچنین اعلام کرد که در محل حادثه یا روی بدنه بلدوزر هیچ خونی ندیده است که ریخته باشد و ادعا کرده است دوربینی را که از محل حادثه فیلم گرفته است و کل ماجرا را ضبط کرده است، نتوانسته است تا یک هفته پس از حادثه بیابد. این در حالی است که این دوربین به افسران بلند پایه ارتش تعلق دارد و زمانی که از میکالی سؤال شد که چرا نتوانسته است دوربین را بیابد ادعا کرد که "به نظرم این مسئله به ماجرا ارتباطی ندارد ".

*همه تلاش‌ها برای یافتن شواهد و مدارک شکست خورده است

راشل کوری

عدالت در دادگاه راشل کوری زمانی به اوج می‌رسد که چنین افسر تحقیقاتی مانند میکالی نه تنها هنوز ریاست واحد تحقیقات را به‎ عهده دارد بلکه از درجه سروانی یک درجه ترفیع گرفته است.

"گریگ کوری " پدر راشل کوری با ابراز ناامیدی اعلام کرد: همه تحقیقات و تلاش‌ها برای یافتن شواهد و مدارک شکست خورده است، این وضعیت، آن وعده‌هایی نبود که دولت آمریکا به ما داده بود.

* نظامیان و مقامات امنیتی اسراییل در برابر غیر یهود مصونیت دارند

گفتنی است که نمایندگان سفارت آمریکا در تمام بحث‌ها و در جلسه‌ دادگاه حاضرند و در جریان جزئیات تحولات و اخبار دادگاه هستند.

بر اساس گزارش‌هایی که از درون رژیم صهیونیستی منتشر شده است، نظامیان این رژیم و همه مقامات امنیتی و نظامی این رژیم در خصوص جنایاتی که در حق غیر یهود مرتکب می‌شوند، مصونیت دارند.

"کمیته عمومی مبارزه با شکنجه در اسرائیل " سال گذشته گزارشی به نام "فقدان تحقیق و مجازات برای بازجوهای دستگاه امنیت عمومی اسرائیل (شاباک) " منتشر کرد و در آن به موضوعی به نام "حمایت و مصونیت " پرداخت که هر فردی که در شاباک فعالیت می‌کند از آن برخوردار است.

همچنین کمیته اسرائیلی "لانداو " در تحقیقاتی که چند سال گذشته درباره قتل شماری از فلسطینی‌ها به دست نظامیان اسرائیل به عمل آورد، فاش کرد که مأموران شاباک و کسانی که در دادگاه حاضر می‌شوند، در سال‌های گذشته به صورت برنامه ‌ریزی شده و مداوم در دادگاه‌ها دروغ گفته‌اند و این کار با هماهنگی مسئولان بلند پایه و مقامات امنیتی صورت گرفته است.

جلسات بعدی دادگاه قرار است در تاریخ 17، 18، 21 ماه اکتبر برگزار شود.

تنظیم : فرهنگ پایداری تبیان