تبیان، دستیار زندگی
برای اجرای استراتژی دوم، استقلال صاحب بازیکنان سرعتی در خطوط تهاجمی برای استفاده موثر از ضد حملات است و ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دغدغه های مظلومی؛ نگرانی های دایی

داربی پایتخت

برای اجرای استراتژی دوم، استقلال صاحب بازیکنان سرعتی در خطوط تهاجمی برای استفاده موثر از ضد حملات است و در مرکز خط دفاع این تیم، مدافعان بلندقامتی دیده می شوند که می توانند در نبردهای هوایی بازیکنان کوتاه قامت پرسپولیس را با شکستی سنگین مواجه کنند ولی مشکل بزرگ استقلال با هافبک های این تیم است.

مبعلی، جباری، دسوزا و آشوبی تا زمانی که توپ را در اختیار دارند، با مهارت های انفرادی خود می توانند استقلال را به سمت پیروزی سوق دهند ولی زمانی که قرار باشد بازیکنان حریف را تحت پرس توپ یا فضا قرار دهند، کار استقلال سخت می شود. در ترکیب استقلال تنها هافبک دفاعی مطمئن در برنامه های دفاعی کیانوش رحمتی است.

با چه سیستمی؟

اگر شما سرمربی استقلال بودید، در داربی با چه سیستمی وارد میدان می شدید؟ تیم شما در این فصل 3 سیستم 3-3-4 ، 1-3-2-4 و 2-5-3 را آزمایش کرده است. سیستم هایی که از پایه با یکدیگر متفاوت هستند و این نشان سردرگمی کادر فنی استقلال است که هنوز نتوانسته سیستم مناسب برای استفاده حداکثری از داشته های خود پیدا کند. 3-3-4 با خصوصیات تهاجمی و انطباق آن بر فوتبال مالکانه، گزینه مناسبی است. قابلیت تبدیل این سیستم به 1-4-1-4 نقطه برتری و تک هافبک دفاعی بودن مشکل بزرگ این سیستم است. استقلال در خط میانی تنها رحمتی را برای حضور در ساختار دفاعی دارد و این یعنی استقلال نمی تواند از این سیستم مانند ذوب آهن استفاده کند. یعنی توپ را به حریف بدهد و فضا را پوشش دهد تا با استفاده از ضد حملات و حملات سریع به دروازه حریف برسد مگر آن که دسوزا و آشوبی هافبک های میانی این تیم باشند و جباری و مبعلی روی نیمکت بنشینند. آیا شما حاضر به چنین ریسکی هستید؟

شاید سیستم 1-3-2-4 بهترین سیستم برای مقابله با پرسپولیس باشد. 2 هافبک دفاعی (رحمتی و آشوبی) به ساختار دفاعی استقلال استحکام می بخشد. میداوودی در چپ، مجیدی در راست و مبعلی یا جباری در پست شماره 10 ترکیب مناسبی برای استقلال است. ترکیبی که هم توان حفظ توپ بالایی دارد. هم توان اجرای ضد حملات و حملات سریع.

تیم فوتبال استقلال

ترکیب و تاکتیک

اولین سوال پیش روی شما به عنوان سرمربی تیم، دروازه بان استقلال در داربی است. طالب لو یا محمدی؟ بعید می دانیم هیچ شخصی بتواند با استدلال قابل قبول، یکی از این 2 دروازه بان را به عنوان گزینه اول نام ببرد. در خط دفاع، زوج عمران زاده و صادقی در سیستم 4 دفاعه بهترین انتخاب هستند ولی اگر قرار باشد با 3 دفاع بازی کنید، صادقی و عمران زاده مدافعین استایر خواهند بود و منتظری به عنوان سوئیپر در زمین حاضر خواهد شد.

امیرآبادی و شیرزاد پیستون های سیستم 4-5-3 خواهند بود ولی اگر تصمیم به استفاده از خط دفاع 4 نفره گرفته باشید، شیرزاد در سمت چپ و منتظری در سمت راست بهترین گزینه ها هستند. در سیستم هایی با 2 هافبک دفاعی مانند 1-3-2-4، زوج آشوبی و رحمتی بهترین ترکیب است تا در فاز تهاجمی با حرکات رو به جلوی آشوبی سیستم به 3-3-4 تبدیل شود. در خط سوم استفاده از میداوودی در سمت راست و مجیدی در سمت چپ مناسب ترین چیدمان است. بازیکنان تکنیکی که توان استفاده از فضای پشت مدافعین کناری رونده پرسپولیس را دارند. برهانی در نوک پیکان خط حمله استقلال می ایستد ولی فراموش نکنید اگر قرار است برهانی فوروارد نوک تیم شما باشد باید تمام هفته پیش رو را بر روی مهارت های ذهنی و روانی او کار کنید.

از نگاه دایی

تیم شما توان بالایی در حفظ توپ در نیمه زمین حریف دارد. البته در صورتی که کریم باقری را از جریان گردش توپ حذف کنید. اشتباه نکنید، منظور این نیست که باقری را روی نیمکت بنشانید بلکه باید با توجه به سن و سال بالا و ناآمادگی باقری، او را از حفظ توپ تحت فشار هافبک های استقلال در نیمه زمین این تیم معاف کنید. این به آن معناست که باقری باید تبدیل شود به مهاجم سایه و دوم تیم شما. با این تفاصیل، پرسپولیس شما باید از استراتژی فوتبال مالکانه بهره ببرد و سعی کند در دوسوم زمان مسابقه صاحب توپ و میدان باشد. در غیر این صورت و در شرایطی که استقلال بتواند مالک بخش بیشتری از زمان مسابقه شود.

تیم فوتبال پرسپولیس

با توجه به خارج بودن باقری و مهاجم نوک پرسپولیس از ساختار دفاعی، استقلال به برتری عددی خواهد رسید. نتیجه این که پرسپولیس راهی به جز استفاده از فوتبال مالکانه در داربی تهران در صورت حضور باقری در ترکیب اصلی تیم خود نخواهد داشت. مگر آن که کاپیتان باقری روی نیمکت قرار بگیرد. نظر شما در این مورد چیست؟ حال تصور کنید که تصمیم گرفتید از فوتبال مالکانه در داربی استفاده کنید. در این فرم بازی، شما مجبورید در فاز تهاجمی، خط دفاع خود را روی خط نیمه زمین مستقر کنید تا فشردگی خطوط در پی از دست رفتن توپ در نیمه زمین حریف به حداکثر برسد تا بتواند شانس بازپس گیری توپ و اجرای حملات سریع را به حداکثر برسانید. ولی سوال این جاست که با سرعت بالای فورواردهای استقلال و کندی ذاتی دفاع تیم خود چه می خواهید بکنید؟ بعید است که شیث رضایی، رضا نورمحمدی توان مقابله با سرعت بالای برهانی و مجیدی را داشته باشند. ترس از سرعت بالای مهاجمین استقلال شاید شما و حتی علی دایی را به فکر استفاده از برنامه دفاع و ضد حمله در دقایق پرشمارتری از بازی بیاندازد.

با چه سیستمی؟

پرسپولیس را در تمام طول این فصل با سیستم 1-3-2-4 دیده ایم و بعید است دایی تیم خود را با سیستم دیگری راهی داربی کند. سوال این جاست که آیا این سیستم مناسب پرسپولیس و شرایط داربی هست یا نه؟ سیستم 1-3-2-4 هم مناسب فرم فوتبال مالکانه است و هم فوتبال دفاع و ضد حمله. هم مناسب اجرای حملات عمقی است و هم استفاده از کانال های کناری و استفاده از سانتر از جناحین. قابلیت تبدیل به سیستم های 3-3-4 و 1-2-3-4 در این سیستم وجود دارد. ولی سوال اساسی این است که چگونه در این سیستم می توان به طور همزمان از باقری و نوری استفاده کرد؟

داربی پایتخت

کریم باقری می بایست در پست شماره 10 به عنوان فوروارد سایه قرار بگیرد. آیا می توان نوری را یک پله عقب برد و در خط دوم، کنار مازیار زارع از نوری استفاده کرد؟ با این چیدمان پرسپولیس در تبدیل سیستم 1-3-2-4 به 3-3-4 موفق عمل خواهد کرد ولی فراموش نکنید که در داربی همیشه پیروز مسابقه، در میانه میدان مشخص می شود.

حضور همزمان باقری و نوری در کنار زارع کم تحرک، پرسپولیس را در فاز تدافعی در میانه میدان مشخص می شود. حضور همزمان باقری و نوری در کنار زارع کم تحرک، پرسپولیس را در فاز تدافعی در میانه میدان دچار سنگینی و رخوت خواهد کرد. راه مقابله با این مشکل شیفت عرضی سپرهای هجومی پرسپولیس به کانال مرکزی است تا با برتری عددی مانع حفظ توپ استقلال در این منطقه شوند. ولی فراموش نکنید با این حربه تاکتیکی به استقلال فرصت استفاده از تغییر منطقه پیاپی بازی و بر هم زدن ساختار دفاعی تیم خود را داده اید.

ترکیب و تاکتیک

در درون دروازه، حقیقی انتخاب مناسب تری از رحمان احمدی به نظر می رسد. در مرکز خط دفاع با وجود مهاجمین سرعتی استقلال، سپهر حیدری بهتر است از روی نیمکت بازی را تماشا کند تا با سرعت پایین خود و پر کردن پیاپی آفسایدها موجب شادی برهانی و مجیدی نشود. ترکیب رضایی و نورمحمدی استحکام بیشتری به ساختار دفاعی استقلال خواهد داد. مازیار زارع یکی از دو هافبک دفاعی پرسپولیس خواهد بود و از بین تیاگو و بادامکی، یکی به عنوان هافبک دوم و انتقال دهنده در خط دوم پرسپولیس خواهد ایستاد.

نوری به عنوان پست شماره 10، نوروزی و فشنگچی در سمت راست و چپ خط سوم و رضایی به عنوان مهاجم نوک. البته این به شرط نیمکت نشینی کریم باقری و آمادگی نوروزی و رضایی مصدوم است. شما با این ترکیب موافق هستید؟ سوال این جاست که پرسپولیس باید به دنبال رسیدن به عمق دفاع استقلال باشد یا استفاده از سانتر از جناحین برای رسیدن به دروازه حریف؟ مطمئناً با وجود نوروزی، رضایی و فشنگچی، پرسپولیس توان استفاده از سانترهای از جناحین را ندارد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری   منبع: تماشاگر