تبیان، دستیار زندگی
اگر بازیگر بداند این کارها چطور انجام می‌شود و این آگاهی را به درستی به کار گیرد، می‌تواند تکنیک‌هایی را اختصاصی برای دوربین به وجود آورد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای آن‌ها که می خواهند بازیگر شوند

بازیگری

كتاب «بازیگری در سینما و تلویزیون از صحنه تئاتر تا پرده سینما» نوشته یان برنارد با ترجمه محمد گذرآبادی روانه بازار كتاب شد.

به گزارش ایبنا، كتاب «بازیگری در سینما و تلویزیون» تکنیک‌های اساسی را برای ارایه یک بازی طبیعی و باورپذیر در سینما و تلویزیون معرفی می‌کند. این کتاب شامل عناصری است که نویسنده طی تجربیات خود به آن رسیده و شامل مصاحبه‌ها، تمرین و آموزش می‌شود که با هم ترکیب شده و در نهایت تحلیلی کاملی از کار بازیگران در مقابل دوربین سینما ارایه می‌دهد.

خواننده با مطالعه این کتاب با تکنیک‌های گوش کردن، واکنش نشان دادن، طراحی حرکت و عمل، شخصیت، تمرکز، نمای نزدیک و کمدی آشنا می‌شود.

مولف این کتاب به تحلیل تفاوت‌های بازیگری در تئاتر، سینما و تلویزیون پرداخته است و بازیگران تئاتر را با رویکردهای ویژه برای ورود به کارهای سینمایی و تلویزیون آشنا می‌کند.

وی درباره هر نکته‌ای که در کتاب مطرح می‌کند نمونه‌ای مثال می‌زند تا تفاوت‌های بنیادی میان بازیگری در تئاتر و بازیگری در سینما و تلویزیون مشخص شود.

كتاب «بازیگری در سینما و تلویزیون» تکنیک‌های اساسی را برای ارایه یک بازی طبیعی و باورپذیر در سینما و تلویزیون معرفی می‌کند

به اعتقاد برنارد حتی فرق بین چند سانتی‌متر و یک متر، تفاوت بنیادی میان بازیگری در تئاتر و بازیگری در سینما و تلویزیون است. چون یک "آه" تقریبا بی‌صدای بازیگر روی صحنه تئاتر می‌تواند مثل نفس کشیدن معمولی تشخیص داده شود؛ ولی در سینما این آه شنیده می‌شود و برای تاکید می‌توان صدای آنرا بلندتر هم کرد.

وی تاكید می‌كند هر چند بازیگری مدرن تئاتر طبیعی‌تر یا به معنا سینمایی‌تر شده است، با این حال در بازیگری برای سینما و تلویزیون لحظاتی در مراحل آماده‌سازی یا اجرا وجود دارد که بازیگر باید از توانایی‌های دوربین و میکروفون آگاه باشد.

به اعتقاد مولف اگر بازیگر بداند این کارها چطور انجام می‌شود و این آگاهی را به درستی به کار گیرد، می‌تواند تکنیک‌هایی را اختصاصی برای دوربین به وجود آورد. کتاب این تکنیک‌ها را جزء به جزء بررسی و موشکافی می‌کند.

بازیگران می‌توانند صرف‌نظر از میزان تجربه، روش بازیگری یا تعلیماتی که دیده‌اند، ایده‌های کتاب را به چیزهایی ربط دهند که از قبل درباره حرفه بازیگری می‌دانند.برنارد هشدار می‌دهد تمام تمرین‌های کتاب باید روی نوار ویدیو و تا حد ممکن با استفاده از نماهای نزدیک ضبط شود. بنابراین وجود یک دوربین ضبط ویدیو و یک مانیتور الزامی است.

این كتاب در چهارده فصل «پویایی تئاتر در برابر سکون سینما»، «گوش کردن و واکنش نشان دادن»، «طراحی حرکت و عمل»، «آماده سازی»، «شخصیت»، «تمرکز»، «کمدی»، «کمدی موقعیت»، «نمای نزدیک»، «جان لیتگو درباره بازیگری»، «محل کار»، صحنه‌ها»، «حرفه بازیگری» و «کار تمام است» نوشته شده است.

كتاب «بازیگری در سینما و تلویزیون از صحنه تئاتر تا پرده سینما» با مقدمه جک لمون آغاز می‌شود. نویسنده كتاب «یان برنارد» است که توسط محمد گذرآبادی به فارسی برگردانده شده است. این اثر در شمارگان 2000نسخه و با قیمت 3500 تومان وارد بازار نشر شده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی