تبیان، دستیار زندگی
جیکابسن پس از رفتن روی سن تالار گیلد در لندن گفت: «زبانم بند آمده! خوشبختانه متن سخنرانی را قبلا آماده کردم. سال 1983 نوشته شده، خیلی وقت بود منتظر بودم.» ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنده بوکر 2010 را بشناسید!!

هوارد جیکابسن ،نویسنده بریتانیایی روز سه‌شنبه به شکلی غیرمنتظره با رمان کمدی فلسفی «مسئله فلینکر» برنده جایزه من بوکر شد.

برنده بوکر 2010 را بشناسید!!

این جایزه در جریان ضیافتی در لندن اهدا شد و هوارد جیکابسن با شکست پنج رقیب، از جمله پیتر کری برنده دو جایزه بوکر و تام مک‌کارتی که در میان داوران بسیار محبوب بود به این جایزه معتبر ادبی رسید.

تاکنون دو بار نام این نویسنده در فهرست اولیه نامزدهای این جایزه 80 هزار دلاری قرار گرفته، اما هیچ وقت نامش به فهرست نامزدهای نهایی راه نیافته بود. او به شوخی گفت دو دهه است متن سخنرانی پس از بردن جایزه را آماده کرده است.

جیکابسن پس از رفتن روی سن تالار گیلد در لندن گفت: «زبانم بند آمده! خوشبختانه متن سخنرانی را قبلا آماده کردم. سال 1983 نوشته شده، خیلی وقت بود منتظر بودم.»

این نویسنده 58 ساله که 15 رمان از او به چاپ رسیده به دلیل طنز جاری در آثارش شهرت دارد. او موضوع رمان آخرش را غم و از دست دادن عزیزان خواند.

وی گفت: «می‌خواستم خواننده هم‌زمان بخندد و گریه کند.»

اندرو مورفی، داور جایزه بوکر کتاب را «کاملا شایسته این جایزه بزرگ» توصیف کرد و افزود: «رمان «مسئله فلینکر» کتابی معرکه است؛ البته بسیار بامزه است اما بسیار هوشمندانه، غم‌انگیز و باظرافت هم هست. همه اینها هست و خیلی بیشتر از اینها هم هست.»

«زبانم بند آمده! خوشبختانه متن سخنرانی را قبلا آماده کردم. سال 1983 نوشته شده، خیلی وقت بود منتظر بودم.»

جیکابسن برای بردن این جایزه رقبای جدی داشت؛ پیتر کری از استرالیا در سال 1988 با رمان «اسکار و لوسیندا» و سال 2001 با «تاریخ حقیقی گنگ کلی» برنده این رمان شده بود. او با رمان تاریخی «طوطی و الیور در آمریکا» که با الهام از زندگی الکسیس دوتوکوویل، فیلسوف فرانسوی نوشته شده در میان نامزدها حضور داشت.

تام مک‌کارتی، نویسنده بریتانیایی که چندان شناخته‌شده نیست یکی از چهره‌های محبوب این روزهای محافل ادبی است، او با رمان تجربی «سی» درمورد زمان و فناوری در میان نامزدها بود. این رمان که با «اولیس» جیمز جویس مقایسه شده داستان مردی معمولی در قرن بیستم را روایت می‌کند که دیوانه فناوری است.

«اتاق» نوشته اما دونو کانادایی-ایرلندی و روایت پسر و مادری که در اتاقی زندانی شده‌اند، «در اتاقی غریب» نوشته دیمن گالگو از آفریقای جنوبی و «آواز بلند» نوشته آندرا لوی که برای «جزیره کوچک» شهرت دارد دیگر نامزدهای جایزه «من بوکر» بودند.

عده‌ای با رسیدن این جایزه به هوارد جیکابسن موافق نیستند اما معتقدند او خیلی پیشتر به دلیل ترکیب منحصربه فرد تفکر و سرگرمی در نوشته‌هایش باید برنده این جایزه می‌شد.

جاناتان روپین، منتقد و یکی از مسئولان کتاب‌فروشی بزرگ فویلز در لندن گفت: «او به‌طور مداوم با ترکیب شوخی، غم، علم و نثر فاخر رمان‌های شگفت‌انگیز درجه یک می‌نویسد. او نمونه بارز و ارزشمند این مسئله است که سرگرمی و تفکر با هم منافاتی ندارند.»

سال گذشته هیلاری منتل با رمان «تالار گرگ» به این جایزه دست یافت و شهرتش دوچندان شد. جایزه بوکر در سال 1969 تاسیس شد و به‌طور رسمی جایزه «من بوکر» خوانده می‌شود.

دو رمان هوارد جیکابسن به نام‌های «شب‌های کلوکی» در سال 2006 و «حالا چه کسی متاسفه؟» در سال 2002 در میان فهرست اولیه نامزدهای این جایزه بودند.

به گزارش خبرآنلاین از آسوشیتدپرس / 12 اکتبر

تهیه وتنظیم : بخش ادبیات تبیان