تبیان، دستیار زندگی
در مرحله اول عملیات بیت‌المقدس در تاریخ 10 اردیبهشت 1361 بر اثر اصابت ترکش خمپاره در سن 12 سالگی سوار بر بال فرشتگان همنشین عرشیان الهی شد و به عنوان اولین شهید روستایش و همچنین کم سن و سال‌ ترین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کم سن ‌ترین شهید عملیات بیت‌المقدس

احمد سادات‌کیایی شهید 12 ساله‌ای از استان گیلان که در عملیات بیت‌المقدس (آزادسازی خرمشهر) در سال 1361 به شهادت رسید.

سیداحمد سادات کیایی در بیستم اردیبهشت ماه 1349 در خانواده‌ای کشاورز در روستای «پایین محله چاف» از توابع شهرستان لنگرود متولد شد و در سن هفت سالگی در مدرسه ابتدایی چاف (شهید فرزوق) تحصیل کرد.

رزمندگان

عکس تزئینی است.

سیداحمد در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی در باغچه ذهنش، «ای ایران» را تلفظ می‌کرد و در کوچه پس کوچه‌های شهر در حیرت حضور شرقی مردان و زنان سرزمینش بود که به دنبال نور می‌دویدند و بهار را در بهمن در تاریخ کشور به اثبات رساندند. او پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل بسیج، عاشقانه در مکتب عشق ثبت‌ نام و امیدهایش را در دین و انقلاب اسلامی دنبال کرد.

تمام تلاش سید احمد، حفظ آرمان ‌های شهدایی بود که در دهه پنجاه بر سر آن خون داده بودند و او می‌رفت تا یاری گر دستان مهربان خورشید جماران باشد.

بسیجی، سادات کیایی در کارهای خیر و خداپسندانه و اقامه نماز اول وقت، حضور در مسجد و کمک به پدر و مادر در کارهای کشاورزی و احترام به آنها لحظه‌ای تردید به خود راه نمی‌داد و تلاشش این بود که بتواند دل‌های دیگران را با روح مهربان و علویش پیوند زند.

در 31 شهریورماه سال 59 که تنها 19 ماه از تولد انقلاب اسلامی سپری شده بود، دشمنان انقلاب بر مرزهای ایران حمله ‌ور شدند و او با وجود سن کم، اما عشقی وافر و خدایی، با اذن پدر و مادر با ثبت ‌نام در بسیج محل وارد شهرستان تنکابن شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی آموزش به همراه لشکر 25 کربلا وارد منطقه عملیاتی بستان شد و با متجاوزان پیکار کرد.

وی پس از 45 روز حضور در مناطق جنگی به زادگاهش بازگشت و پس از آن تاب ماندن در شهر را از دست داد و بار دیگر از سپاه لنگرود عازم سنگرهای حق علیه باطل شد و با شرکت در مرحله اول عملیات بیت‌المقدس در تاریخ 10 اردیبهشت 1361 بر اثر اصابت ترکش خمپاره در سن 12 سالگی سوار بر بال فرشتگان همنشین عرشیان الهی شد و به عنوان اولین شهید روستایش و همچنین کم سن و سال‌ ترین شهید شناسنامه‌ای عملیات بیت ‌المقدس از خیل لاله‌های عاشق گیلانی شناخته شد و پیکر پاک و مطهرش پس از تشییع باشکوه در گلزار شهدای زادگاهش آرام گرفت.

منبع : پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

تنظیم : فرهنگ پایداری تبیان