تبیان، دستیار زندگی
این لایحه کار ارزشمندی است که تجربیات قبل و بعد از انقلاب و محاکم خانواده را در آن لحاظ کرده است. شاید یکی از مشکلاتی که به خاطر تعلل‌ها ایجاد شده این است که متاسفانه کم کم افرادی که می فهمند این لایحه چیست آن را در تعارض با حقوق مردان می دانند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویب لایحه خانواده ، افتخاری برای مجلس

بخش حقوقی - فرهاد تجری، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی معتقد است كه تاكنون عمده ایرادات و انتقادات مطرح شده نسبت به لایحه حمایت از خانواده نوعی كلی گویی و استدلالات احساسی بوده است و نمی توان آموزه ها و مولفه های دینی را به خاطر احساسات 4 نفر تعطیل کرد. او هم‌چنین معتقد است اگر فضاسازی ها اجازه دهد و این قانون به تصویب نهایی برسد از بعد تامین حقوق زنان و خانواده از افتخارات مجلس خواهد بود.

تجری

نماینده مردم قصر شیرین در خانه ملت در گفت و گوی خود با پایگاه اطلاع رسانی تبیان هم‌چنین می گوید: شاید اغراق آمیز نباشد اگر بگوییم لایحه حمایت از خانواده، 100 درصد در راستای احقاق حقوق خانم هاست. بلکه برخلاف هجمه ها و تبلیغات علیه این لایحه، حتی می‌توان گفت که مواد این لایحه بیشتر ایجاد تکلیف و محدودیت و ایجاد ضوابط برای مردان است.

او به انتقادات پیرامون این لایحه اشاره می كند و می‌افزاید: کسانی که به صورت فنی، کارشناسانه و از لحاظ حقوقی ایرادهایی به لایحه دارند، ما حاضریم به عنوان عضو کمیسیون حرفشان را در تمام زمینه‌ها بشنویم. اما هیچ‌جا استدلال منطقی و حقوقی نداشته‌ایم و بیشتر استدلالات احساسی و شعاری است و بیش از اینکه به جزییات لایحه پرداخته شود، در این باره کلی‌گویی می شود.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، اساس این لایحه را در جهت حمایت از زنان توصیف می‌كند و می‌گوید: مثلا حضور قاضی خانم و حق اظهارنظر دادن به او در دادگاه، ایجاد مراکز مشاوره خانواده که عمدتا متشکل از متخصصین مشرف به مسایل خانوادگی، اجتماعی و حقوقی هستند، وجود خانم‌ها در گروه‌های کارشناسی و الزام به حضور حداقل 50 درصدی خانم‌ها همه مواردی است که در قوانین و ساختار قضایی کشور ما وجود ندارد و همه این‌ها به خاطر خانم‌هاست.

ما در این قانون سعی کردیم با لحاظ کردن شرایطی که شرع هم تعیین کرده از ازدواج های مجدد عنان گسیخته، بدون ضابطه و از روی هوس جلوگیری کنیم.

تجری از برخی انتقادات مطروحه به این لایحه گلایه می‌كند و می‌گوید:‌ عده ای صرفا بحث ازدواج موقت را مطرح می کنند. مگر ازدواج موقت در جامعه ما وجود ندارد؟ چرا خودشان را گول می زنند؟ واقعیت این است که این نوع ازدواج در جامعه ما انجام می شود. ما گفتیم در جایی که زنی از ازدواج موقت بچه دار شد، این ازدواج ثبت شود تا اگر مردی از روی هوسرانی و یا حتی نیاز ازدواج موقت کرده تکلیف داشته باشد و از نظر قانونی مکلف به تبعات عملش باشد. تمام بحث درباره ازدواج موقت همین است وگرنه تقریبا درهشتاد و چند سال پیش در قانون مدنی ما اشاره به ازدواج موقت شده است.

نماینده مردم قصر شیرین در خانه ملت اضافه می‌كند: کجای این ترویج ازدواج موقت است؟ کجا گفته شده بنگاه ازدواج موقت تشکیل شود. ما صرفا برای همان فرضی که در قانون مدنی آمده و همان واقعیتی که در جامعه وجود دارد تعیین ضابطه کرده ایم. البته همانطور که گفتم ما ندیدیم که نقد حقوقی و فنی به این موضوع شود و بیشتر نقدها صنفی، جنسیتی و فمنیستی است. ای کاش این ها هم فهم درستی از لایحه داشته باشند و بر اساس آن نظر بدهند اما متاسفانه اینگونه نیست و آنها خودشان هم لایحه را نفهمیده اند و تمام 57 ماده لایحه حمایت خانواده را با تمام زوایای مثبت آن در همان یک مقوله ثبت ازدواج موقت -در صورت باردار شدن زوجه- خلاصه کرده اند که همین ماده هم ممکن است رای بیارد یا نیاورد. چرا اساس لایحه را صرفا به این خاطر زیر سوال می برند؟

او بررسی‌های طولانی قوه قضاییه در خصوص لایحه حمایت خانواده اشاره می‌كند و می‌گوید: این لایحه کار ارزشمندی است که تجربیات قبل و بعد از انقلاب و محاکم خانواده را در آن لحاظ کرده است. شاید یکی از مشکلاتی که به خاطر تعلل‌ها ایجاد شده این است که متاسفانه کم کم افرادی که می فهمند این لایحه چیست آن را در تعارض با حقوق مردان می دانند! الان عده ای از آن طرف مخالف شده اند که این قانون برای خانم ها وضع شده، محدودیت های مضاعف و خارج از حد برای مردان ایجاد شده، تقریبا از مردها سلب اختیار شده و آنها از سوی قانونگذار نادیده گرفته شده اند.

تجری البته تاكید می‌كند كه این اعتراضات را قبول ندارد و توضیح می‌دهد: ما در قوانین دیگر حقوق مرد را لحاظ کرده ایم و فلسفه وجود قانون حمایت خانواده که پیش از انقلاب تصویب شده حمایت از خانم ها و حفظ کانون خانواده بوده؛ در همان راستا هم با توجه به مسایل روز و شرایط جدید ما به دنبال این بودیم که با یک بازنگری این قانون را به روز کنیم تا به اقتضای شرایط فعلی جامعه بتوانیم قانونی تصویب کنیم که حقوق زنان و کودکان را تامین کنیم.

در جایی که زنی از ازدواج موقت بچه دار شد، این ازدواج ثبت شود تا اگر مردی از روی هوسرانی و یا حتی نیاز ازدواج موقت کرده تکلیف داشته باشد و از نظر قانونی مکلف به تبعات عملش باشد.

نایب رییس كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه می‌دهد: متاسفانه کسانی هستند که الفبای مسایل فقهی و حقوقی را بلد نیستند اما درباره این لایحه اظهارنظر می کنند و می گویند این لایحه مرگ خانم‌هاست یا لگدکوب کردن شخصیت زنان است. کجا اینگونه است؟ اتفاقا به اعتقاد من این لایحه دقیقا در راستای تامین حقوق خانم هاست و اگر این فضاسازی ها اجازه دهد و این قانون به تصویب نهایی برسد از افتخارات مجلس خواهد بود که چنین قانونی را از بعد تامین حقوق خانم‌ها و خانواده تصویب کرده است.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس هم‌چنین اشاره می‌كند كه مبنا و اساس حقوقی و قانونی در کشور ما برای ازدواج مجدد، قانون مدنی و قانون حمایت خانواده سال 53 است و اضافه می‌كند: ما در این لایحه عموما با تغییرات بهتر همان قانون حمایت خانواده سال 53 را آورده ایم. آیا جامعه ما در این سالها با این قانون مشکلی داشته؟

او معتقد است: یکی از مواردی که مورد ایراد افراد مدعی طرفداری از حقوق آقایان است همین است که محدودیت های مضاعف برای ازدواج دائم مردان ایجاد شده در حالی که در شرع ما محدودیت چندانی نیست و مردها مخیر هستند 4 ازدواج داشته باشند. اما ما در این قانون سعی کردیم با لحاظ کردن شرایطی که شرع هم تعیین کرده از ازدواج های مجدد عنان گسیخته، بدون ضابطه و از روی هوس جلوگیری کنیم. ممکن است ازدواج هایی از این دست از روی نیاز و در شرایط خاص مرد یا خانواده انجام شود و در همین جامعه از این افراد سراغ داریم. من خود شاهد بودم که زن اولی به مرد التماس می کند که حتما ازدواج دوم داشته باشد. به هر حال اقتضائات شرایط خانوادگی خیلی از افراد ایجاب می کند که ازدواج مجدد انجام شود.

تجری در پایان می‌گوید كه اعضای کمیسیون در بررسی‌ها ازدواج دائم اول را مبنا قرار می‌دهند و اضافه می‌كند: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که مبنا و اساس آن مبتنی بر دین است لذا نمی توانیم آموزه ها و مولفه های دینی را به خاطر احساسات 4 نفر تعطیل کنیم؛ یا اسلام را با تمام لوازم و جوانب آن پذیرفته ایم یا آن را نمی پذیریم. اینطور نیست که یک بخش از آن را بپذیریم و بخشی دیگر را نه. همین اسلام برای ما یکسری تکالیف و اختیارات ایجاد کرده و با لحاظ آن اعتقاد ما این است که اصل بر ازدواج دائم و تک همسر بودن است.

سارا کیان

تنظیم: ندا پاک نهاد/گروه جامعه و ارتباطات