تبیان، دستیار زندگی
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از آغاز طرح سهمیه بندی گاز مایع در سراسر کشور و تعیین سهمیه روزانه....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییرقیمت LPG  یا محدودیت مصرف؟

گاز مایع

بخش اقتصاد- به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران امروز 21 مهر ماه با ارسال گزارشی درباره سهمیه بندی گاز مایع در بخش حمل و نقل، اعلام کرد: هم اکنون بخش بسیار اندکی از گاز مایع مصرفی (19 جایگاه در سراسر کشور) به حمل و نقل اختصاص می یابد.

این مجموعه نفتی با تاکید بر اینکه به منظور مدیریت مصرف سوخت معادل 35 لیتر بنزین و یا چهل و پنج  لیتر گاز مایع در اختیار خودروهای مجاز قرار می گیرد، اظهار داشته است: با تخصیص این میزان گاز مایع سوخت مورد نیاز خودروهای دوگانه سوز به طور کامل تامین می شود.

فرید عامری مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با مهر با اعلام آغاز اجرای طرح سهمیه بندی گاز مایع(LPG) از نیمه دوم مهرماه در سراسر کشور، گفت: این طرح به دنبال مصوبه کارگروه مدیریت حمل ونقل و سوخت درجایگاه‌های عرضه گازمایع اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون سامانه هوشمند سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه LPG نصب و راه اندازی شده است، تصریح کرد: تا پیش از این هیچ گونه محدودیتی درعرضه این فرآورده نفتی وجود نداشت اما در شرایط فعلی مطابق با سهمیه تعیین شده گاز مایع به خودروها تحویل داده می شود. مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران میزان مصرف گازمایع در ناوگان حمل و نقل کشور را حدود 420 تن در روز عنوان کرد و افزود: هم اکنون این فرآورده نفتی به قیمت 50 ریال به ازای هر لیتر به خودروهای گازمایع سوز تحویل داده می شود. مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران میزان مصرف گازمایع در ناوگان حمل و نقل کشور را حدود 420 تن در روز عنوان کرد و افزود: هم اکنون این فرآورده نفتی به قیمت 50 ریال به ازای هر لیتر به خودروهای گازمایع سوز تحویل داده می شود.

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت هم هفته گذشته درباره قیمت تمام شده تولید گازمایع در پالایشگاه‌های نفت، گفته بود: در شرایط فعلی قیمت هر متر مکعب LPG (گاز مایع) بدون در نظر گرفتن مالیات، حدود 500 تومان تمام می‌شود، در حالی ‌که این فرآورده نفتی را با قیمت پنج تومان عرضه می کنیم.

عامری با تاکید کرد با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها توسط دولت قطعا تغییراتی هم در قیمت گاز مایع به وجود می آید

هر تصمیمی که درباره قیمت و نحوه عرضه LPG در دولت گرفته شود امکان اجرای آن در جایگاه‌های سراسر کشور وجود دارد.

اما بشنوید از طرف دیگر ماجرا:

علی ربیعی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: LPG سهمیه‌بندی نشده است و بیش از نیاز مصرف كنندگان به آنها ارائه می‌شود، البته كارت سوخت برای LPG و CNG وجود دارد تا میزان مصرف مشخص شود.

گاز مایع

وی اضافه كرد: این كارت‌ها مانند كارت سوخت بنزین 400 تومانی است كه باید عددی در كارت لحاظ شود، اما این عدد بسیار بزرگ و مثلاً 500 لیتر است و 99.9 درصد مردم در ماه بیش از 200 لیتر مصرف نمی‌كنند؛ البته ممكن است یك نفر در ماه بخواهد از 600 لیتر بنزین استفاده كند اما برای آن یك نفر كل سیستم را تغییر نمی‌دهند.

وی با بیان اینكه كارت‌ها برای مشخص شدن میزان سوخت ‌گیری صادر شده‌اند و رقم آنها به اندازه نیاز مصرف كنندگان است، اظهار داشت: رقم این كارت به معنی محدودیت در مصرف LPG نیست و مصرف خودروهای LPG سوز كاملاً تأمین می ‌شود.

ربیعی افزود: سهمیه ‌بندی در مواردی استفاده می‌شود كه محدودیت منابع وجود دارد و مصرف باید محدود شود كه در مورد LPG این مسأله وجود ندارد.

تصمیم‌گیری در مورد نحوه ارائه سوخت مانند سهمیه‌ بندی و امثال آن بر عهده ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت است.

معاون صنایع و انرژی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت اضافه كرد: خودروهایی كه مجاز به دریافت LPG بودند و كارت داشتند LPG دریافت می‌كنند اما بعضی به صورت غیرقانونی خودروی خود را LPG سوز كرده‌اند و از كپسول‌های 11 كیلویی گاز مایع استفاده می‌كنند كه این یكی از مشكلات ما است و طبیعتاً نباید به این خودروها سوخت تحویل بدهیم چرا كه خطرناك است و می‌ تواند حادثه‌ساز باشد اما به بخش‌هایی كه مجاز هستند این سوخت را تحویل می‌دهیم.

وی با بیان اینكه هزینه تولید LPG مشابه بنزین است و به قیمت بسیار ارزانتری ارائه می ‌شود كه قیمت آن با هدفمند‌كردن یارانه‌ها اصلاح می‌ شود، گفت: رقم این حامل هم مانند دیگر حامل‌ ها دقیقاً مشخص نیست؛ روی سناریوهای مختلفی در این زمینه كار شده است كه یكی از آنها تصویب و اعلام خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی در زمینه حذف LPG در طولانی مدت اظهار داشت: چنین كاری لازم نیست و در طولانی مدت هم به این سمت حركت نمی‌ كنیم چرا كه تركیب سبد سوخت باید متنوع باشد و باید از همه حامل‌های انرژی استفاده كنیم چون هر یك از این حامل‌ها مزایا و مشكلاتی دارند كه در مجموع باید بهینه عمل كنند و تك تك آنها جداگانه مطرح نیستند

گفتنی است، با وجود تعیین سهمیه برای خودروهای گاز مایع سوز تاکنون هیچ گونه محدودیتی برای تامین گازمایع بخشهای مختلف خانگی، تجاری و صنایع اعمال نشده است.

خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر

فرآوری:

ریحانه حمیدی فر