تبیان، دستیار زندگی
تصویرسازی ذهنی مغایرتی با آموزه های مردم ندارد. فقط به معنای علمی کردن باوری است که بسیاری دارند. باور اینکه می توان روح و جسم را به گونه ای پرورش داد که در نهایت تعالی انسان را در زندگی به همراه داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معمار آینده ی شما

ذهن، تفکر، فکر

تصویرسازی ذهنی، مهارتی که نیاز به آموختن دارد .

«همیشه دلم میخواست خانه ای در مرکز شهر داشته باشم. جایی که دسترسی همه آشنا و فامیل به آن راحت باشد و هر چند بار بتوانند آنجا دور هم جمع شوند. حالا مدتهاست به این خواستهام رسیده ام. خانه ای که در آن زندگی میکنم بزرگ و جادار و البته در یکی از خیابان های مرکزی شهر است که تقریباً بیشتر اعضای خانواده و بستگان نزدیک به راحتی به آنجا رفت و آمد میکنند.

همه چیز مطابق همان تصویری است که از سالها پیش در ذهن داشتم، البته بجز یک موضوع نه چندان کم اهمیت و آن هم اینکه خودم مالک این خانه نیستم و بابت زندگی در آن باید اجاره بپردازم، این روزها دارم به این موضوع فکر میکنم اگر میدانستم که روزی در مسیر دستیابی به خواسته ام قرار میگیرم آن را بهتر و با ذکر جزئیات و همه جوانبش تصور میکردم.»

استفاده از تصویرسازی ذهنی برای رسیدن به خواسته ها، هر چند مدتهاست که به عنوان یک مهارت در برخی مراکز آموخته می شود و عده ی زیادی درباره اش کتاب می نویسند، سمینار برگزار می کنند یا فیلم آموزشی می سازند اما با این حال بسیاری از مردم با مرور تاریخچه زندگی خود و فراز و فرودهای آن، خاطره ها و موقعیت گذشته و فعلی شان به این باور میرسند که ندانسته بسیار از این مهارت بهره گرفته و آن را به کار بسته اند، اینکه بدون آگاهی از اصول این مهارت، زندگی کنونی شان مطابق همان تصویری است که از گذشته درباره اش داشتند. صرف نظر از برخی موارد که این روزها منجر به سوء استفاده عده ای از این باور مردم شده، میتوان به مهارت تصویرسازی ذهنی برای دستیابی به خواسته ها به گونه ای جدیدتر اندیشید. مهارتی که البته با خودش مجموعه ای از آموزه ها نظیر باور به خدا به عنوان نیرویی مطلق، تقویت جنبه های معنوی، برنامه ریزی و تلاش برای درک کسب فضایل اخلاقی و سودمندی های مادی را هم به دنبال دارد.

مهارت تصویر سازی ذهنی که البته با خودش مجموعه ای از آموزه ها نظیر باور به خدا به عنوان نیرویی مطلق، تقویت جنبه های معنوی، برنامه ریزی و تلاش برای درک کسب فضایل اخلاقی و سودمندی های مادی را هم به دنبال دارد

1- نیرویی که همیشه راهگشا است

ایمان به خدا و قدرت مطلقه او همیشه بهترین احساس را در انسان به وجود می آورد. احساس اینکه نیرویی وجود دارد که انسان با تمام دلشوره ها، نقاط آسیب پذیر، دردها، رنجها و البته آرزوهایش میتواند به آن پناه ببرد، نیرویی که همواره راهگشا است. با این حال بسیاری این ایمان و توکل را فقط در حد یک عقیده محترم میشمارند و جایی که واقعاً پای توکل و ایمان داشتن به میان می آید، به آن بی توجه می شوند. از این رو است که برخی مردم به ظاهر در همه امور از توکل به خدا سخن میگویند اما باز به هنگام ازدواج، درمان بیماری، حل کردن مشکلات ارتباطی یا مالی، خداوند را فراموش می کنند.

از همین رو است که در همین مقوله تصویرسازی ذهنی برای رسیدن به خواسته ها سهم زیادی به ایمان انسانها داده می شود و یقین اینکه خداوند انسانها را در مسیر رسیدن به خواسته ها و آرزوهایشان قرار میدهد اما چگونگی این خواسته ها و آرمانها البته حق انتخابی است که هر کدام از ما در اختیارش داریم.

شکرگزاری که از باور و یقین به قدرت متعال هستی سرچشمه میگیرد به ما می آموزد که برای آنچه داریم قدرشناس باشیم.

2- شکرگزاری سبب یادآوری میشود

تقویت جنبه های معنوی زندگی هم بخش دیگری از آزمون های مهارت تصویر سازی ذهنی است. اغلب کارشناسان در این باره معتقدند که شکرگزاری برای آنچه انسانها در زندگی شان دارند و آنها را به دست آورده اند نه فقط موجب تقویت روحیه و افزایش اعتماد به نفس انسانها شده بلکه این ذهنیت آنها را به این سو رهنمون میشود که می توان به خواسته های دیگر هم رسید، شکرگزاری سبب یادآوری میشود. یادآوری شادی، ثروت و سلامتی که در زندگی به آن رسیده ایم و اکنون میتوانیم بر آن نیز بیفزاییم.

شکرگزاری که از باور و یقین به قدرت متعال هستی سرچشمه میگیرد به ما می آموزد که برای آنچه داریم قدرشناس باشیم. مواردی که شاید گاه به نظرمان ساده، اندک و معمولی بیاید اما وقتی کنار هم قرار میگیرد به ما یادآور می شود که چقدر داشته هایمان زیاد و زندگیمان پر برکت است اما گاهی ما فقط به جنبه های منفی و نداشته هایمان تکیه می کنیم.

برنامه ریزی

3- برنامه ریزی و دستاوردهای بسیار ناشی از آن

اصل دیگر در آموزش مهارت تصویرسازی ذهنی، برنامه ریزی است. برنامه ریزی حتی برای جزئیات زندگی اگر به صورت یک مهارت به همه آموخته شود نیروی عظیمی در انسان آزاد میکند که نتیجه اش خلاقیت و دستاوردهای بسیار ناشی از آن است.

کارشناسان می گویند تصویرسازی ذهنی مغایرتی با آموزه های مردم ندارد. فقط به معنای علمی کردن باوری است که بسیاری دارند. باور اینکه می توان روح و جسم را به گونه ای پرورش داد که در نهایت تعالی انسان را در زندگی به همراه داشته باشد. اینکه انسان از قدرتها، انرژی و توانش به بهترین شکل استفاده کند و قدر زمان را دانسته و به جای احساس غم هنگام بروز سختی ها، به خدا تکیه کرده و از تمام نیرویش برای بارور کردن زندگی و شروع دوباره بهره بگیرد. آموختن مهارت تصویرسازی و تجسم خواسته ها در ذهن و جان دادن به آنها در همه سطوح زندگی، امروزه مورد تأکید بسیاری از متخصصان علوم رفتاری، کارشناسان اجتماعی و روانشناسان است. این مهارت اگر درست آموخته شده و به کار گرفته شود به صورت یک تفکر مثبت و انرژی سازنده قادر است انسان را در مسیر دستیابی به خواسته هایش قرار بدهد.

منبع : روزنامه ایران

گروه خانواده و زنگی تبیان - تنظیم : ندا داودی

مقالات مرتبط :

تبدیل هدف به آرزو!!!

برای زندگی شارژ شوید!

کسب با ارزش ترین ثروت دنیا

آنچه شما خواسته اید

مثل جواهر در زندگی بدرخشید

آب تنی در حوضچه اکنون

من لیاقت بهترین ها را دارم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.