تبیان، دستیار زندگی
توصیه هایی برای در امان ماندن از هجوم جانوران در یک سفر ماجراجویانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با دم شیر بازی نکنید!


حیوانات

اگر فکر می کنید ماجراجویی و طبیعت گردی به معنای دستکاری کردن و سرک کشیدن به هر گوشه از طبیعت است، بدانید که راه زیادی تا تبدیل شدن به یک گردشگری حرفه ای در پیش دارید! طبیعت محل زندگی جانورانی است که هیچ دوست ندارند مزاحم زندگی شخصی یا قبیله ای شان شوید. به هر حال شما در هر پوششی و با هر رفتاری از چشم حیوانات  یک دشمن بالقوه هستید که کوچک ترین رفتاری از جانبتان می تواند واکنش های دفاعی آنها را برانگیزد. بنابراین اگر راهی یک سفر طبیعت گردی هستید، این نکته ها را در ورود به قلمروی جانوران به خاطر بسپارید:


1- از جابجا كردن بی مورد سنگ ها، سركشی بی دلیل به لانه پرندگان و حیوانات، لگد كوب كردن گیاهان و رستنی ها، اینجا محل های اطراق جدید و متعدد، شكار یا تعقیب جانداران و خلاصه هر عملی كه به نوعی زندگی و حیات معمول طبیعت را متاثر می سازد خودداری كنید.

2- اگر با لانه جانوران و پرندگان مواجه شدید، به آرامی مانع برهم خوردن وضعیت عادی یا امنیت آنجا شوید و فقط به تماشا كردن بسنده كنید.

3- در مناطقی كه دارای جانوران وحشی است، برای دوری از مزاحمت احتمالی آنها، علاوه بر دقت در انتخاب محل مناسب اطراق، بعد از صرف هرگونه غذا، پس مانده های آن را در پلاستیك یا ظروف محفوظ ریخته، در مكانی مناسب قرار دهید. یكی از بهترین مكان ها آویزان كردن از شاخه درختان است. البته در ارتفاع حداقل 3 متر و بعد از پایان كمپینگ حتما آنها را دفن کنید. مهمترین عامل جذب حیواناتی مانند خرس، روباه، شغال و گرگ بوی انواع غذاهایی است كه ما در اردوها و كمپ ها می بریم.

4- تصور عامه مردم این است كه انسان در طبیعت بكر مدام در معرض تهدید و تهاجم جانورانی مانند گرگ، خرس، گراز یا پلنگ قرار دارد. البته چنین برداشتی از جانداران وحشی كاملا غلط است و اصولا به ندرت مشاهده شده كه طبیعت گردی مورد حمله مستقیم این جانوران قرار بگیرد. به ویژه اگر سعی كنیم آرامش محیط زندگی آنان را مختل نكرده و با كنجكاوی های بی مورد موجودیت این جانداران را تهدید نكنیم.

5- خوشبختانه هنوز تنوع حیاط وحش در ایران تا حدودی زیاد است و شانس مشاهده بسیاری از حیوانات بصورت طبیعی و آزاد در طبیعت وجود دارد. این موضوع را باید به فال نیك گرفته، با برخوردی مناسب و رفتاری صحیح مانع از دور كردن آنها از اطراف خود شده با آنها دوست شویم. عرصه طبیعت قبل از آن كه محل تفریح، ورزش و كوهنوردی ما باشد، مامن و محل زندگی جانوران و بستری برای ادامه حیاط ، تولید مثل و آرامش آنهاست.

6- اگر در طبیعت از جانب بعضی حیوانات احساس خطر كردید، بهترین و ساده ترین كار آن است كه با ایجاد سر و صدا (فریاد، دست و یا سوت زدن جمعی) موجبات دوری آنها از خود را فراهم كنید.البته در این موضوع نباید زیاده روی كرد زیرا ضمن اینكه خطرناك است و می تواند حیوان را به جای فرار برای حمله آماده كند، سكوت و آرامش طبیعت هم بی معنا خواهد شد.

7- با مراقبت، دلسوزی و همدلی همه دوستداران طبیعت و مسئولین حفاظت از محیط زیست می توان دوباره شاهد حضور فراگیر و بی شمار حیوانات، پرندگان و آبزیان در طبیعت بود كه امروز حتی برای مشاهده آنها گاه روزها و هفته ها باید به انتظار نشست.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از سایت بقا در طبیعت