تبیان، دستیار زندگی
می دانیم بسیاری از شیعیان مخلص ائمه در شهرهای مختلف جهان و حتی کشورهای غیر مسلمان زندگی می کنند و در عین حال ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خادم امام رضا(ع) - جناب آقای رکنی یزدی

مصاحبه ای را انجام دادیم با آقای محمد مهدی رکنی یزدی یکی از خدام حرم مطهر حرم رضا(ع)

مصاحبه با خادم امام رضا(ع)

1- لطفا خودتان را معرفی بفرمائید؟

اینجانب محمد مهدی رکنی یزدی استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد زبان و ادبیات فارسی گرایش قرآنی

2- چند سالتان است؟

متولد سال 1309 می باشم.

3- چند سال است که توفیق خادمی حرم امام رضا را دارید؟

نزدیک به 26 سال.

4- چه طور شد که خواستید خادم حرم شوید؟

در آغاز انقلاب اسلامی حدود سال 59 دانشگاه ها تعطیل شد و در پی تعطیلی دانشگاه ها هر یک از استادان باید به یکی از مراکز فرهنگی مشغول می شدند آستان قدس هم اداره کوچکی به نام اداره امور فرهنگی داشت و من بنا بر درخواست مصرانه تولیت معظم آستان قدس از دانشگاه مامور به خدمت در اداره امور فرهنگی شدم و پس از مشغول به کار احساس نیازمندی به کتاب و انتشارات را نمودم و از جمله کتاب های انتشار یافته توسط من به توفیق الهی کتاب شوق دیدار است که حاوی مباحث پیرامون زیارت می باشد این کتاب بعدا توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی 5 بار تجدید چاپ شد در سال گذشته بنا بر پیشنهاد معاونت تبلیغات و ارتباطات تلخیص گردید به نام برگزیده شوق دیدار و در سطح گسترده چاپ شد.

5- چه طور شد که به خادمی پذیرفته شدید؟

حدود سال 62 بود که تولیت محترم آستان قدس رضوی به بنده فرمودند درخواست خدمت حرم را بکنم و من پس از نوشتن درخواست و موافقت ایشان از سال 62 خادم حرم هستم و این تقاضا خدمت و موافقت آن به خاطر خدمات بی شائبه و تالیفات بسیار زیاد این جانب است.

6- از این که توفیق خادمی حرم حضرت رضا(ع) را دارید چه احساسی دارید؟

سپاس گزاری از نعمت ها حکم عقل است و کاری است که هر روز ما انجام می دهیم از میان نعمات خداوند نعمت ایمان، اسلام و ولایت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) از بزرگترین نعمت ها است. بدیعی است که بنده از این که خداوند چنین توفیقی را به من عطا کرده بسیار سپاسگزارم و در قلب خود احساس شعف و خرسندی می کنم.

7- در حرم چه فعالیت های دارید؟

در حرم برنامه هایی که خدام موظف هستند از جمله که می توان مهمترین آنها مثل جاروب حرم مطهر هنگام صبح یا شب و یا شستشو و ایستادن در یکی از درب های رواق ها در ساعاتی از شبانه روز را نام برد.

8- زیباترین خاطره از دوران خادمی خود را بفرمائید؟

گاهی توفیق زیارتی با خلوص رخ می دهد که این را من جز از عنایت حضرت رضا نمی دانم و تمام این ها برایم خاطره ای به یاد ماندنی و شیرین است.

9- کراماتی را که از امام رضا(ع) دیده اید را بیان کنید؟

حتما حضرت رضا دارای کراماتی هستند نه به آن صورت که عام مردم گمان می کنند و به صورت خلق عادت باشد بلکه زائر سوخته دل حاجتش روا می شود اما به صورتی معقول و معمول به عنوان مثال بنده شاهد بودم شخص کوری بود که برای رفع کوری و بینا شدن چند سال به مشهد می آمد ولی بینا نشد در این میان شخصی پیدا شد و متعهد گردید به عنوان حواله کرد حضرت رضا(ع) هر ماهه مبلغی به او بپردازد تا زندگی اش به عسرت و تهی دستی نگذرد و این برنامه هنوز ادامه دارد.

10-  در مورد عنایاتی که حضرت به خود شما داشته اند صحبت کنید؟

مسلماً اگر عنایت حضرت نبود و پیشنهاد خدمت نمی دادند و من چنین لیاقتی پیدا نمی کردم.

11-  در هنگام گرفتاری چه توسلی داشته اید که جواب هم گرفته اید؟

در عین حالی که حل مشکلات مادی را هم در نظر دارم اما در این سن و سال بشتر از فیوضات معنوی حضرت استمداد می جویم و عاقبت به خیری و افزونی معرفت را از او خواهانم.

12-  یک خادم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

به طور اختصار خادم باید مسلمان راستگوی، درست کردار و با ولای کامل نسبت به پیامبر خدا و فرزندان معصومش و ائمه معصومین باشد.

13- آیا خدمت به اهل بیت(ع) فقط صرفاً خادمی در حرم آنها است؟

می دانیم بسیاری از شیعیان مخلص ائمه در شهرهای مختلف جهان و حتی کشورهای غیر مسلمان زندگی می کنند و در عین حال ارتباط قلبی و روحی زیادی با ائمه(ع) دارند و حق مطلب این است همان طور که خود ائمه فرموده اند ما باید اولاً به فضل و برتری آنان بر سایر مردم قائل باشیم ثانیاً محبت آنان را در دل داشته باشیم ثالثاً این معرفت و محبت طبعاً ما را به پیروی از دستورات آنان که جز حکم خدا نیست وادار می کند ناگفته نماند که ولای حضرت علی(ع) و فرزندان معصومشان به قدری مهم است که آیاتی از قرآن نیز آن را تایید می کند که از آن جمله می توان به سوره شورا آیه 23 که می فرماید: قُل لا اَسئلَکُم عَلیه اَجراً اِلا اَلمَوَدَه فِی اَلقُربا اشاره نمود.

14-  اگر بخواهید الان یک جمله به آقا علی بن موسی الرضا(ع) عرض کنید چه می گویید؟

می گویم از عنایات شما صمیمانه تشکر می کنم که هم توفیق خدمت گزاری در حرم مطهر به من عنایت کردید و هم توفیق تالیف چندین کتاب و مقاله در معرفی شما خاندان پیامبر.

و السلام و علیکم و رحمه اله و برکاته


تهیه و تنظیم برای تبیان: دفتر مشهد