تبیان، دستیار زندگی
باز هم صدای پای داربی می‌آید. یك‌بار دیگر فشار خون فوتبال ایرانی كمی بالا می‌رود ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داربی اینها را كم دارد

داربی اینها را کم دارد

باز هم صدای پای داربی می‌آید. یك‌بار دیگر فشار خون فوتبال ایرانی كمی بالا می‌رود. البته اگر در گذشته به مرز سكته می‌رسیدیم حالا آنقدر یك بر یك دیده‌ایم كه به یاد گذشته‌ها فقط كمی فشار خون‌مان بالا می‌رود. یعنی در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌ایم كه داربی تهران مسابقه‌ای است كه یك بر یك می‌شود مگر اینكه خلافش ثابت شود.

خلاصه این داربی فقط اسمش داربی است، وگرنه یك بر یك لقب ویژه و برازنده‌تری نسبت به بازی‌های دیگر است. آخر این مسابقه دیگر هیچ‌یك از عوامل جذابیت و متمایز‌كننده خود نسبت به سایر بازی‌ها را ندارد. بازی‌های دیگر تا حدودی غیر‌قابل پیش‌بینی هستند ولی در داربی فقط وقتی می‌توانیم تعجب كنیم كه بازی یك بر یك نشود. باور كنید برای تمام آنچه قبلا داشتیم دلتنگ شده‌ایم. همه آنهایی كه یك‌تنه می‌توانستند هیجان داربی را به بالاترین حد برسانند و حالا نیستند تا داربی شبیه یك مجسمه آهنی زنگ زده و بی‌مصرف شود. حتی دل‌مان برای بداخلاق‌های قدیمی هم تنگ شده است و به همین خاطر سری می‌زنیم به آنهایی كه جای‌شان خیلی خالی است.

1 - همایون بهزادی:

یك‌تنه توانست یك دهه چهره شاخص داربی باشد. كاپیتان تیمی بود كه شش گل به استقلال زد، تنها كسی است كه در تاریخ داربی هت‌تریك كرده و تنها بازیكنی كه دوبار در این مسابقه اخراج شد.

2 - عزیز اصلی:

وقتی دل‌مان برای شلوغ تنگ می‌شود یادش می‌افتیم. تنها فردی كه دوبار در داربی توی گوش داور زد و البته محرومیت‌های سنگینی را هم تحمل كرد (این قسمت فیلم‌فارسی بود و به خاطر بدآموزی توصیه نمی‌شود).

پروین و قلعه نویی

3 - علی پروین:

ركورددار حضور در داربی به عنوان بازیكن و مربی، هم در برد شش بر هیچ سال 52 بود و هم در باخت سه بر هیچ سال 56 آخرین مربی ایرانی كه پرسپولیس با او طعم برد در داربی را در سال 82 چشید. سلطان كجایی؟

4 - امیر قلعه‌نویی:

جدا از دو پاس گل تماشایی‌اش در داربی سال 69 در مقام سرمربی استقلال هم هرگز به پرسپولیس نباخته است. تنها سرمربی پیروز استقلال كه هر سه برد لیگ‌برتری این تیم مقابل قرمزها را كسب كرده است. كل‌یوم داربی بدون ژنرال لطفی ندارد!

5- پرویز برومند:

آخرین مشت‌زن در جریان داربی كه ناگهانی به صورت پایان رأفت كوبید تا این بنده خدا كه از شهرستان آمده بود، زیاد پیشرفت نكند! داش پرویز تنها آبرودار گلرهای استقلال مقابل عزیز اصلی است.

6- مجتبی محرمی:

او هم به تنهایی می‌توانست باعث جذابیت داربی شود. جدا از تكنیك نابش كه همه را به وجد می‌آورد، امیر قلعه‌نویی را هم بابت ناسزاگویی‌اش بدجوری ادب كرد. بعد از گل سال 68 فرشاد پیوس هم سراغ توپ درون دروازه عابدزاده رفت و...

7- احمدرضا عابدزاده:

تنها كسی كه بیش از 10 بار در تركیب دو تیم به میدان رفت و در مقام بازیكن هرگز نباخت. او تنها دروازه‌بانی است كه در تاریخ داربی روی شلوار گرمكن شورت ورزشی پوشیده است!

هاشمی نسب و بختیاری زاده

8- مهدی هاشمی‌نسب:

داربی تهران چند گلزن مشترك دارد ولی الحق اصل لقب یاغی برازنده مهدی هاشمی‌نسب است. مردی كه با زدن چهار گل به استقلال از لقب «مهدی رفت و برگشت» هم فراتر رفت و بعد هم با پیراهن استقلال به عابدزاده گل زد تا غش كند. آخرین غشی داربی!

9- مصطفی دنیزلی:

تنها مربی خارجی كه در لیگ‌برتر طعم پیروزی را به پرسپولیس چشاند. آقا مصطفی آخرین سرمربی فاتح داربی است و پرسپولیس بعد از او حسرت یك فوتبال تهاجمی و جسورانه در داربی بر دلش مانده است.

10 - علی علیزاده:

در مقام اوت‌انداز برای پروین و پرسپولیس كاری از پیش نبرد. خیلی زور زد گل به خودی شیث در داربی اول سال 86 را به نام خود ثبت كند كه نشد و در آخرین حضورش هم با پنالتی مضحكی كه تقدیم پرسپولیس كرد اسباب خنده قرمزها و شرمساری قلعه‌نویی بابت این تعویض اتلاف وقتی را فراهم كرد.

تنظیم برای تبیان: حشمت بهادری