تبیان، دستیار زندگی
عین همه بازی هاست، این بازی هم مثل همه بازیها سه امتیاز دارد ، بیخودی این بازی را بزرگ کرده اند و دهها جمله ای این چنینی را بارها شنیده اید .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدای پای داربی می آید

صدای پای داربی می آید

بخش ورزشی - "عین همه بازی هاست"، "این بازی هم مثل همه بازیها سه امتیاز دارد" ، "بیخودی این بازی را بزرگ کرده اند" و دهها جمله ای این چنینی را بارها شنیده اید.

افرادی که غالبا علاقه ای به فوتبال نداشته اند در وصف داربی تهران بارها از چنین جمله ای استفاده کرده اند. در برهه ای انقدر این جمله فراگیر شد که این جملات تکراری وارد ادبیات فوتبالی ها شد و در این چند ساله کسانی که مسائل فوتبالی را دنبال کرده اند بارها با این جمله ملال آور آشنا شده اند. اما واقعیت چیست؟

آیا واقعا داربی تهران و رویارویی پرسپولیس و استقلال مانند آنچه که منفی بافان میگویند تنها یک بازی است؟ از نظر نگارنده این چنین نیست. در فوتبال دنیا داربی های بزرگی بین سرشناس ترین تیمهای باشگاهی دنیا برگزار میشود که این بازیها چشمان میلیونها نفر را در سراسر دنیا به خودش خیره میکند. از داربی میلان گرفته تا داربی اسپانیا موسوم به ال کلاسیکو بزرگترین داربی های دنیا هستند تا ستارگان این تیمها میلیونها نفر را جلوی تلویزیون میخکوب هنرنمایی خود کنند. بنا به اعلام مجله معتبر فرانس فوتبال، داربی ایران هم پنجمین شهرآورد دنیاست و اگر همین مساله را به تنهایی در نظر بگیریم، خود به خود متوجه شرایط حساس این بازی می شویم.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ در این شرایط قرار است دو تیم پرطرفدار پایتخت جمعه از ساعت 15 شصت و نهمین بازی رودروی هم را برگزار کنند، آن هم در شرایطی کاملا حساس. از آن جایی میتوان برای این بازی از صفت "حساس" استفاده کرد که این دو تیم در جدول رده بندی لیگ شرایط تقریبا یکسانی دارند.

صدای پای داربی می آید

پرسپولیس هجده امتیازی است و در رده دوم جدول قرار گرفته و از آن طرف هم آبیهای تهران با یک امتیاز کمتر نسبت به رقیب قرمزپوشش در رده سوم ایستاده است. هر دو تیم برای داربی شصت و نهم یک غایب مهم دارند. سپهر حیدری مدافع تاثیرگذار قرمزها-البته او چند صباحی است افت کرده، با کارت زردی که در بازی با ملوان گرفت سه کارته شد تا از حضور در داربی روز جمعه محروم شود و از آن سو هم حنیف عمران زاده بهترین مدافع استقلال در این دو سال اخیر با کارت قرمزی که برابر صبا گرفت نمی تواند برابر پرسپولیس بازی کند.

*آخرین رویارویی و شکست طلسم تساویها

اگر آخرین رویارویی پرسپولیس و استقلال را فاکتور بگیریم، شش مصاف دو تیم با نتایج کسل کننده ای همراه شد. تساوی های تکراری پرسپولیس و استقلال کار را به جایی رساند که اتهام تبانی دو تیم را نشانه رفت. حتی در آخرین تساوی دو تیم که با نتیجه یک بر یک به پایان رسید، تماشاگران استقلال و پرسپولیس برای نخستین بار در داربی با هم متحد شدند و با شعار "تبانی، تبانی" این انگ را به بازیکنان، مربیان و مدیران دو تیم پایتخت علنی کردند.

این نتایج تکراری کار را به جایی رساند که رسانه های مریض ایرانی زبان خارج از کشور هم با توجه به عنادشان با ایران به مخاطبان کم شمارشان القا کردند، تساویهای داربی به دستور مقامات دولتی رقم میخورد. ادعایی که خنده هر فرد عاقلی را به همراه داشت. با این حال یک سال بعد، اتفاقات به گونه دیگری رقم خورد. ضربه سنگین کریم باقری و گل او باعث شد که داربی پس از تساویهای ملال آور یک پیروز داشته باشد و این نتیجه حداقل نیمی از تماشاگران ورزشگاه آزادی را خوشحال به خانه فرستاد.

مجیدی، باقری ، مظفری زاده، داربی

* بازهم داور ایرانی در داربی تهران

یکی از بزرگترین اتفاقهایی که در این دو سال اخیر در فوتبال باشگاهی ایران افتاد، قضاوت داوران ایرانی در داربی پایتخت بود. از سال 73 که کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت به خاطر شرایط به وجود آمده از داوران خارجی برای قضاوت در داربی استفاده کند تا همین دو سال پیش هم این رسم غلط ادامه داشت تا اینکه فدراسیون فوتبال تصمیم جدیدی گرفت و اعلام کرد که از این پس داوران ایرانی داربی تهران را قضاوت می کنند. قضاوت دو بازی اول به محسن ترکی رسید، بعد نوبت سعید مظفری زاده شد و حالا هم قرار است داربی شصت و نهم را مسعود مرادی سوت بزند.

اگر حساسیت پرسپولیسیها به قضاوت مسعود مرادی را کنار بگذاریم، به این نتیجه میرسیم که مرادی یکی از بهترین داوران ایران در ده سال اخیر بوده. داوری که هم در المپیک حضور داشته و هم در جام کنفدراسیونها و تنها افتخاری که نداشته قضاوت نکردن در جام جهانی بوده است. مرادی پس از مرحوم نامجو پرافتخارترین داور تاریخ فوتبال ایران است و قطعا قضاوت او در داربی پاداش خوبی برای مردی خواهد بود که سه ماه دیگر از قضاوت در میادین بین المللی بازنشسته می شود.

به هر حال باز هم صدای پای داربی می آید صدایی که فشار خون هر فوتبالدوستی را بالا می برد تا 90 دقیقه پای گیرنده خود بنشیند و امیدوار باشد  پیروزی یکی از دو تیم همچنان ادامه داشته باشد.

محسن معتمدکیا

گروه جماعه و ارتباطات